Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kanske skulle prova lite direktdemokrati?

Featured Replies

Publicerat

Vi provar olika typer av direktdemokrati redan idag. Det här forumet är ett exempel...

Mer formellt så har vi också börjat med formaliserade medlemsenkäter och nu senast också webenkäter. Den webenkät vi körde senast gällde den brännheta rovdjursfrågan. Enkäten var öppen i två veckor och knappt 300 personer svarade. Hur representativa är de för våra 180 000 medlemmar?

Självklart ska vi anpassa vår demokrati till framtiden men det är inte enkelt. När vi senast frågade våra medlemmar i Gävleborg vad de tyckte var det viktigaste frågorna så kom just rovdjursfrågan på 19:e plats. Frågan är då på vilken plats den kommer i t ex Stockholm. Direktdemokrati kan ge konstiga svar...

Publicerat

Nja,

detta fora är kanske ett exempel på en öppen kanal, något demokratiskt moment utöver en viss yttrandefrihet har jag inte sett till,

men bristande svarsfrekvens och konstiga svar är det samma sak om som att man har ställt rätt frågor på rätt ställe eller att det är

fel med direkt demokrati?

Uttryckte som man frågar i skogen får man svar kommer osökt till sinnet.

Kör en provfråga här inne, lägg up det på er area så att ni kan reglera frågan o moderera som det passar er.

/Christian

Publicerat

Christian: Missförstå mig rätt. Direktdemokrati är i min värld alltid bra och i det långa loppet en överlevnadsfråga för alla medlemsförbund. Kruxet är metoden. Vi provar många olika just nu och alla har de sina rätt uppenbara nackdelar.

Vi måste komma ihåg att en ganska stor del av våra medlemmar fortfarande tror att de är med i Svensk Jakt och en nästan lika stor del har aldrig ens besökt vår hemsida...

Publicerat
  • Författare

Vi provar olika typer av direktdemokrati redan idag. Det här forumet är ett exempel...

Nope, det är inte demokrati vi kör här. Det är kommunikation och information.

Mer formellt så har vi också börjat med formaliserade medlemsenkäter och nu senast också webenkäter. Den webenkät vi körde senast gällde den brännheta rovdjursfrågan. Enkäten var öppen i två veckor och knappt 300 personer svarade. Hur representativa är de för våra 180 000 medlemmar?

Nej, den nådde nog inte Internetlösa skogstroll i 80-årsåldern i Norrlands inland - även det är era medlemmar.

Självklart ska vi anpassa vår demokrati till framtiden men det är inte enkelt. När vi senast frågade våra medlemmar i Gävleborg vad de tyckte var det viktigaste frågorna så kom just rovdjursfrågan på 19:e plats. Frågan är då på vilken plats den kommer i t ex Stockholm. Direktdemokrati kan ge konstiga svar...

Det är väl inget problem? Vaddå konstiga svar? Om ni når ut brett och får till svar att rovviltsfrågan är nummer 19 så är det ju det? Som det nu är får jag känslan av att det är 19% i den grupp man lyckas nå ut till - en helt annan sak - och det är där du instinktivt känner att det nog är fel. Bra det - då delar vi den uppfattningen.

Nu går det ju tydligen inte att undvika att få Svensk Jakt om man är medlem, och mobiltelefonpenetrationen är högre bland SJFs medlemmar än var röstetalen var i DDR. Om man är TYDLIG med att det finns möjligheter att rösta - inte att "göra sin stämma hörd" alltså - genom ett enkelt SMS och en lista på hur man förhåller sig olika frågor skulle SJF vinna en otrolig legitimitet. Ni skulle till och med få tillbaka förbittrade varghatare till era led som kan ges möjligheten att rösta. Ni skulle till och med få veganer som medlemmar :biggrin:

SJF behöver inte sin organisation, man behöver sina medlemmar.

