Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny eller beggad beretta bock?

Featured Replies

Publicerat

Är på jakt efter en ny bock, har sedan tidigare bara en halvautomat och nu när sambon ska börja jaga lite vill jag ha en bössa till. Har länge funderat på en lite bättre bock så nu har jag den perfekta ursäkten :P

Den bössa jag tittat på mest är berettas silver pigeon, vissa kallar den 686? Har skjutit lite med den och även om jag inte är en van hagelskytt så tycker jag den känns bra både kvalitets och skyttekänsla. Var runt idag hos några handlare och tittade på nya bössor. Ca 20000:- för en ny med 5 choker. Begagnat verkar de ligga på en ca 12000:- Provhöll även en browning för samma peng som jag inte alls tyckte lika mycket om,

Nu till mina frågor: skiljer det sig mycket på de tidigare tillverkade och de som man köper nya nu? Ska man titta på något speciellt vid begagnatköp?

En handlare tyckte absolut att jag skulle köpa med ställbar kolv, han höll själv på med sportskytte och vi höll på en kvart till han hade hittat en inställning som han tyckte passade mig. Nästa handlare gav mig "standardstocken" och den verkade sitta bra enligt honom när vi provade anläggningar. Fick iof mer fortroende för den första handlaren men vad vet jag. Den ställbara var förstås lite fulare men inte så att jag tyckte det störde för mycket. Vad tror ni? Ska man satsa på en ny ställbar eller ska man köpa begagnad?

Hoppas alla ruttade hagelmarodörer svarar nu :D

Publicerat

Det absolut viktigaste är att du får en kolv som passar. Om du inte har så mycket rutin kanske du tycker den känns bra, men inte passar ändå.....om du fattar, vet handlarna vad det handlar om är det ju inga problem med en "vanlig" kolv, köper du en ställbar så går ju det att fixa i efterhand. Beretta har ju flera olika höjder på sina kolvar att välja på så det går säkert att hitta en som passar. Det bästa är att du får hjälp av nån som är duktig på kolvmått så det blir bra från början helt enkelt.

Publicerat

......

Den bössa jag tittat på mest är berettas silver pigeon, vissa kallar den 686?

S68x är serien eller konstruktionen, S686 är jaktmodellen och Silver Pigeon är gravyren. Och S står för Savaroposto (med ursäkt för stavningen, betyder superposed på italienska - aka bock).

Nu till mina frågor: skiljer det sig mycket på de tidigare tillverkade och de som man köper nya nu? Ska man titta på något speciellt vid begagnatköp?

Nej, det är i princip samma bössa rakt igenom, sedan kan gravyr, piplängd, choker och borrning skilja lite.

....... Ska man satsa på en ny ställbar eller ska man köpa begagnad?

Ställbar kolvkam är i min värld överreklamerat om ni nu inte ska dela på pangen bägge två. För att köpa en med / eller montera en ställbar kolvkam och sedan ställa in den och låta den stå är i mina ögon inte särdeles begåvat - därtill hysteriskt fult. Men är man två som ska dela på den så kan man justera den individuellt och det är enklare än att härja med två kolvar.

Men notera, köper du den med vanlig kolv - köp sandpapper och en hyvelrasp med, för alla kolvar som inte passar ska man göra om så de passar. Det där med att folk inte nänns sätta raspen i sin nya fina berettakolv begriper jag inte. Så därför köper man - om man kan - en kolv som är lite för lång och lite för hög, sedan tar man bort det man inte behöver.....

Med tanken på begagnatpriserna så skulle jag tveklöst välja begagnat, och om den ställbara kolvkammen är ett måste lämna den till en kolvmakare och få en lös kam monterad + kanske en demonterbar bit kolv där bak så kan man justera längden med enkelt. Det kostar som regel inte vansinnigt mycket..... Så det blir en bättre affär med beggat hur som. Och skulle du vilja sälja den senare så har du som regel tillbaka 100% av pengarna, det får du aldrig på en ny....

Lycka till med köpet. Och kolla en gång till på Browningen, är det bara kolvmåtten som felar så spelar det ju kvitta, du ska ju såga i den i alla fall.....

/T