Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Klargörande ang. artikel om de5stora

Featured Replies

Publicerat

Hejsan !

Skulle vilja ha ett klargörande ang det som påstås i följande artikel:

http://www.jaktojaga...tersoksstrejken

Min fundering rör inte själva ämnet för artikeln dvs om SvJF försöker stävja eftersökstrejken,

den frågan har Daniel Ligné besvarat i artikeln. Utan mina funderingar går i följande banor:

Som jag har förståt det så drivs verksamheten de5stora i form av en stiftelse.

Stiftelsen styrs av ett rovdjursråd där flera organisationer är representerade bla SvJF.

Vid rovdjursrådets mötet så skall SvJF ha varit representerat av 3 ledamöter enl artikeln "Från Svenska Jägareförbundet deltog Christina Nilson-Dag, Per Mellberg, och Kalle Johansson. Christina Nilsson-Dag var ordförande under mötet och Per Mellberg var justeringsman."

Lite längre ner i artikeln så intervjuas Per Mellberg. Citat "– Jag sitter inte med i Jägareförbundet centralt så jag vill inte uttala mig för hela förbundet. Jag sitter i styrelsen De5stora som den person jag är och representerar ingen organisation. I rådet sitter Christina Nilsson-Dag det är bättre du pratar med henne. Det var en allmän diskussion om eftersöksbojkotten och i så fall var det Christina som sa det där, säger Per Mellberg."

Det är här jag blir totalt förvirrad.

* Sitter Per Mellberg på en plats i rådet som innehavs av SvJF men han representerar sig själv ??

* Har SvJF valt dit någon som inte begriper att han faktiskt ska representera SvJF & dess medlemmar ??

* Har artikelförfattaren missförstått det hela, så Per inte representerar SvJF, Sitter han där som privatperson ??

* Enl. citatet vill han inte uttala sig för hela förbundet.

Om han sitter i rovdjursrådet för de5stora som representant för SvJF då är det väl just det han ska göra ??

* Är Per Mellberg felciterad ??

* Är protokollet från mötet justerat ??

Och ingen reagerade över att man har med en skrivning som går emot vad som är sagt i SvJF ang ett så "hett" ämne som eftersöksstrejken ??

* Är artikeln så oklart skriven så jag har missförstått alltihopa ??

Min personliga åsikt är att jägarnas röst är svag i den allmänna debatten. Då måste vi ha människor som verkligen representerar SvJF och är insatt i dess ståndpunkter, speciellt i styrelser, råd & samverkansgrupper el vad det nu är frågan om.

Jag känner inte någon av de i artikeln inblandade personerna. Avsikten är inte att göra något personligt påhopp men artikeln väckte frågorna hos mig och skulle uppskatta ett klargörande. Att journalister fått allt om bakfoten har hänt förut.

Med vänliga hälsningar

Ulf Andersson

Publicerat

Jägareförbundet är representerat i ett par hundra olika råd, grupper eller samverkansorgan, då blir det lite svårt att enbart ha fullt uppdaterade tjänstemän med i alla sammanhang. Särskilt när det gäller sådana frågor som den här eftersöksbojkotten. Jag skulle nog inte påstå att frågan är särskilt het, den är snarare en mediahype. Bara idag är det tre nyheter på Jakt & Jägares hemsida i frågan. Trots att jag är nationellt ansvarig för denna fråga så är det ibland svårt att hinna med i alla mail och uttalanden... Däremot tror jag inte frågan är särskilt "het". Jag upplever snarare att detta är en "ickefråga" i organisationen, i jaktmedia kanske den däremot är stor...

Att Per inte vill uttala sig är i mina ögon ganska naturligt, det har inte direkt saknats personliga påhopp och angrepp på Jägareförbundet från Svenljungagruppen och de media de använder för sina uttalanden...

Publicerat
  • Författare

Hej Daniel !

Tack för ditt svar! Frågan är/var het för mig eftersom jag försökt läsa in mig på varför man strejkar, argument för och emot.

Det är en del att fundera över. Det finns en logik i deras argumentation. Sedan är frågan om det är ett bra, strategiskt långsiktigt val.

Det är jag mycket tveksam till.

Hur "het" frågan är i organisationen har du mycket bättre koll på än jag. Att det är en "ickefråga" i sak det kan jag på sätt o vis förstå.

Det vesentliga i detta är kanske inte själva sakfrågan utan att strejken är en allvarlig indikation på hur uppgivna människor har blivit.

Det får man inte blunda för.

När människor är uppgivna och nästan desperata, det är då det behövs ett tydligt ledarskap och en tydlig kommunikation.

Artikeln fick mig att fundera över hur viktigt det är att alla som representerar SvJF bidrar med det oavsett vilken roll man har.

Att sedan det finns media (inte bara jaktmedia) som mer el mindre medvetet vill skapa en otydlighet gör saken ännu viktigare.

Tack för svaret !

//Ulf Andersson

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.