Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ATV/Fyrhjuling

Featured Replies

Publicerat

Nu för tiden ser man en ATV på var mans gårdsplan häromkring där jag bor men jag ser aldrig att de används fullt ut... jo, jag har en polare som kör ut ved med sin på en liten timmervagn och den kommer nog även få tjänstgöra när den stora grisen eller älgen ligger fälld.

Jag har en Arctic Cat 450EFI från och med idag och jag ser några användningsområden utöver viltdragande där den kommer få tjänstgöra men i mångt och mycket är det nog mest en leksak.

Hur använder ni era ATV främst? Vad har ni för åk och är ni nöjda med den? Har ni någon kringutrustning som ni inte klarar er utan?

Publicerat

Jag är inne på min 5:e fyrhjuling nu, fast den första var iofs en sexhjuling.

Den jag har nu är en 2011 Arctic cat 700 EFI med servo och wirespel fram och bak.

Har timmervagn med kran, lunningsvagn, mindre flakvagn, större flakvagn med tipp, bogserad betesputs, bogserad sandspridare, timmerkälke, skoterkälke, samt plogblad.

Har även bandsats till den, med året-runt band.

Sålde traktorn och den Polaris 6-hjuling vi hade 2005, och köpte då en ny Arctic cat 500 med manuell låda, det blev även en ny Suzuki 450 auto till frun 2006.

2008 såldes Suzukin och en begagnad Kawasaki Mule 250 köptes, då den var lämpligare som gårdsmaskin än Suzukin, trots 2x4 wd.

2011 byttes AC 500 in mot den 700 som jag har nu.

Skulle inte klara mig utan hjulingen, den används till allt gårdsarbete, skogsarbete samt jakt & viltvårdsarbete, nöjeskörning förekommer inte i stort sett, ser inget större nöje i det, det har dock blivit att vi åkt på nån långtur i skogen på vintern när banden suttit på, och man ändå skulle ut med foder till viltet, men det är nog max tre fyra ggr kanske.

Jag ser inte fyrhjulingen som någon leksak, utan som en mycket mångsidig maskin som storligen underlättar mitt arbete på gården.

Publicerat

Jag har en Yamaha Grizzly 350, mycket nöjd med den och används som bruksfordon. "leker" aldrig med den. Har skogsvagn, litet flak, vinsch. Kör foder, drar släp, har inte använt den i jakt än. Tgfordonslagen är ju tämligen strikt och i princip får den användas enkom för att hämta högvilt, inget annat. Köra med ex vapen på ryggen i skogen är ju otänkbart. Likaså att hämta ex skjutet rådjur på fältet.

Vinschen används ofta så det är ett hett tips. Jag har flera olika hus på min gård och åker ofta mellan dem, kör pelletssäckar osv.

Jag kör i skogen på min egen mark och har den inte reggad för väg, bara B-kort, så det är ett tg fordon.

Publicerat

Vill oxså ha en Hjulfyring, fast det får vänta tills jag bor o verkar där en sådan behövs. Just nu har jag en Husquarna R13Bioclip..som får agera så länge :smile:

Publicerat

Använder min till lek fiske å upptäcksfärder :yes:

Publicerat

Farsgubben har en Yamaha Grizzly 450 hemma på föräldragården.

Funkar helt ok när man ska ta med röjsåg eller liknande ut i skogen eller forsla material till något tornbygge. Störst nytta anser jag nog att den har varit till snöskottning av gårdsplanen, så länge det handlar om måttliga snömängder och ej allt för tung snö.

Till ren virkestransport anser jag den nästan värdelös, det ska ske med skotare eller trakor och huggarvagn.

En säljare av ATV:er uttryckte sig såhär:

"Hälften nytta, hälften nöje och 100 % avdragsgillt"

MVH

Alias

• 1 month later...
Publicerat

Har en honda 500 med vagn, flak, vinsch och handtagsvärmare ;)

Använder den till allt: kör ved, fodrar viltet, sätter ut torn, leker, som skogsmaskin, glider runt och kollar jaktmarken. Allt!

Riktigt nöjd med hondas kvalitet då vi aldrig har haft nåt strul på snart tio år :) bytte dock upp oss i årsmodell förra året ;)

Publicerat

Vilken storlek på maskin får man upp på tr x en hilux?