Publicerat

Bengt: Jag köper dina synpunkter. Och kanske är SMS-metoden det som funkar. Problemet med den funktionen, och andra liknande som vi testat, är att de som vill förändra syns, de som är nöjda ligger på sofflocket. Det kanske är så vi vill ha det, engagemang ska löna sig, men det är inte säkert att vi fångar verkligheten i alla fall...

Jag kan dock se ett stort värde i din modell när det gäller att redovisa för medlemmarna vad de tycker. Många av våra interna konflikter idag beror på att medlemmarna har en väldigt annorlunda bild av vad de tycker än vad vi tjänstemän och ledningen har. Tittar man sig omkring i sociala medier kan man lockas att tro att eftersöksbojkotter, nollvisioner och annat är en stor fråga, det är det definitivt inte när vi frågar medlemmarna.

Personligen tror jag att det som kommer sanningen närmast är medlemsundersökningar där vi aktivt går ut och frågar ett representativt urval av medlemmarna vad de tycker i en mängd frågor. Det gör vi en hel del idag. Det som gör detta liiite jobbigt är att vi får väldigt annorlunda svar än vad vi skulle få här inne eller om vi tittar på debatten på facebook eller andra forum. Vi är en extremt bred organisation som är utsmetad i exakt hela samhället, det sätter sina spår.

Publicerat
  • Författare

Ah, men då är vi nog överens. Sofflocksproblemet är nämligen mindre i en snabb direktdemokratisk modell. Problemet borde ju rimligen vara mindre med möjligheten att SMS-rösta från sofflocket, jämfört med det nuvarande alternativet att ta sig förbi den lokala organisationen för att sedan ta sig förbi den regionala organisationen, för att sedan komma till riksorganisationen - för att kunna påverka.

Sedan tycker jag som du att man skulle desarmera många konflikter genom att använda direktdemokratiska metoder. De som tycker att SJF talar för mycket varg, eller för lite varg, skulle ha lite att hämta i just debattdebatten :) Om någon tycker att det är för lite röster på alternativ A i någon fråga - så behöver de väl värva medlemmar?

Du och jag och andra akademiskt skolade kan förvisso respektera en enkät på ett statistiskt urval med **-signifikans. Sedan kan vi göra en MonteCarlo-analys på sannolikheten för att förbundet tar en position i exempelvis sälfrågor som skiljer sig från medlemmarnas. Men det är en jäkla skillnad på att ha rätt och att få rätt - lyssna på en ärrad krokodilkonsult nu: legitimitetsproblemet ökar för SJF - jag känner det i maggropen.

SJF har aldrig haft så skickliga tjänstemän som nu - du själv är helt jäkla lysande tillsammans med flera av dina kollegor som jag knappt ids räkna upp. Men det handlar inte om att "ha rätt". Problemet är att SJF har inget erbjudande till mig som medlem vad förändringsförmåga anbelangar, för jag har tre barn och ett krävande arbete - jag hinner inte springa på några jäkla möten. Men mitt intresse är också lågt för att betala för andras arbete med att arbeta fram förändringar jag inte varit en del av. Så vad är egentligen SJFs erbjudande till mig enligt de förutsättningar jag har?

Publicerat

Att den dagen du åter får tid faktiskt fortfarande har något att jaga?

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Jag har tid att JAGA redan idag - sista vårbocksjaktdagen är på fredag! Men jag har inte tid att engagera mig i en folkrörelse:

- dricka kaffe

- välja justeringsman

- justera tidigare mötesprotokoll

- äta mazariner

- tala om hur bockjakten har gått

- diskutera 6,5x55ans vara eller icke vara

- priset på snus

- diskutera min motion om att få jaga älg med sax :wink:

- nästa möte

Publicerat

Herr Berg,

det där är faktiskt en av mina käpphästar... Jag var (och är) själv en sådan medlem, och hade aldrig ens övervägt att gå på ett möte innan jag började arbeta på förbundet. Lika litet som jag för all del övervägt att gå ur förbundet, eftersom jag vill stöda någon som arbetar brett för jakten. Nu är det delvis mitt jobb, vilket förstås är en annan sak.

