Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vill höra om andra hört detta

Featured Replies

Publicerat

Jag har till denna säsong hoppat in ett nytt jaktlag, och då med min hund naturligtvis.

Jag ser då ett missnöje från vissa andra medlemmar och det går på hunden jag har, det är en wachtel, vissa menade på att nu kommer marken att tömmas på djur.

Det är ett vanligt fenomen när man jagar på wachtel???

Nu har jag inte så många år på nacken men har läst det mesta jag kommer över och hört med många men jag har aldrig förrän denna dag hört att detta är vanligt då man jagar med wachtel....Så Ni med mer erfarenhet, har Ni hört något liknande??

Tror säkert en wachtel kan tömma marken men det kommer väl mer ann på hur hunden används....tänker jag.

Publicerat

Har själv väldigt lite erfarenhet av Wachtel. Men den lilla erfarenhet som dom två tillfällena jag har jagat med dom så är det bedrövligt.

Bägge hundarna skulle enligt husse vara "kortdrivande"

Första gången så fick jag drevdjuret på mig efter 5 minuter. Fanns inte en chans i he**vete att jag tar ett skott på ett rådjur som kommer skjutnas ur en kanon. Hunden skällde efter rådjuret ca en kvart men återkom inte till husse på två timmar.

Andra gången fick jag aldrig se drevdjuret men man hörde hur fort det gick och nästan samma resa där. Hunden tystnade fort men nu var det till att sätta sig i bilen för att leta efter en hund som var borta lika länge.

Ingen har ju någon koll på vad hundarna när dom tystnade, men jag tror ju att dom fortsatte driva djuren fast tyst när dom kom för långt från drevdjuret.

Risken är väl att om det är en snabb hund som inte ger sig så blir det långaskjuts varje gång rådjuren får höra en hund i skogen. Det kan vara det dom är "rädda" för.

Kanske med en Wachtel som är väldresserad och på andra marker än vad jag jagar på kan det funka.

Men jag vill inte jaga med dom i "riktig skog"

Publicerat

Jag skulle nog fundera på att hoppa av/byta lag om man som ny medlem möts av den attityden...

Vad menar de med att marken töms på djur? Känner de "gamla" hundgubbarna kokurrens? Vad säger jaktledningen?

Kan bara säga att jag aldrig haft så roligt under de åren som jag jagat med brorsans wachtel som nu mer eller mindre är pensionär (hunden alltså..). Bra fart, vad som helst kan komma framför honom, skall = djur på benen (inga väckskall i tid och otid...), drevsäker precis som vilken kortbent drivande hund som helst, mkt bra sök/viltfinnare.

Och tecken på att hunden fungerar som en bra drivande är att brorsan är ofta den som får skjuta. Djuren buktar runt mkt fint.

/Må

Publicerat

Kan säga att under jakterna jag varit med på under året som gått. började i Nov till slutet på Jan, så har det använts wachtel rena sådana och även blandningar. Då har det jagats 1gång i veckan ibland mer..det är alltid upptag och lika tätt med djur för det. lägg då även till dom drivande hundarna som vi jagat med. detta på 1000ha

Dessa hundar har då släppts av föraren tex i Norr för att skyttarna står i syd ev i öst osv. det har bara blivit skallgivning först vid synlig kontakt med djuren..sedan när hunden inte ser dom mer så har denne återgått klockrent 9 av 10ggr, hundarna har aldrig tagit upp nya djur ifall dom inte kollat av läget med husse/matte först..när den inte gjorde det så bjöds hunden på lever av skytten :) som fällt en dovkalv.

Jag tror givetvis att dina gubbar i laget kanske anser att rasen är dålig, bara för att dom hört massa dåligt om just dessa hundar. Så din uppgift är att upplysa om rasens goda egenskaper och genast fråga vad dom anser är fel med att använda just dessa? och marken är den stor eller liten?..sen är det klart en hund som ligger hack i häl under 60min på ett rådjur..ja det är en annan femma..

men sådana funkar nog inte dina kan jag tro. och kanske är dom mer vana vid långsamt drivande taxar månne tro?..Nä bjud in laget på ett möte..sen pratar ni hund för hela slanten och får detta ur världen ;)

Annars som skrivet innan..går du ur och söker dig till folk som uppskattar en jägare med hund :)

Publicerat
  • Författare

Tackar så långt för dessa svar och vill säga att dom ligger i stil o ton med vad jag själv tänkt, jag kommer att möta dessa gubbar så snart tillfälle ges. Marken ligger på ca 800ha. Mina hundar är lite olika, tiken är mer "under bössan" mycket fin på eftersök, hanen bra sök och jobbar fint på egen hand, han kan vara tuff och jag det går fort men under förra säsongen så följde han inget rådjur längre än 3 minuter på gris, älg och faktiskt räv hängde han i längre men sällan mer än 20 min......

Ps. Kom gärna med mer funderingar i ämnet.

Publicerat

Har en wachtel i jaktlaget som vi släppt på marken varje lördag från rå-säsongs början till slut och inte såg vi färre rådjur i januari än i september. Jycken har även haft god kontakt med hundföraren mellan upptagen så det där är mer individ än ras. Det är dessutom jaktledarens hund och han är extremt mån om rådjursbeståndet då det är markens absolut främsta viltresurs.

Trist med såna attityder men det är ju inte bara att, som vissa skriver, byta jaktlag för i ärlighetens namn så är det ju inte direkt översvämmat av lediga platser i jaktlagen här i Götaland.

Jag tror mest det är av oerfarenhet de oroar sig. Se till att få släppa lika mycket som övriga hundförare i laget i höst, ni betalar ju trots allt samma årsavgift eller hur? Så ska du nog se att tongångerna är annorlunda framåt november.

Publicerat

Den typen av uttalande får man leva med som hundförare med kortdrivare. Denna typ av uttalande brukar mer handla om att de slår vakt om en jakttradition, lite av "det var bättre förr", en del kommer aldrig att släppa ämnet eller accetpera att jakten förändras men om det i övrigt trevliga jägare tycker jag du skall respektera deras åsikt ge det en chans och till hösten visa hur bra jakt kan vara med kortdrivare. Det finns en orsak till att trenden i registering sifforna ser ut som den gör.

Eftersom det är så stor skillnad på drevtid/fart/skall mm hos olika individer inom de kortdrivande raserna och därtill terräng, biotop och vilttäthet är avgörande för hur drevdjuren beter sig är det omöjligt att säga vad som är rätt.

För jakten skull är det givetvis ingen fördel när viltet kommer skenande i pass och det brukar vara här skon klämmer - har de en gång haft ett rådjur i fullt språng i pass är de snabba att dömma ut kortdrivare.

Men "tömmer" jaktmarken gör man när man skjuter mer vilt än den avkastar, fel individer (och sänker framtida avkastning) eller genom intensiv störning, dvs jagar för ofta - oavsett vilken typ av hund man jagar med.

Rådjuret är på grund av sitt revir beteende och "lyxbetande" det minst störningskänsliga av klövviltet. Rådjuret sätter i sig en del knepiga saker och har även för sin storlek små matsmältningsorgan och är därmed betjänta av att bli jagade så kort tid som möjligt - vilket talar för kortdrivare.

Publicerat
  • Författare

Jag tackar för era inlägg.

Jag hade en uppfattning innan jag la ut detta ämne och har den samma nu, men jg ville bara höra om detta var något vanligt förekommande.

Det blir en träff med gubbarna, o så snackar vi igenom detta kommer vi inte framåt så byter jag gäng....jag vet vad hunden går för och vill inte folk ha med den o göra så vill dom inte.