Publicerat Juni 10, 201213 yr Mata inte grisarna! Dom blir bara fler än ni klarar av! Skjut så många ni orkar och kan istället! Varför börjar folk tro att Grisar är något slags mirakel vilt? Börjar man skjuta när de etablerar sig så kommer man inte få någon bra stam av Vildsvin. Särskilt inte om markerna är små som de brukar vara söderut. Det man ska göra om man vill ha gris på markerna är börja utfodra och vänta några år tills man fått en bra stam. Börjar man direkt skjuta så vanligtvis så splittras vildsvinen och många idioter brukar skjuta fel, så dom skjuter suggan. Och när dom skjutit ledarsuggan det är då alla kultingar och gyltor blir mer eller mindre galna. De får inte lära sig vad som är rätt eller fel...Tex grisar som går in i byar och välter soptunnor är inte normalt för vildsvin.. Skjuter man ledarsuggan så kommer alla gyltor också kunna bli betäckta och få fler kultingar. Eftersom ledarsuggan bestämmer vilka gyltor som får bli dräktiga. Så skjut fanimej inte bort alla vildsvin i början om du vill ha kvar dom. ( Sorry om jag verkar lite arg, men jag blir arg när jag hör folk som tror Vildsvinen är något mirakel djur som klarar att man skjuter hur många som helst..). Visst har man bra stam kan man ha relativt högt jakttryck bara det inte är jakter för ofta.. // Samuel P
Publicerat Juni 11, 201213 yr ( Sorry om jag verkar lite arg, men jag blir arg när jag hör folk som tror Vildsvinen är något mirakel djur som klarar att man skjuter hur många som helst..). Visst har man bra stam kan man ha relativt högt jakttryck bara det inte är jakter för ofta.. // Samuel P Ja, det är enkelt att som jägare vilja ha djuren på marken om man kan gå ut och skjuta sig en gris när det passar... men ganska snart kommer kraven från lantbrukarna om att man MÅSTE skjuta mer gris och när ens egen frys och släktingarnas frysboxar är fulla med gris och man dessutom noterar att man vakar gris 5 kvällar i veckan så blir det någonting helt annat... Om inte jag håller efter grisarna så går jaktarrendet vidare till någon annan som påstår sig vara bättre på att jaga gris. Tro inte för en sekund att NÅGON i södra Sverige kommer vara förskonade från grisarna framöver!
Publicerat Juni 11, 201213 yr Författare Varför börjar folk tro att Grisar är något slags mirakel vilt? Börjar man skjuta när de etablerar sig så kommer man inte få någon bra stam av Vildsvin. Särskilt inte om markerna är små som de brukar vara söderut. Det man ska göra om man vill ha gris på markerna är börja utfodra och vänta några år tills man fått en bra stam. Börjar man direkt skjuta så vanligtvis så splittras vildsvinen och många idioter brukar skjuta fel, så dom skjuter suggan. Och när dom skjutit ledarsuggan det är då alla kultingar och gyltor blir mer eller mindre galna. De får inte lära sig vad som är rätt eller fel...Tex grisar som går in i byar och välter soptunnor är inte normalt för vildsvin.. Skjuter man ledarsuggan så kommer alla gyltor också kunna bli betäckta och få fler kultingar. Eftersom ledarsuggan bestämmer vilka gyltor som får bli dräktiga. Så skjut fanimej inte bort alla vildsvin i början om du vill ha kvar dom. ( Sorry om jag verkar lite arg, men jag blir arg när jag hör folk som tror Vildsvinen är något mirakel djur som klarar att man skjuter hur många som helst..). Visst har man bra stam kan man ha relativt högt jakttryck bara det inte är jakter för ofta.. // Samuel P Jag tror verkligen inte att grisarna är några mirakeldjur. Jag har älgjakt i byn jag bor i men inte tillgång till att jaga gris på eget. Däremot har jag en bekant i byn med egen mark. Han brukar jorden och vill inte ha grisen. Min tanke med att majsa in dom är för att kunna veta ungefär när dom är där och förhoppningsvis kunna skjuta nån eller några. Dom finns där och har funnits ett par år, fast först nu har dom vissat sig mer. Är markägare nöjd med att en eller annan gris försvinner och jag kan hjälpa till med det så är jag nöjd. Skall säga att jag är ny på detta och detta är kanske helt fel metod, så tar gärna emot tips och ideer.
