Publicerat Juni 8, 201213 yr Hej! Här kommer mitt första inlägg på forumet. Bor i småland och vi har haft vildsvin på markerna ett par år nu, doch sporadiska besök. Först nu har dom observerats vid ett flertal tillfällen när dom passerar över vägarna. Innan så har ingen markägare haft viljan att mata in dom men nu verkar det som om att dom ändrat sig i frågan. Jag fick för ca en månad sedan lov att tjära ett träd. Efter en vecka så kom det första besöket. På dagen en vecka senare så var det dags för nästa besök. Sen var det tomt i ytterligare en vecka tills det tredje besöket, då en ensam gris. Innan sista besöket så har jag spridit ut lite majs runt trädet. När grisen var där för att skrubba sig så lämnade den majsen orörd, kan detta bero på att skogen vid denna stund innehåller gott om föda? Vad har ni för tips för att gå vidare med min nystartade grisjakt? Nu väntar jag med spänning på era tips och ideer, //Z73
Publicerat Juni 9, 201213 yr Skapliga grisar du! . Kan bara tala för egen erfarenhet att vissa grisar kan man ställa på klockan (på min mark) andra kommer sporadiskt när som helst under kvällen/natten fram till ljusa morgontimmarna.. men tjärträd har du så skaffa en rulletunna med majs/ärtor i som skall ha ett par kg foder däri som grisarna kan böka med När besöken blir mer frekventa så sätter du upp ett torn/ koja i rätt vind..o tro mig rätt vind är viktigt oftast iaf ja sen får fantasin flöda, ja givetvis är en fodertunna på ställning som kastar foder vissa tider på dygnet guldvärt ..Skitjakt på dig
Publicerat Juni 9, 201213 yr Hej! Här kommer mitt första inlägg på forumet. Bor i småland och vi har haft vildsvin på markerna ett par år nu, doch sporadiska besök. Först nu har dom observerats vid ett flertal tillfällen när dom passerar över vägarna. Innan så har ingen markägare haft viljan att mata in dom men nu verkar det som om att dom ändrat sig i frågan. Jag fick för ca en månad sedan lov att tjära ett träd. Efter en vecka så kom det första besöket, dock var kameran felställd så det blev ingen bild på besökarna. På dagen en vecka senare så var det dags för nästa besök, nu var kameran rätt inställd och jag fick bilder på två grisar. Sen var det tomt i ytterligare en vecka tills det tredje besöket, då en ensam gris. Nu till lite frågor: Grisarna har varit där mellan 04:20 och 04:50, och besöken med en veckas mellanrum. Brukar dom ha ett sådant beteende, att dom är ganska så exakta med besöken? Innan sista besöket så har jag spridit ut lite majs runt trädet. När grisen var där för att skrubba sig så lämnade den majsen orörd, kan detta bero på att skogen vid denna stund innehåller gott om föda? Vad har ni för tips för att gå vidare med min nystartade grisjakt? Nu väntar jag med spänning på era tips och ideer, //Z73 (Vet ej om bilderna syns. Har svårt att se vilket kön det kan vara. Någon som kan ha en åsikt om detta?) En bra kaliber så har du 2 grisar på en smäll. Fina foton och grisarna ser ju bra ut i storlek.
Publicerat Juni 9, 201213 yr Var i Småland är det? Är det i mina trakter så fortsätter du fodra in dem utan att jaga. Så kan du bjuda in mig och damlaget när du fått dem stationära.
Publicerat Juni 9, 201213 yr Författare Skapliga grisar du! . Kan bara tala för egen erfarenhet att vissa grisar kan man ställa på klockan (på min mark) andra kommer sporadiskt när som helst under kvällen/natten fram till ljusa morgontimmarna.. men tjärträd har du så skaffa en rulletunna med majs/ärtor i som skall ha ett par kg foder däri som grisarna kan böka med När besöken blir mer frekventa så sätter du upp ett torn/ koja i rätt vind..o tro mig rätt vind är viktigt oftast iaf ja sen får fantasin flöda, ja givetvis är en fodertunna på ställning som kastar foder vissa tider på dygnet guldvärt ..Skitjakt på dig Tack för era svar. Jag har satt ett torn som jag byggt på ett tak och sedan gummidukklätt hela tornet, dock inte framåt .
Publicerat Juni 9, 201213 yr Mata inte grisarna! Dom blir bara fler än ni klarar av! Skjut så många ni orkar och kan istället!
Publicerat Juni 9, 201213 yr Tack för era svar. Jag har satt ett torn som jag byggt på ett tak och sedan gummidukklätt hela tornet, dock inte framåt . Har kort på både rävar och älgar, det är kul med åtelkamera. Trevligt trevligt
Publicerat Juni 9, 201213 yr Jag tycker att det ser ut som en galt med en sugga i sällskap, men det är rena gissningar. Du kan ju skjuta bort en av dem eller så väntar du ett år och skjuter ett gäng årsgrisar nästa säsong. Alt tar dit Musköt och hans skoputsare men då kan du nog också vänta lite så han hinner jaga in sin nya.
