Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Viltspårprov..hur anmäler man hunden? (knasiga frågor)

Featured Replies

Publicerat

Lite väl udda frågor men hoppas på svar

:happy:

Som rubriken lyder hur fasen anmäler man hunden till att göra anlagstesten?

Har en hund född 2011-10-08.

Så får väl jag enligt reglerna dom nya starta med hunden just nu..

för anlagstestet?

vill gärna göra det för att få ett kvitto på att han funkar för eftersök osv.

Sen till det som strular till det i knoppen..Ska jag kontakta min rasklubb och är det ett måste att jag går provet för dom?

Eller duger det med vilken klubb som helst tax, drever osv?

Hur har ni mer erfarna gjort? guida mig så polletten trillar ned nu en gång för alla..

Sätter ni pengarna på kontot åt domaren bara. Sen bestämmer han tid och datum för provet och sedan bara o köra på eller?

som sagt..

vill veta hur man anmäler hunden..han börjar snart få ett allt för stort viltintresse..vilket inte är fel

:biggrin: , men för att gilla konstlat spår :woot:

Litet ihop klipp med hunden när han spårade tidigt i våras, fastnade lite i början..som synes.

Sen slänger jag upp en filmsnutt när han drev hare för första gången , och nu är skallet grövre och jakten är verkligen väckt i han :biggrin: .

[media=]http://www.youtube.com/watch?v=RODeiAwQOXA

Därför vill jag ha lite hjälp om hur det funkar, så proven kan gå ur världen :woot:

Publicerat

du kan ju köra för "din" rasklubb om du vill annars så hindrar inget dej att köra anlagstestet på den klubben som har tester i närheten av dej alternativt brukshundsklubben kan ha

Publicerat

Om du vill gå anlagsprov viltspår så kontaktar du vilken rasklubb som helst som har spårprov tex tax,drever, bassett mfl. Gå in på deras hemsida så hittar du säkert en kontaktman som kan hjälpa dig. De flesta rasklubbar är uppdelade i lokalklubbar och det är lokalklubbarna som anordnar proven. Går du in på tex Svenska Taxkubben hemsida så hittar du länkar till lokalklubbar och där finns info om till vem du anmäler.

Kontakta den lokalklubb som tillhör det område som du bor i. Bor du i småland tex så kontaktar du Smålands Taxklubb.

Lycka till på provet

Mvh Einar

Publicerat

Hej!

Din hund måste vara minst 9 månader gamal för att få starta på anlag viltspårprov.

Sedan kan du ta kontakt med vilken rasklubb som helst som håller på med viltspårsprov för att gå ett prov.

Dom flesta jakt rasklubbarna gör detta. En domare i en rasklubb får dömma alla hundraser. Så att man behöver inte gå till "sin" rasklubb.

Man sänder in en anmälningsblankett till komisarien eller viltspårsansvarig som sedan kontaktar en domare nära dig.

Sedan brukar man få betala in en peng på PG till klubben. Lite olika men ca 100kr.

Domaren ringer dig och ni bestämer tid och plats för provet( detta gäller när det är rörligtprov).

Domaren skall sedan ha en peng i handen när du går provet. Lite olika där också men 100-200kr.

Kolla på rasklubbarnas hemsidor de brukar stå där hur du skall göra och det är inte farligt att ringa och fråga.

Kolla även på SKKs hem sida där har du provbestämelser och allt om hur provet går till.

ID märkning, vacination och hur spåret ser ut mm.

Mvh

Thomas

Publicerat

Har en Labbe, jag gick anlagstestet för Dreverklubben och sen gick jag 3 prov och han tog 3 raka ettor för Taxklubben,men sen visade det sig att för att det skulle gälla som viltspårch så skulle jag gått för SSRK...det här var för 8 år sen så det kanske har ändrats nu...Men lycka till med din hund! :smile:

Publicerat
  • Författare

Men vad bra nu har man fått lite mera utrett hur det funkar från olika håll, tackar :smile: skall givetvis höra av mig om resultatet senare

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag glädjen att berätta att bassetten Chippen klarade sitt anlagsspår :smile:

Det hela gick till som så att resan på drygt 9mil till spårstart avklarades efter lite krångel med att hitta (skräp gps). men iaf väl framme. Lite kaffe och macka+ tid för lite rastning..för jycken och husses skull :yes:

sedan bar karavanen iväg drygt 17 snåret till provmarkerna.

totalt var det 12hundar på plats men bara 4som skulle startas på spåren. Jag o Bassetten började först eftersom vi hade längst färdväg hem. Domaren och jag småpratar lite om Fauvarnas utseende+jaktsätt..(domaren ägde en fauve själv) och tips om hur man rycker hunden osv. och plötsligt är vi framme där (råbocken påsköts efter en ansmygning..sedan kunde den inte hittas).

Kommenderar sitt , sätter på sele och lägger linan bakom i slingor som jag övat hemma. kikar och frågar domaren skall vi börja?..svaret blir :yes:=ja.

Chippen river igång efter sök kommandot och sedan går det 200m domaren i bakgrunden säger "det här går jättebra". Får sedan själv syn på att selen lossnar..på 2röda kommenderar jag stanna!

Givetvis stannar hunden och selen knäpps nu åt ordentligt så den inte ska gå upp igen..om det är flera buskar som hunden skall igenom.

Nåja..

Väl framme vid vad jag trodde skulle vara ytterliggare en vinkel. Men som var (spårslutet) så ser jag att nä nu är det färskt vilt på G (Rådjur?). Hunden börjar slå med svansen fram o tillbaka som han alltid gör när det är färskt vilt.

Då säger domaren du kan kalla in hunden och ta om en bit men inte hjälpa..ser då till min förvåning jaha..klöven ligger ju där inne i granslyet precis där Chippen gått ute emot den strömförande tråden till kohagen..

Men vi gick sådär 20m återgång med andra ord sedan tog hunden spåret fram till slut..vilket under att han inte började driva på rådjuren tänkte jag :woot:. Nervös väntan inför domen så, stod det senare Spårnoga, något ivrig, lite högt tempo, men ett väl fungerande ekipage

till sist råd till föraren; Håll igen tempot.

3tim liggtid och själv har man gått och nötit på minst 12-24tim..så lite får man skylla sig själv :woot: men nu skall det bli spännande o se ifall Öppen klasserna kan erövras :biggrin:

Nästa valp skall inte tränas lika ofta som denna tror jag...om tempot skall vara lagom iaf :smile:

Publicerat

Grattis till det lyckade spårprovet!!

Att hunden går något snappt på spåret när den är ung är inte ovanligt.

Det brukar kunna ändra sig med ålder och erfarenhet.

Publicerat
  • Författare

Grattis till det lyckade spårprovet!!

Att hunden går något snappt på spåret när den är ung är inte ovanligt.

Det brukar kunna ändra sig med ålder och erfarenhet.

Tackar tackar, ja jag läste det någonstans att dom brukar lugna sig efter ett tag;)