Publicerat Juni 12, 201213 yr Hittar inte någon tråd, vilka har ni till era hundar? hittade denna http://www.karragarden.se/p/nyheter/tic-clip-fastinghalsband.html något att hänga i julgranen eller?
Publicerat Juni 12, 201213 yr Säkert fin i julgranen...lite dyr för en julgransprydnad dock PS! Kan det verkligen finnas folk som är så in i h-te korkade att de går på det där!?? DS! Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2
Publicerat Juni 12, 201213 yr Författare Hehehe! vad har du t hundarna då? För du ha väl hunn? om inte vad föreslår du t valpen som kommer om snart 3 veckor?
Publicerat Juni 13, 201213 yr Bärnstenshalsband finns det som skall skapa någon elektrisk laddning i pälsen som gör att det inte ska fasta. Aldrig testat ett sånt men aldrig kört kemikalier utan försökt hitta annat som funkar. Gillar inte tanken på och ha ett gifthalsband runt halsen eller hälla något i pälsen. Alla som gillar och kela med hunden får ju det på händerna, speciellt barn ska inte utsättas för det tycker jag. Har provat något magnet magnetkort man skulle ha i halsbandet med, och fästingarna ökade när det gick sönder och trillade av. Så någon effekt måste det haft!
Publicerat Juni 13, 201213 yr Tänk vad ohyrebekämpningen på all världens grödor skulle revolutioneras om dylika humbugprodukter verkligen fungerade. Där är också det ekonomiska incitamentet ohyggligt stort att få fram en fungerande produkt. Ändå används sedvanliga insekticider med bevisad effekt. Hur kommer det sig!? Ergo - det är enbart dåligt informerade privatpersoner som är marknad för kvacksalvare och deras produkter. Att använda dylikt junk till hundar när konsekvenserna av fästingburna sjukdomar kan vara väldigt allvarliga, gränsar enligt mig till djurplågeri och kan i bästa fall försvaras med dumhet hos djurägaren. Gör djurägaren det med tanke och vilja...då är det f-n illa! @hunter 96: Frontline rekommenderar jag till valpen. PS! Känner mig lite extra Dr Housig gällande detta...men efter att ha försökt dunka i djurägare detta de senaste 15 åren börjar man bli less DS!
Publicerat Juni 13, 201213 yr Hehehe! vad har du t hundarna då? För du ha väl hunn? om inte vad föreslår du t valpen som kommer om snart 3 veckor? En sak är då säker Hunter, låt bli kemikalier till en valp. Vi har aldrig haft nåt anti- fästingmedel på våra små, man får ta sig tid att gå igenom valpen en gång om dagen istället den förtsta tiden.
Publicerat Juni 13, 201213 yr 'strävhår' har en bra poäng...det bästa är att hålla valpen från höggräs och att kolla den efter fästingar dagligen. Men om man inte klarar detta, är av två onda ting, att ha Frontline på valpen bättre än att den får akut anaplasmos eller kronisk borrelios...tro mig!
Publicerat Juni 13, 201213 yr Tror heller inte att det är speciellt bra att exponera små valpar för kemikalier, men det beror nog lite på närområdet hur man skall göra.. vad är värst av två onda ting. Använde själv frontline när hunden var yngre, som vuxen har hon fått ett utav apotekets "gift" halsband, funkar grymt bra. Har en kompis som i år testat ngt sorts örthalsband,,,,,, som enligt utsago verkar funka, skall försöka reda ut vad det hette och är inköpt...
Publicerat Juni 13, 201213 yr frontline är det bästa om man inte ska vara i vatten mycket! låt det torka in så är det inga problem att klappa hunden. halsbandet scalibor behöver ju inte vara på hela tiden så det är nog bra om man har en hund som är i vatten mycket.
Publicerat Juni 13, 201213 yr Jag kör Frontline på min valp och Scalibor på de vuxna. Kan inte annat än hålla med "doktorn" av två onda ting så är kemikalier bättre än fästingsjukdomar. Och köp inget hokus-pokus. Jag körde med örthalsband det året Lina fick anaplasma och borelia, så vi har lärt oss den hårda vägen.