Publicerat Juni 9, 201213 yr Författare Mata inte grisarna! Dom blir bara fler än ni klarar av! Skjut så många ni orkar och kan istället! Min tanke är att sitter jag där när dom kommer så smäller det :-)
Publicerat Juni 9, 201213 yr Författare Mata inte grisarna! Dom blir bara fler än ni klarar av! Skjut så många ni orkar och kan istället! Min tanke är att sitter jag där när dom kommer så smäller det :-)
Publicerat Juni 9, 201213 yr Jag upplever att grisarna är försiktiga kring det som är nytt därav att de ratat majsen. hos mig äter de all majs de kommer över. Fixa en rull-tunna eller en foderspridare. Inte för att utfodra grisarna utan för att det ska finnas lite gott som uppehåller dem och som gör att de kommer tillbaka kontinuerligt. Ha inte för bråttom när de väl kommer till åteln, finns där lite mat stannar de och äter upp om de är vana vid maten, då har du god tid att se vilken sorts gris det är och om den är skjutbar. Jag sprider ca en liter om dagen och det är ganska lagom på min mark. En del säger att man bör ha kontinuerligt besök på åteln ett halvår innan man ska skjuta,så tålmodig har inte jag varit dock... Ett tips är att jäsa lite majs och hälla ut, det ska tydligen dra bra, dock har jag inte själv provat. Titta på grisarnas anatomi och var noga med skottplacering då träffytan är ganska liten. Vinden är viktig, att sitta i fel vind har varit lönlöst för mig. Inte värt tiden! Grisarna som kommer vänder direkt.
Publicerat Juni 10, 201213 yr Jag upplever att grisarna är försiktiga kring det som är nytt därav att de ratat majsen. hos mig äter de all majs de kommer över. Fixa en rull-tunna eller en foderspridare. Inte för att utfodra grisarna utan för att det ska finnas lite gott som uppehåller dem och som gör att de kommer tillbaka kontinuerligt. Ha inte för bråttom när de väl kommer till åteln, finns där lite mat stannar de och äter upp om de är vana vid maten, då har du god tid att se vilken sorts gris det är och om den är skjutbar. Jag sprider ca en liter om dagen och det är ganska lagom på min mark. En del säger att man bör ha kontinuerligt besök på åteln ett halvår innan man ska skjuta,så tålmodig har inte jag varit dock... Ett tips är att jäsa lite majs och hälla ut, det ska tydligen dra bra, dock har jag inte själv provat. Titta på grisarnas anatomi och var noga med skottplacering då träffytan är ganska liten. Vinden är viktig, att sitta i fel vind har varit lönlöst för mig. Inte värt tiden! Grisarna som kommer vänder direkt. Ja faktiskt jäst majs det drar något fruktansvärt bra med gris! testade själv det efter ett tips här på forat och nog kommer dom allt in av det..man lixsom boostar djuren på nått vis.
Publicerat Juni 10, 201213 yr Lånar tråden lite Hur fungerar det med jästa ärtor då? Mina grisar kommer på ärtor innan jag började med åteln och jobba mera med den, så var det enbart majs som kördes ut. Nu kör vi blandat o mest ärtor..o även dessa går att jäsa..blir en skaplig odör så det heter duga..o grisarna kommer
Publicerat Juni 10, 201213 yr Mina grisar kommer på ärtor innan jag började med åteln och jobba mera med den, så var det enbart majs som kördes ut. Nu kör vi blandat o mest ärtor..o även dessa går att jäsa..blir en skaplig odör så det heter duga..o grisarna kommer Bra bra då skall ja pröva att jäsa en hink! En hink med ärtor och vatten en vecka ute i solen eller? Jo vi kör också bara med ärtor, mycket billigare när det går åt så pass mycke som det gör
Publicerat Juni 10, 201213 yr Någon kan berätta hur ni gör när ni jäser majsen? Ta en hink på 10L med lock på häll i ca 1kg majs (cirkus), häll sedan i vatten så hälften av majsen blir dränkt..låt stå i solen utomhus i 5dagar rör om. Sedan låter du det gå ytterligare 5dagar rör om..låt sedan stå i några dagar..vips nu har du jäst majs som luktar apa hehegivetvis behöver du inte röra om efter 5dagar osv..jag skrev bara ned hur jag gjort o det funkar iaf.
Publicerat Juni 10, 201213 yr Bra bra då skall ja pröva att jäsa en hink! En hink med ärtor och vatten en vecka ute i solen eller? Jo vi kör också bara med ärtor, mycket billigare när det går åt så pass mycke som det gör Ta en hink på 10L med lock på häll i ca 1kg majs (cirkus), häll sedan i vatten så hälften av majsen blir dränkt..låt stå i solen utomhus i 5dagar rör om. Sedan låter du det gå ytterligare 5dagar rör om..låt sedan stå i några dagar..vips nu har du jäst majs som luktar apa hehegivetvis behöver du inte röra om efter 5dagar osv..jag skrev bara ned hur jag gjort o det funkar iaf. FÖRSÖKTE SVARA PÅ FLERA INLÄGG..blev säkert koko nu
Publicerat Juni 10, 201213 yr Och vill du ha det lite snabbare, släng i lite socker och torrjäst. Då räcker det med 2 dagar. =) Men drick inte upp det själv bara i brist på öl en fredag...
Publicerat Juni 10, 201213 yr Författare Ta en hink på 10L med lock på häll i ca 1kg majs (cirkus), häll sedan i vatten så hälften av majsen blir dränkt..låt stå i solen utomhus i 5dagar rör om. Sedan låter du det gå ytterligare 5dagar rör om..låt sedan stå i några dagar..vips nu har du jäst majs som luktar apa hehe givetvis behöver du inte röra om efter 5dagar osv..jag skrev bara ned hur jag gjort o det funkar iaf. Tack. Skall prova detta
Publicerat Juni 10, 201213 yr Författare Och vill du ha det lite snabbare, släng i lite socker och torrjäst. Då räcker det med 2 dagar. =) Men drick inte upp det själv bara i brist på öl en fredag... Tid har man ju oftast ont av, så lite jäst o socker kanske slinker i