Publicerat Juni 11, 201213 yr Jag tror verkligen inte att grisarna är några mirakeldjur. Jag har älgjakt i byn jag bor i men inte tillgång till att jaga gris på eget. Däremot har jag en bekant i byn med egen mark. Han brukar jorden och vill inte ha grisen. Min tanke med att majsa in dom är för att kunna veta ungefär när dom är där och förhoppningsvis kunna skjuta nån eller några. Dom finns där och har funnits ett par år, fast först nu har dom vissat sig mer. Är markägare nöjd med att en eller annan gris försvinner och jag kan hjälpa till med det så är jag nöjd. Skall säga att jag är ny på detta och detta är kanske helt fel metod, så tar gärna emot tips och ideer. Du är helt rätt ute om du vill hjälpa markägare och lantbrukare. Vildsvinen förökar sig explosionsartat om man inte håller efter dom redan från början. Igår hade jag 8 vuxna och >30 kultingar på en potatisåker... dessvärre lever alla fortfarande men ikväll ska en av dom få bita i annat än potatis...
Publicerat Juni 11, 201213 yr Författare Du är helt rätt ute om du vill hjälpa markägare och lantbrukare. Vildsvinen förökar sig explosionsartat om man inte håller efter dom redan från början. Igår hade jag 8 vuxna och >30 kultingar på en potatisåker... dessvärre lever alla fortfarande men ikväll ska en av dom få bita i annat än potatis... Jag kanske inte fick fram min plan tidigare. Nu verkar det så för du verkar ha förstått. Hoppas att detta är rätt eller har du något annat sätt som kan vara effektivt. Dom har satt havre runt huset och som jag har förstått så drar havren när den blivit mjölkig, eller? Hoppas att du får en lyckad jakt med din skock. Hör gärna av dig om du har lite mer tips. Lycka till, //Z73
Publicerat Juni 11, 201213 yr Ja, det är enkelt att som jägare vilja ha djuren på marken om man kan gå ut och skjuta sig en gris när det passar... men ganska snart kommer kraven från lantbrukarna om att man MÅSTE skjuta mer gris och när ens egen frys och släktingarnas frysboxar är fulla med gris och man dessutom noterar att man vakar gris 5 kvällar i veckan så blir det någonting helt annat... Om inte jag håller efter grisarna så går jaktarrendet vidare till någon annan som påstår sig vara bättre på att jaga gris. Tro inte för en sekund att NÅGON i södra Sverige kommer vara förskonade från grisarna framöver! Vi har utrotat grisarna från Sverige en gång innan...Vi kan göra det igen omd Ja, det är enkelt att som jägare vilja ha djuren på marken om man kan gå ut och skjuta sig en gris när det passar... men ganska snart kommer kraven från lantbrukarna om att man MÅSTE skjuta mer gris och när ens egen frys och släktingarnas frysboxar är fulla med gris och man dessutom noterar att man vakar gris 5 kvällar i veckan så blir det någonting helt annat... Om inte jag håller efter grisarna så går jaktarrendet vidare till någon annan som påstår sig vara bättre på att jaga gris. Tro inte för en sekund att NÅGON i södra Sverige kommer vara förskonade från grisarna framöver! Du vet att Sverige har utrotat vildsvinen en gång innan? Saken är skjuter du fel djur så kommer vildsvinen öka flera gånger om än vad de vanligtvis skulle gjort. Sedan vintrarna som varit innan denna vintern har varit otroligt hårda mot vildsvinen så att ökningen av vildsvin istället minskade. Jag förstår att det finns bönder som är negativa till vildsvinen men tar man bra hand om stammen så kan man tjäna mycket pengar på dom istället genom tex sälja jakter. Det många gör fel är att de fattar inte skillnaden mellan Åtlar och Foderplatser!! Där man ska skjuta grisarna ska vara vid åkrar där bönderna vill eller vid närliggande åtlar bredvid åkrarna. Sedan ska man UTFODRA alltså ha en FODERPLATS ute i skogen där de inte gör någon skada. Vildsvinen är smarta djur och kommer då lära sig att det är farligt att gå vid åkrarna och istället då väljer att äta vid foderplatsen. MEN då är det många idioter som gör fel att sitta vid FODERPLATSEN och skjuta. Då har grisarna inte den "frizonen" och då springer hejvilt...
