Publicerat Juni 16, 201214 yr Aa. så tror jag absolut att det kan vara. nästa gris kan nog också vara rätt så lätt att skjuta sen blir det svårare Många svängar kring vildsvinen nu här. Håller med vad folk skriver och tycker. Jag jagar med bönderna häromkring och vi fodrar relativt mycket i skogen. väldigt mycket faktist. och skjuter enbart på fälten aldrig i skogen förutom vintern då vi kör stora jakter. Men som ja/vi har märkt så var dom ute i början på gärdena i år med. ärtorna kunde dom inte låta bli. har skjutits en enda gris på det gärdet. och sen dess har vi inte sett en gris där ute på de gärdet. inte ens bönderna som bor där ute vid fälten. Så tror stakt på att skjuta på fälten och sen fodra mycket i skogen. sen till hösten vintern är de ju såklart rätt stort jakttryck på dom även i skogen. men dock aldrig på någon foderplats.. Verkar fungera här iallf. och de finns en del gris runtomkring här. finns de bara käk på foderplatserna så har vi inga problem på gärdena.
Publicerat Juni 16, 201214 yr Att använda foderplatser och tro att grisarna låter bli åkrarna är nonsens. Det går liksom inte... Lika så att tro att du kan skjuta slut på grisarna på en mark. Inte heller troligt då de lämnar marken innan det är.aktuellt. Vill nu markägaren inte ha grisar, så lyssna på denne. Att skjuta kultingar är aldrig någon fara. Blir de för talrika så skjut hondjur. Vildsvin är i.ha mytiska kreatur utan förvaltas som allt annat. Matar du mycket så får du även.mer gris.. Också ganska enkelt... Ja, glöm allt vad foderplatser heter och spara hellre de pengarna till något som gör nytta. Håller för övrigt med i det mesta..
Publicerat Juni 17, 201214 yr Min första gris trillade igår kväll. När jag kom upp till platsen så såg jag på håll hur blixtarna från kameran avlöste varandra. Lyckades smyga fram, lyckades även ta mig upp i tornet. Sen valde jag ut en och snabbt skott. Dom var lite oroliga, dom kände nog att något var på gång. Men allt gick bra och en kullting låg kvar när resten dragit. //Z73 Nämen ser man på! grattis, måste ha känts roligt
Publicerat Juli 29, 201214 yr Författare Det har gått ca 6 veckor sedan jag sköt och har inte sett röken av dom sen. Nu fick han som han ville bonden :-)
Publicerat Juli 29, 201214 yr Det är klart man kan skjuta bort vildsvinen? Stör man dom och skjuter mycket då sticker det, det är ren fakta. Sedan att skjuta hondjur, som jag sagt oetiskt och väldigt idiotiskt om man inte vill ha vildsvin.. Nej, skjuta slut på dem.går inte. Men störa dem går så länge de har andra område att flytta till. Vilket inte är fallet överallt. Din barnsliga kommentar att de är "idiotiskt" att skjuta hondjur, väljer jag bortse ifrån. Och jag vet inte om.du vet vad oetiskt betyder?
Publicerat Juli 29, 201214 yr Det har gått ca 6 veckor sedan jag sköt och har inte sett röken av dom sen. Nu fick han som han ville bonden :-) Finns mycket mat överallt nu. De kommer..
Publicerat Juli 29, 201214 yr Appropå jakt på hondjur, tycker någon av er att det är fel att skjuta gyltor?
Publicerat Juli 29, 201214 yr Appropå jakt på hondjur, tycker någon av er att det är fel att skjuta gyltor? Nej det tycker jag inte! Det är ju precis samma sak som att skjuta smaldjur av dov, kron osv och det gör vi ju...
Publicerat Juli 30, 201214 yr Nej det tycker jag inte! Det är ju precis samma sak som att skjuta smaldjur av dov, kron osv och det gör vi ju... Precis så tänkte jag kul att nån annan gör det oxså=)
Publicerat Augusti 10, 201214 yr Varför börjar folk tro att Grisar är något slags mirakel vilt? Börjar man skjuta när de etablerar sig så kommer man inte få någon bra stam av Vildsvin. Särskilt inte om markerna är små som de brukar vara söderut. Det man ska göra om man vill ha gris på markerna är börja utfodra och vänta några år tills man fått en bra stam. Börjar man direkt skjuta så vanligtvis så splittras vildsvinen och många idioter brukar skjuta fel, så dom skjuter suggan. Och när dom skjutit ledarsuggan det är då alla kultingar och gyltor blir mer eller mindre galna. De får inte lära sig vad som är rätt eller fel...Tex grisar som går in i byar och välter soptunnor är inte normalt för vildsvin.. Skjuter man ledarsuggan så kommer alla gyltor också kunna bli betäckta och få fler kultingar. Eftersom ledarsuggan bestämmer vilka gyltor som får bli dräktiga. Så skjut fanimej inte bort alla vildsvin i början om du vill ha kvar dom. ( Sorry om jag verkar lite arg, men jag blir arg när jag hör folk som tror Vildsvinen är något mirakel djur som klarar att man skjuter hur många som helst..). Visst har man bra stam kan man ha relativt högt jakttryck bara det inte är jakter för ofta.. // Samuel P är helt på din sida med det du säger!
Publicerat September 15, 201213 yr Var ute på en liten grisjakt idag och då kom detta ämne upp. SKOTTPENGAR på gris personen som sa detta tycker att mark ägarna skall betala jägare för att skjuta gris. Följaktligen borde markägarna kunna kräva jägare på böter för ej skjutna grisar. Detta hoppas jag inte är något atlernativ.Men mycket gris är det på markerna här omkring.Lite löst räknat och om alla uppgifter stämmer ca 70grisar skjutna sen augusti här i socknen.Borde nog varit fler egentligen.Man vet ju alldrig med allas uppgifter. Nu till min fråga:Är detta ngt som kan bli vekligt?Då kan ju jägaren som lovat att skjuta ex antal grisar få betala dyra haverier på lantbruksmaskiner och på långsikt även skador på växnde skog.HOPPAS problemet löses utan hans förslag Mvh johan