Vi klurar över lämpliga vägar att täcka upp för detta, och att vi tjänstemän har olika bakgrund som medlemmar tror jag delvis är en styrka i sammanhanget. Tack för input; alla goda ideer mottages tacksamt!

Publicerat

Bengt: Du är nog rätt så representativ för våra "nya" medlemmar. Folkrörelsen ger inget längre, du och jag och många andra tillhör nog snarare "whats in it for me - generationen". Det är en gigantisk utmaning för en dinosaur som SJF - med 182 år på nacken - att anpassa sig till detta. Framtiden får utvisa om vi fixade det, jag kan dock helt opartiskt påstå att det inte saknas sjukdomsinsikt och förslag på lösningar och vägar framåt. Det som behövs nu är en fast hand, tydlig ledning och prioritering bland förslag och funderingar. Där tror jag den omdiskuterade Björn Sprängare kommer in i bilden...

Publicerat
  • Författare

Tvärtom, jag har rätt så låga "what's in it for me"-krav... Det handlar snarare om en ökad "jag är din kund"-attityd i samhället. Jag kräver inte att ni skall göra som JAG vill, att jag skulle dra om det ni gör inte passar. Det är snarare så att jag drar om jag inte får reella möjligheter att engagera mig och påverka med de möjligheter som står mig till buds. Stoooor skillnad.

Publicerat

Daniel jag hoppas att din raljanta skrivning om de 300 svarande är ett misstag. Det du borde framhålla och uppskatta är att faktiskt 300 av medlemmarna i förbundet som du arbetar för faktiskt har bemödat sig om att framföra sina åsikter i frågan. Om du ifrågasätter hur representativa de är kan det ju bero på flera orsaker.. Den mest skrämmande vore om din världsbild inte stämmer med medlemmar som betalar din lön.

Publicerat

Jag har tid att JAGA redan idag - sista vårbocksjaktdagen är på fredag! Men jag har inte tid att engagera mig i en folkrörelse:

- dricka kaffe

- välja justeringsman

- justera tidigare mötesprotokoll

- äta mazariner

- tala om hur bockjakten har gått

- diskutera 6,5x55ans vara eller icke vara

- priset på snus

- diskutera min motion om att få jaga älg med sax :wink:

- nästa möte

Det där har inget med sjf att göra, det är bara att fråga... :biggrin:

Ursäkta OT

Publicerat

Jag är med i flera föreningar i jakt och skyttesammanhang

Jaktskytteklubben kommer väl 20-25 av 200 medlemmar

Pistolskytteklubben kommer väl vi i styrelsen + 10 till

Kretsmötet SvJF kommer åt helsicke för få, de jag pratar med är många av samma uppfattning - deras motioner röstas ner av "åldermännen" med motivering "sådär har vi aldrig gjort" "Det funger med en M96 och en tascokikare" "plastbössor är s*tans påfund" "Men det är väl en sexochenhalva" så det är lix ingen idé att gå dit

tror det är lättare att bli inröstad i riksdagen än att få en motion från gräsrotsnivå till årsmötet

bara mina 5 öre

Publicerat

Bengt: Men är det inte just det jag skriver? Den traditionella folkrörelsen passar dig och allt fler väldigt dåligt.

Ulf: Det var inte ett dugg raljant. Däremot är jag såväl förvånad som besviken över att fler inte svarade. Jag hade förväntat mig åtminstonde en nolla eller två till efter 300. Vad gäller svaren så var de exakt som jag förväntade mig så vad jag jobbat för och vad medlemmarna vill är identiskt, åtminstonde i den frågan... Jag blir ändå lite förvånad över ditt inlägg. Ska jag bli glad om någon medlem bemödar sig om att ge mig sin åsikt? I min värld är det medlemmens förbannade skyldighet att delge mig och de andra som ska jobba för dem sina åsikter. Annars är risken rätt uppenbar att jag gör fel saker, eller hur?

asm: Jag hör det du påstår allt oftare. Det är just det jag menar med att folkrörelsen inte passar alla och allt fler allt sämre. Det är en utmaning att förändra... Har du några tips?