Publicerat Juni 11, 201213 yr Jag kanske inte fick fram min plan tidigare. Nu verkar det så för du verkar ha förstått. Hoppas att detta är rätt eller har du något annat sätt som kan vara effektivt. Dom har satt havre runt huset och som jag har förstått så drar havren när den blivit mjölkig, eller? Hoppas att du får en lyckad jakt med din skock. Hör gärna av dig om du har lite mer tips. Lycka till, //Z73 Se till att vara ute på marken ofta, kolla av vallar och fält med grödor och håll dig väl med lantbrukarna och ta vara på informationen dom kan lämna om vart de har sett gris eller spår efter grisarna. Om grisarna har varit ute på ett fält och bökat så kommer dom troligtvis dit ett par kvällar/nätter till och då måste man se till att vara där innan dom kommer fram. Detsamma gäller när havre och vete blir mjölkmoget men då är jakten så jäkla mycket svårare eftersom man inte ser kultingarna i säden. Det bästa är om man vet vart grisarna kommer ifrån när dom ska ut på fälten så man kan skjuta en kulting innan dom når stråsäden. Skjuta på åtel eller någon gång då och då på en foderplats kan man pyssla med när lantbrukarna inte har någonting nysått i marken eller någonting som ska skördas vilket brukar infalla i samband med ordinarie jakttid på året. Om man ger grisarna full tillgång till föda på en foderplats så kommer dom grisarna säkert hålla sig borta från lantbruket... dessvärre så kommer dom då också föröka sig mycket snabbare och suggan kan komma att brunsta om tidigare och kanske till och med tillåta sina fjolårsungar att brunsta samtidigt och det är då man börjar få problem på riktigt. Det är säkert skitkul med massor av grisar på marken för den som bara vill åka ut och skjuta en gris när vädret är bra och man just för stunden inte har någonting annat för sig... som tur är så är inte alla av den åsikten.
Publicerat Juni 11, 201213 yr Du vet att Sverige har utrotat vildsvinen en gång innan? Ja, då var det ju enkelt eftersom det på de tiden knappt fanns några träd... alla träden gick åt till att värma hus och hem med både på landet och i städerna... och det fanns som bekant ingen som planterade nya träd på den tiden. Du vet varför man uppfann rörspisen och sedan kakelugnen va? Dessutom så var givetvis vildsvinen ett lika stort problem då som nu om inte ännu större för den lilla lantbrukaren utan stöd från EU och staten. Det är som med vargen... dom flesta ser inte problemet förens dom sjäva blir drabbade och allt för många människor saknar helt empati när det gäller dom här frågorna.
Publicerat Juni 11, 201213 yr Ja, då var det ju enkelt eftersom det på de tiden knappt fanns några träd... alla träden gick åt till att värma hus och hem med både på landet och i städerna... och det fanns som bekant ingen som planterade nya träd på den tiden. Du vet varför man uppfann rörspisen och sedan kakelugnen va? Dessutom så var givetvis vildsvinen ett lika stort problem då som nu om inte ännu större för den lilla lantbrukaren utan stöd från EU och staten. Det är som med vargen... dom flesta ser inte problemet förens dom sjäva blir drabbade och allt för många människor saknar helt empati när det gäller dom här frågorna. Det fanns inga träd? Eftersom Sverige var ett land med en liten befolkning och relativt stort land så fanns det träd överallt. Träd behöver inte planteras av människan. Det har sin naturliga föryngring. Visst användes mycket träd, men eftersom det inte fanns de maskiner och verktyg idag för att enkelt kunna hugga ner skog så tog det mycket längre tid och kraft. Alltså det fanns fortfarande gigantiska skogar, mycket mer än i dagens samhälle. Så att det var enklare att utrota vildsvinen då tror jag inte. Varg frågan är en helt annan sak. Det jag menar är att man ska vårda vildsvin stammen på rätt sätt inte på fel sätt.
Publicerat Juni 11, 201213 yr Att använda foderplatser och tro att grisarna låter bli åkrarna är nonsens. Det går liksom inte... Lika så att tro att du kan skjuta slut på grisarna på en mark. Inte heller troligt då de lämnar marken innan det är.aktuellt. Vill nu markägaren inte ha grisar, så lyssna på denne. Att skjuta kultingar är aldrig någon fara. Blir de för talrika så skjut hondjur. Vildsvin är i.ha mytiska kreatur utan förvaltas som allt annat. Matar du mycket så får du även.mer gris.. Också ganska enkelt...
Publicerat Juni 11, 201213 yr Själv väntar jag med spänning på den STORA explosionen som brutit ut i flera år nu...
