Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Behöver fem patroner .221 rem fireball omgående!

Featured Replies

Publicerat

Hej Jag har en bekant som väntar på en ny bössa i kaliber .221 rem fireball. Smeden vill kontrollskjuta bössan och jag har inte hunnit få varken verktyg eller hylsor. Finns det någon i närheten av Gällivare som kan sälja några färdiga patroner? Var kan man köpa ett omformningsverktyg för att konvertera .222 hylsor? Midway har slut verktyg.

Publicerat

Omformningen är strulig, man får för tjockt gods i hylshalsen och måste svarva. Jag kan hjälpa dig, men inte nu... Det finns inte plats i mitt liv denna vecka för att fixa till detta och mina .221-plugg jag har färdigladdade är inte representativa för vad folk normalt vill skjuta med den kalibern :ph34r: Förhoppningsvis kan jag göra ett ryck om en vecka eller så, och om du verkligen har tur hinner någon hjälpa dig innan dess B)

Publicerat

Kolla om vapen och skytte i Bureå har hemma dem har blixtsnabba leveranser och helt ok pris

Publicerat
  • Författare

Jag har beställt både hylsor och laddverktyg men med Vapex så vet man aldrig. Midway skickar säkert kalibreringsverktyget och kulisättaren men de hade inte omformningsverktyg hemma.

Publicerat

Hur bråttom är det? Tror jag har ett par hylsor på hyllan nånstans. Verktyg finns då. "Omformningsverktyg" Är väl bara helsajsa å trimma. Har jag gjort med 223 hylsor, 222 funkade sämre.

Publicerat
  • Författare

Jag hade som vanligt behövt dem igår. Bössan är klar men Jon P ville kolla att magasinet matade och att allt var schysst innan han lämnade ifrån sig bössan.

Publicerat
  • Författare

"Omformningsverktyg" Är väl bara helsajsa å trimma. Har jag gjort med 223 hylsor, 222 funkade sämre.

Tar Du ut expandern eller? Halsen måste ju kunna ta vägen någonstans.

Publicerat

Har omformat 223 till .221FB, gick inte att kamra... För mycket gods i hylshalsen.

Publicerat

Jag kan nog kanske ordna fram några lånepatroner då cusinen har en 221a

Publicerat

Tar Du ut expandern eller? Halsen måste ju kunna ta vägen någonstans.

Man får en riktigt lång hals som sen trimmas bort. Försvinner upp i verktyget. Åtminstone på mitt Redding.

Publicerat

Har omformat 223 till .221FB, gick inte att kamra... För mycket gods i hylshalsen.

Vilket fabrikat?

Publicerat

Ja dom är ju inte snål på mässing. Men svarva dom så har du topphylsor med anpassad hals.

• 2 weeks later...
Publicerat

Löste det sig?

Publicerat
  • Författare

Ja jag har jagat grejorna över hela Gällivare. Tack Bring för det! Nu är det bara att få maximal fart i en 40 grains v-max kula med något lämpligt krut. Har tänkt göra en lättare laddning med VV N120 runt 17 grain bara för att börja någonstans. Det ska vara på den säkra sidan. Har någon en laddning han /hon vill förmedla så är jag tacksam för det.

Publicerat

Jag kör med Norma 200 krut å Lapua fmj 55gr, Sierra Blitz King 50gr, Oryx 55gr. Alla väl i klass 2 fart och bra prec. Om du ser nåt du gillar så säg till så kan jag förmedla data!

Publicerat
  • Författare

Jag tar med tacksamhet emot alla data jag får. Hämtade bössan på väg hem med nya bilen igår från östersund. Det blev en liten omväg till Arjeplog. Har laddat 17,5 vv N120 bakom en 40grains V-max för att testa vad vi får upp den i och hur precisionen ser ut. Hittade data på nätet som angav ca 17,8 grains som max.

Publicerat

vid 19 gr började trycket bli jävligt men 18,5 gick bra med original hylsan.

Publicerat
  • Författare

Har nu provskjutit bössan med tre laddningar 17 17,5 och 17,8 grains. De två första gav en träffbild som låg över tio cm på tre skott och den sista låg omkring fem cm på 80m. Jag ska kolla friflykten men det känns inte så förtroendeingivande alls. Bössan gick på klisterlappen som 222rem så det är någonting med ombrotchningen som sabbat precisionen. Hornady V-max är en kula som ska gå bra i alla vapen. Tänk att det alltid ska rackla! Jag tror inte att Jon P hade några tolkar till patronen då han ville ha färdiga patroner att testa med.

Publicerat

Har nu provskjutit bössan med tre laddningar 17 17,5 och 17,8 grains. De två första gav en träffbild som låg över tio cm på tre skott och den sista låg omkring fem cm på 80m. Jag ska kolla friflykten men det känns inte så förtroendeingivande alls. Bössan gick på klisterlappen som 222rem så det är någonting med ombrotchningen som sabbat precisionen. Hornady V-max är en kula som ska gå bra i alla vapen. Tänk att det alltid ska rackla! Jag tror inte att Jon P hade några tolkar till patronen då han ville ha färdiga patroner att testa med.

221 fb är en av dom svåraste kalibrana jag laddat till så länge man inte laddar stenhårt för då var precisionen stabil. hylsorna är den svaga länken utöver det.

hittade efter att testat en hel del en passande laddning i låg fart. 200 krutet fnkade i regel bäst.