Publicerat

I min värld är det medlemmens förbannade skyldighet att delge mig och de andra som ska jobba för dem sina åsikter.

Då måste du nog ställa frågorna på ett sådant vis så alla vill svara också... det är ju långt ifrån alla medlemmar som över huvud taget sätter sig vid en dator... fatta hur det skulle se ut om 180 000 medlemmar hade hittat till det här forumet...

Om NI inte kan nå ut till en representativ massa så ska ni nog ta hjälp av exempelvis TNS SIFO eller något annat företag som brukar användas för att få svar på frågor.... ja, det kostar pengar... men det kommer kosta ännu mer att tappa fler medlemmar och det vore väl tråkigt om vi måste börja sparka folk på Öster Malma pga av medlemstappet.

Publicerat

skippa ett steg i processen

Motion -> Krets -> Årsmöte

Tyvärr många "småpåvar" som sitter (för)länge på sina stolar, oftast för att ingen annan "vill" ställa upp

Skulle tidigare ha angagerat mig mer i kretsen om tid bara funnits, men småbarnsförälder, jobb, styrelseuppdrag i pistolklubben, hjälpreda i jaktskytteklubben, mitt eget tävlande blir lidande redan nog som det är idag.

Andreas

Publicerat

Jag är själv ett levande bevis på en som under lång tid har varit hårt engagerad i min krets, och har under de senaste 7 månaderna försökt driva en till synes enkel och självklar fråga med vår länsförening och har försökt ta våra tjänstemän till hjälp. Men utan något vidare engagemang från något håll (snarare tvärtom). Jag har tröttnat och kommer lägga mig på sofflocket och göra som många andra.

Publicerat

Dahla: Besökssiffrorna på vår hemsida är rätt höga, så nog hittar en hel del medlemmar dit. Just den senaste enkäten bestod av en handfull kryssfrågor och några fritextfält. Det tar definitivt inte ens tre minuter att delge sin åsikt i det formuläret...

När det gäller enkäter och frågor via olika institut så har vi jobbat med det i flera år. Vi frågar medlemmar, jaktkortslösare och till exempel markägare vad de tycker och tänker flera gånger per år. Sedan jobbar vi med SIFO två gånger årligen för att få en bild av vad allmänheten tycker. Så det arbetssättet har vi nog etablerat och det är faktiskt inte ens särskilt dyrt.

asm: Jägareförbundet är en federation av Länsföreningar. Jag tror vi skulle få problem att kapa det ledet utan att göra om förbundet i grunden, vilket är ett hästjobb. Hur vi än vrider och vänder oss så får vi nog inte det rejält mycket bättre innan medlemmarna inser att de får de företrädare de förtjänar och väljer. Det jag personligen tror kan funka på kort sikt är att se över kretsarna. Idag har vi 359 kretsar som ska befolkas i styrelserna. Det säger sig självt att det kan bli svårt att hitta kunniga, representativa och drivna ledamöter med mycket tid i alla dessa styrelser. Jag tror att detta kommer att påskyndas av den nya älgförvaltningen. Anpassar sig kretsarna till de nya älgförvaltningsområdena kommer antalet kretsar att minska drastiskt. Då borde vi få nya styrelser som kanske har mindre "proppeffekt".

Publicerat

Sedan tycker jag som du att man skulle desarmera många konflikter genom att använda direktdemokratiska metoder. De som tycker att SJF talar för mycket varg, eller för lite varg, skulle ha lite att hämta i just debattdebatten :) Om någon tycker att det är för lite röster på alternativ A i någon fråga - så behöver de väl värva medlemmar?