Publicerat Juni 11, 201213 yr Har man en väldigt liten stam av vildsvin är rådet att skjuta så mycket som möjligt oerhört oetiskt tycker jag. Har flera exempel på områden där man haft början på etableringar men sedan skjutit bort vildsvinen och sedan helt enkelt varit utan. Stora delar av Halland och Västra Götaland t ex, har inga vildsvin idag men kunde haft. Andra delar har haft riktigt bra bestånd men har skjutit dem i spillror. Delar av Värmland och Dalarna har mkt små bestånd som man helt kan förinta om man inte samarbetar och är väldigt försiktig i början.
Publicerat Juni 11, 201213 yr Har man en väldigt liten stam av vildsvin är rådet att skjuta så mycket som möjligt oerhört oetiskt tycker jag. Har flera exempel på områden där man haft början på etableringar men sedan skjutit bort vildsvinen och sedan helt enkelt varit utan. Stora delar av Halland och Västra Götaland t ex, har inga vildsvin idag men kunde haft. Andra delar har haft riktigt bra bestånd men har skjutit dem i spillror. Delar av Värmland och Dalarna har mkt små bestånd som man helt kan förinta om man inte samarbetar och är väldigt försiktig i början. Väldigt bra skrivet, jag håller med fullt ut. Sedan vad det någon som sa att det inte går att utfodra grisarna bort från åkrarna? SVAR: Det du ska göra är utfodra i skogarna och skjuta på åkrarna om man vill ha bort grisarna från åkrarna. Om vildsvinen blir störda hela tiden då kommer de inte uppsöka den åkern utan istället hitta mat på andra ställen, Att skjuta gyltor och suggor är ju fanimej bara idiotiskt. Du får mer gris om du gör det eftersom du kommer troligen skjuta ledarsuggan plus det är oetiskt. Får man lite gris på sin mark och vill vårda dem så skjut inte på dom de första året...Vänta 2-3 år och får en stam som du kan jaga på. Då ska du inte skjuta på dom varje kväll utan jaga med mellanrum så som man gör med alla andra vilt..
Publicerat Juni 11, 201213 yr Det fanns inga träd? Eftersom Sverige var ett land med en liten befolkning och relativt stort land så fanns det träd överallt. Träd behöver inte planteras av människan. Det har sin naturliga föryngring. Visst användes mycket träd, men eftersom det inte fanns de maskiner och verktyg idag för att enkelt kunna hugga ner skog så tog det mycket längre tid och kraft. Alltså det fanns fortfarande gigantiska skogar, mycket mer än i dagens samhälle. Så att det var enklare att utrota vildsvinen då tror jag inte. Varg frågan är en helt annan sak. Det jag menar är att man ska vårda vildsvin stammen på rätt sätt inte på fel sätt. Vi har DUBBELT så mycket skog idag som för 100 år sedan... även om det inte fanns skogar så fanns det givetvis träd kvar... Dom träden som då fanns kvar stod i norra delarna av Sverige. Vildsvinen innebär inte enbart fler jakttillfällen...
Publicerat Juni 11, 201213 yr Att använda foderplatser och tro att grisarna låter bli åkrarna är nonsens. Det går liksom inte... Lika så att tro att du kan skjuta slut på grisarna på en mark. Inte heller troligt då de lämnar marken innan det är.aktuellt. Vill nu markägaren inte ha grisar, så lyssna på denne. Att skjuta kultingar är aldrig någon fara. Blir de för talrika så skjut hondjur. Vildsvin är i.ha mytiska kreatur utan förvaltas som allt annat. Matar du mycket så får du även.mer gris.. Också ganska enkelt... Det är klart man kan skjuta bort vildsvinen? Stör man dom och skjuter mycket då sticker det, det är ren fakta. Sedan att skjuta hondjur, som jag sagt oetiskt och väldigt idiotiskt om man inte vill ha vildsvin..
Publicerat Juni 11, 201213 yr Vi har DUBBELT så mycket skog idag som för 100 år sedan... även om det inte fanns skogar så fanns det givetvis träd kvar... Dom träden som då fanns kvar stod i norra delarna av Sverige. Vildsvinen innebär inte enbart fler jakttillfällen... Skogen har såklart försvunnit eftersom befolkningen ökat. Och med norra delarna menar du troligen ´Värmland och uppåt. Alltså mer än halva Sverige var mer eller mindre orört för det inte fanns så många personer som levde uppåt norr.. Såklat betyder vildsvinen inte bara enbart jakttillfällen, men det innebär inte heller något man kan skjuta hur mycket som helst av. Skog fanns det för 100 år sedan i mängder... Men kanske inte så mycket åt skåne, småland hållet..