Publicerat Juni 13, 201213 yr frontline är det bästa om man inte ska vara i vatten mycket! Tvärtom...Frontline är det av Apotekets fästingmedel som bäst tål att hundarna blir blöta. Rent farmakologiskt ansamlas nämligen substansen i Frontline (fipronil) nere i hårsäckarna och tål därför bättre att hunden blir blöt. De andra vanligaste medlen Exspot och substansen från halsbandet Scalibor, ligger bägge utanpå huden och sköljs bort lätt. I fallet med Scalibor har man ju dock en konstant utsöndring vilket gör att hunden efter badning åter är täckt av antifästingmedel efter 5-7 dagar. Det faktum att fipronil samlas nere i hårsäckarna är också det som gör att Frontline är det medel som är minst repellerande på fästingarna. Fästingarna dör av det, men de kan behöva krypa på hunden ett tag eller evt precis bita sig fast, innan de dör. Med Exspot och Scalibor räcker det om fästingen kryper kort stund på hunden för att kola vippen. Det är t.o.m så att Exspot och Scalibor verkar repellerande, dels på fästingar men även knott och mygg.
Publicerat Juni 13, 201213 yr Tvärtom...Frontline är det av Apotekets fästingmedel som bäst tål att hundarna blir blöta. Rent farmakologiskt ansamlas nämligen substansen i Frontline (fipronil) nere i hårsäckarna och tål därför bättre att hunden blir blöt. De andra vanligaste medlen Exspot och substansen från halsbandet Scalibor, ligger bägge utanpå huden och sköljs bort lätt. I fallet med Scalibor har man ju dock en konstant utsöndring vilket gör att hunden efter badning åter är täckt av antifästingmedel efter 5-7 dagar. Det faktum att fipronil samlas nere i hårsäckarna är också det som gör att Frontline är det medel som är minst repellerande på fästingarna. Fästingarna dör av det, men de kan behöva krypa på hunden ett tag eller evt precis bita sig fast, innan de dör. Med Exspot och Scalibor räcker det om fästingen kryper kort stund på hunden för att kola vippen. Det är t.o.m så att Exspot och Scalibor verkar repellerande, dels på fästingar men även knott och mygg. Ja så kan det mycket väl vara. det jag tänkte på med frontline och bad är väl, som jag hört , att det blir sämre snabbare? och med scalibor får väl inte ens hunden bada med tanke på kemikalierna? rätta mig om jag har fel!
Publicerat Juni 13, 201213 yr Kör Scalibor, inga fästingar, tar av det innan bad och sätter på det när de torkat. Annars får de hudbesvär och blir rosa.....hittills funkar det men klart mindre fästingar är det med halsband.
Publicerat Juni 13, 201213 yr @Jimmy...japp, helt rätt. Alla medel får försämrad effekt efter bad, men Frontline försämras minst. Då kan man evt förstärka med spray-varianten av Frontline (finns både som spot-on och som spray). Stämmer också att substanserna i Exspot och Scalibor är höggradigt giftiga för vattenlevande organismer. Frontline inte i samma utsträckning. Jag slänger ut en utmaning till alla som förespråkar 'bärnstenshalsband' odyl, att själva hänga på sig sådant och sedan bege sig till något område där fästingarna bär på sjukdomar riktigt farliga för människa, tex brucellos i södra Europa, och sedan sova en natt naken ute på bara marken där..."I dare you"!
Publicerat Juni 13, 201213 yr Funderar lite på hur det är med barn och hundar som har fästingmedel? Blir mkt gos i pälsen på spetsama hemma så för tillfället har jag inte vågat använda något medel....
Publicerat Juni 13, 201213 yr Författare Hmm, kan ju bli jobbigt om den inte får bada hur som helst i och med att jag bor 10 meter från sjön... Får kolla lite på frontline's hemdsida, Tack för tipsen ännu så länge. Ju mer jag läser här ju mer inser jag att det finns en likadan tråd någon stans? Där pratade dem om vitlök med, att man krossade lite i maten och den skulle väl funka hyfsat...
Publicerat Juni 13, 201213 yr Vi använder oss av Frontline på vår hund, och det gosas friskt hemma. Låter man det torka in ordentligt är det inga problem. Värre är det med hslsbanden där det ligger ytligt.
Publicerat Juni 13, 201213 yr Hmm, kan ju bli jobbigt om den inte får bada hur som helst i och med att jag bor 10 meter från sjön... Får kolla lite på frontline's hemdsida, Tack för tipsen ännu så länge. Ju mer jag läser här ju mer inser jag att det finns en likadan tråd någon stans? Där pratade dem om vitlök med, att man krossade lite i maten och den skulle väl funka hyfsat... Glöm vitlöken, då det är ett gruvligt gift för hundar.
Publicerat Juni 13, 201213 yr Författare Glöm vitlöken, då det är ett gruvligt gift för hundar. Tack, hade för mig de va så