Där tror jag att du skrev något riktigt viktigt och tänkvärt!

asm: Jägareförbundet är en federation av Länsföreningar. Jag tror vi skulle få problem att kapa det ledet utan att göra om förbundet i grunden, vilket är ett hästjobb. Hur vi än vrider och vänder oss så får vi nog inte det rejält mycket bättre innan medlemmarna inser att de får de företrädare de förtjänar och väljer. Det jag personligen tror kan funka på kort sikt är att se över kretsarna. Idag har vi 359 kretsar som ska befolkas i styrelserna. Det säger sig självt att det kan bli svårt att hitta kunniga, representativa och drivna ledamöter med mycket tid i alla dessa styrelser. Jag tror att detta kommer att påskyndas av den nya älgförvaltningen. Anpassar sig kretsarna till de nya älgförvaltningsområdena kommer antalet kretsar att minska drastiskt. Då borde vi få nya styrelser som kanske har mindre "proppeffekt".

Här tror jag att du har både rätt och fel Linkis! Att kretsarna är för små för att få fram kompetens stämmer nog inte, problemet är nog att folk inte vill och inte anser sig ha tid. Att anpassa kretsarna efter älgförvaltningsområdena tror jag är fel, men det går nog att övertyga mig. Anledningen till att jag tror att det är fel är att jägareförbundet måste nog börja att inse att vi inte förvaltar vilt utan medlemmar och rätten och möjligheten att bedriva jakt och det gör vi nog bäst på kommun nivå.

Publicerat

Jag är inte ofta inne på SJF hemsida. Utan läser tidningen. Var finns webenkäterna ?

De har jag missat.

//Ulban

Publicerat

I det ÄSO jag jagar i har vi en hemsida där 14 medlemmar av ca 80 har registrerat sig då resten inte har mail eller datavana och ca hälften av de 14 har dessutom fått hjälp med registrering. Jag tror det är 4-5 stycken som hittills gjort ett inlägg i forumet. Kunskapen vad gäller datorer som ses som djävulens påfund är riktigt låg så jag har full förståelse att det inte blivit fler svar än 300 i webenkäten.

Skall man få respons i webenkäter tror jag att de måste jobbas in över tiden för kör man bara någon enstaka gång så är de dels lätta att missa och dels är det svårt att få in i medlemmarnas medvetande att de lätt kan göra sin röst hörd. Så skall man få större respons så tror jag man bör fortsätta och när en ny webenkät läggs upp så får medlemmarna ett mail med länk och lite kort info. Har ni månadsmail förövrigt? Det har jag i så fall missat.... men det når ut till mycket medlemmar till låg kostnad.

I tidningen så bör man dessutom uppmuntra till att svara på enkäten och påverka samt att det behövs en how to do beskrivning som en 5 åring (nåja 70 årig jägare kan klara, min 2 åriga dotter klarar redan navigera i min smartphone själv och spelar t.ex. angry birds ) skulle klara följa så man utbildar medlemmarna i hur de kan göra sin röst hörd och påverka mera

Mao se inte webenkäterna som en engångsgrej utan något som man måste försöka jobba in över lite tid om man skall få någon utdelning.

Publicerat

Jag tror det skrivits minst tre artiklar i Svensk Jakt om just den senaste webenkäten, så det finns nog nämnt även där.

När det gäller datorvana så tittade vi rätt mycket på det i samband med att vi byggde viltdata. Jägarkåren var inte sämre uppkopplade än medelsvensson, snarare tvärtom...

Publicerat

Jag tror det skrivits minst tre artiklar i Svensk Jakt om just den senaste webenkäten, så det finns nog nämnt även där.

När det gäller datorvana så tittade vi rätt mycket på det i samband med att vi byggde viltdata. Jägarkåren var inte sämre uppkopplade än medelsvensson, snarare tvärtom...

Misförstå mig rätt eller hur var det nu. Poängen var inte om det gjorts utan att jag anser att man behöver göra det igen och igen och igen osv.... för att det skall ge genomslag.

Du kanske har rätt om datorvana då jag talar om ett rätt litet urval men jag delade bara med mig av min erfarenhet.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.