Publicerat Juni 11, 201213 yr Ett tips i all vänlighet Samuel. Det finns nästan lika många försag på hur olika viltslag ska förvaltas som det finns jägare, vissa bättre andra sämre. Det går inte att rakt av säga att man ska fodra i skogen o skjuta på åker, även om det är en i vissa delar av sverige fungerande taktik. I Småland ex finns det inte nog stora sammanhängande skogar utan åker att det funkar. Hur man än vänder o vrider på sig sp finns det alltid åkrar inom riskzonen för grisarnas framfart. Sen är det så klart så att även om du fodrar aldrig så mycket så är det inte alls säkert att grisarna väljer att gå där, Ibland är det där i ibland väljer de helt sonika att gå på åker ändå. Att skjuta gris på åker är ALLTID en bra åtgärd för att visa att de inte är bra att vara där.. //
Publicerat Juni 11, 201213 yr Något blygsamt och stilla konstaterat, jag tror inte att någon här inne utom möjligen TS är novis när det gäller att hantera vildsvin och deras spridning samt avskjutningen av dessa. Vad man bör akta sig för att försöka bestämma för andra vad eller vad de inte skall göra i anledning av frågan om beståndens nivå och avskjutningens inriktning och storlek. Den situation som råder i delar av Skåne, Östergötland, och södra småland är sådan att man skjuter väldigt mycket av vad man ser och kommer åt, i vintras hade vi en flock om 90+ med grisar som passerade hemmavid. Jag var inte helt säker på om det var frågan om önsketänkande från en del personers sida i min familj tills jag hörde av en annan granne att så var fallet. Förvaltningen i närområdet hemma vid styrs av denna enorma populationstillväxt som varit i och med den senaste relativt milda vintern, det går inte en kväll utan att det smäller hemmavid ikring och det behövs ett konstant jakttryck. Således, var och en är sin egen lyckas smed och jag vill inte trampa någon på tårna genom att säga åt vederbörande att stilla sig något och tala om saken med små bokstäver och eftertänksamhet, det är så lätt att man i hettan skriver sådant man i efterhand ångrar. /Christian
Publicerat Juni 11, 201213 yr Ett tips i all vänlighet Samuel. Det finns nästan lika många försag på hur olika viltslag ska förvaltas som det finns jägare, vissa bättre andra sämre. Det går inte att rakt av säga att man ska fodra i skogen o skjuta på åker, även om det är en i vissa delar av sverige fungerande taktik. I Småland ex finns det inte nog stora sammanhängande skogar utan åker att det funkar. Hur man än vänder o vrider på sig sp finns det alltid åkrar inom riskzonen för grisarnas framfart. Sen är det så klart så att även om du fodrar aldrig så mycket så är det inte alls säkert att grisarna väljer att gå där, Ibland är det där i ibland väljer de helt sonika att gå på åker ändå. Att skjuta gris på åker är ALLTID en bra åtgärd för att visa att de inte är bra att vara där.. // Det är självklart det inte fungerar på alla platser i detta stora land. Men det är ett tips. Sedan kan man ju ha olika synpunkter på hur man ska vårda vildsvinen som du säger.Jag tycker bara att gå ut i skogen och skjuta allt man ser inte är lösningen för att få en rimlig stam av vildsvin.
Publicerat Juni 11, 201213 yr Jag tycker bara att gå ut i skogen och skjuta allt man ser inte är lösningen för att få en rimlig stam av vildsvin. Helt rätt //
Publicerat Juni 11, 201213 yr Där man har mycket gris sliter jägare och markägare för att begränsa skadorna. Där man har mindre så vill vi jägare ofta begränsa jakten för att få upp stammen. När stammen väl är stor finns det risk för att den snart blir för stor. Grisen är ett dilemma. Men som skrivet Dahla. Det är kul att jaga, men kanske inte fem dagar i veckan. Sammarbete mellan markägare/bönder/jägare på tidigt stadie är nog ett måste. Jaga i ett tidigt skede och jaga med en förvaltningsplan som utgångspunkt. Och blir det mycket gris måste gyltor och en och annan ej kultingförande sugga få trilla.
Publicerat Juni 15, 201213 yr Om hon inte genomgått någon form av plastikoperation så nej, hon kanske delar de randiga med den andra suggan. Är de där samtidigt ?
Publicerat Juni 15, 201213 yr Författare Om hon inte genomgått någon form av plastikoperation så nej, hon kanske delar de randiga med den andra suggan. Är de där samtidigt ? Dom går tillsammans. "Gyltan"håller sig lite runt omkring. Suggan är mer i centrum av kultingarna. Skall iaf sitta ikväll, blir det skott så blir det på en randig.