Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvinshund

Featured Replies

Publicerat

Hej alla glada. I brist på skog har jag funderingar kring en vovve.

Jag går i hundköpar-tankar men planen ligger iaf ett par år in i framtiden. Till hösten ska jag bygga hus och vara hemma med lillgrabben på 10 mån (som givetvis ska med och jaga hare)

Det jag har lite funderingar kring är just detta. Jag jagar gärna hare/räv med stövare och skulle helst skaffa en sådan i någon ras. Dock har jag för små marker att jaga själv på (16ha + 70ha) vilket inte gör det aktuellt med hund överhuvudtaget just där. Jag hoppas dock att få tillgång till ett jaktlag hem i kring som har ca 950-1000 ha och en väg mitt igenom marken. Småviltshundar finns i dagsläget men det behövs vildsvinshundar. Nu jagar jag helst inte vildsvin själv men man kan ju ändra sig :)

Dilemmat jag sitter med att jag även hemifrån stöter på patrull från flockledaren vad gäller vissa raser. Allt förvisso baserat på fördomar men ack vad svårt det är att radera dessa. Mao går stövare, drever, tax och de flesta andra dugliga jakthundar för småvilt bort. Därför har jag börjat leka lite med tanken på att skaffa en duglig hund som tar både småvilt och gris.

Jag skulle tycka det vore skitkul att ha en jycke som går på det mesta. De hundar som hittills fått godkänt hemma är beagle (går ju bort med avseende på gris) och wachtel.Nån form av jaktcocker kan nog gå att få in i bilden också.

Vad tror ni om marken för att skaffa en hund som tar vildsvin? Räcker denna mark? Jag kommer förmodligen kunna jaga på ytterligare 500-1100 ha beroende på hur hunden blir?

Helst skulle ju en stövare pryda uppfarten och höras i skogen men jag tänkte försöka gaffla in hunden efter vilken mark jag har.

Sen vet jag också att de flesta hundar går att ha i familj m.m men min fru och jag är inte överens där.

Således mottages tips/råd och tankar tacksamt i ämnet

/Magnus

Publicerat

Klart du ska ha en stövare om det är det du vill ha? Du får väl ligga lågt lite och sedan ta med repektive och kika på en kull, det brukar inte kunna slå fel.

Jag tycker inte man ska låsa så mycket på hur många ha man har tillgång till, det är så mycket andra faktorer som spelar in, tex hur många grisar det finns på marken, hur ofta du har tid att jaga med hunden och så vidare.

Känner man att jakthund är ett projekt man vill gå in i så ska man göra det, sen får man väl se till att göra det bästa av det efterhand.

Det finns säker massa raser som kan tänka sig att jaga både småvilt och gris, det svåra är väl att få en hund som är bra på båda, om det ens går? Där har jag inget svar.

Min unghund jagar gärna både hare räv och gris, men han är inte inte bra på något av det än så länge. Jag försöker styra honom mot att bli en ren gris/älg drivare men hur det kommer sluta vet jag inte ännu.

Jag gick in i mitt projekt med ganska dåliga förutsättningar om jag ska vara ärlig, långt till marken och ganska lite mark (600ha). I höst blir det lite andra förutsättningar.

Klart är i alla fall att det blir mycket dyrare och tar mycket mer tid än man tror från början, men kul är det!

Lycka till.

Publicerat
  • Författare

Klart du ska ha en stövare om det är det du vill ha? Du får väl ligga lågt lite och sedan ta med repektive och kika på en kull, det brukar inte kunna slå fel.

Jag tycker inte man ska låsa så mycket på hur många ha man har tillgång till, det är så mycket andra faktorer som spelar in, tex hur många grisar det finns på marken, hur ofta du har tid att jaga med hunden och så vidare.

Känner man att jakthund är ett projekt man vill gå in i så ska man göra det, sen får man väl se till att göra det bästa av det efterhand.

Det finns säker massa raser som kan tänka sig att jaga både småvilt och gris, det svåra är väl att få en hund som är bra på båda, om det ens går? Där har jag inget svar.

Min unghund jagar gärna både hare räv och gris, men han är inte inte bra på något av det än så länge. Jag försöker styra honom mot att bli en ren gris/älg drivare men hur det kommer sluta vet jag inte ännu.

Jag gick in i mitt projekt med ganska dåliga förutsättningar om jag ska vara ärlig, långt till marken och ganska lite mark (600ha). I höst blir det lite andra förutsättningar.

Klart är i alla fall att det blir mycket dyrare och tar mycket mer tid än man tror från början, men kul är det!

Lycka till.

Tackar för svaret...

Jag håller på att indoktrinera dottern att en stövare är det vi ska ha och sen är det bara att hämta en valp ;)

Jag bor i Kronoberg så problemet är att det finns för mycket gris där jag jagar så en allround-hund bör klara detta villebråd eller låta bli det helt och hållet annars blir det nog problem.

Jag jobbar i vården vilket innebär att jag är ledig mycket i veckorna + att nattskiften innebär att det blir många dagar lediga innan jobbet. Planen är att om några år när knottarna är lite mer självgående kunna jaga dagtid i veckorna för att "träna" hunden och sen jaga varannan eller var tredje helg på lagjakt för att "skjuta" vilt.

Det är detta som gör mig lite fundersam på vildsvinshund nämligen. Dessa behöver ju vara i skogen en hel del för att bli bra och frågan är då om mina ha räcker till för så mycket jakt eller om grisarna går iväg och jag måste dra runt på jakt på en massa olika ställen. Det är ju en balansgång mellan hemmalivet och min egna tid också så att säga.

Jag får fundera vidare, det är ju ingen brådska med beslutet, men fan vet om det inte blir en har/rävhund ändå...

/Magnus

Publicerat

Sitter lite i samma situation.. Faktiskt hemma pappaledig nu med.. Har idag en jaktlabbe som jag använder som stötande samt eftersök på rå. Går i tankar till att skaffa mig valp ev. till nästa år. Småviltshundar finns det förhållandevis gott om i bekantskapskretsen. Och med tanke på att man är småbarnsförälder och kanske inte hinner jaga lika mycket som man kanske skulle vilja och kanske inte lika långa dagar, så lutar det åt ngn kortdrivande alround hund (framförallt rå o gris), kan ju vara skönt att kunna släppa även sent på dagen utan att behöva oroa sig för att inte komma hem i tid. Sedan tycker jag att denna intensiva jakt är väldigt rolig...

Har idag tillgång till 700ha (med stor väg rakt igenom, dvs en del småsåtar)+80ha+25ha+25ha samt ytterligare 1200ha för ren älgjakt, som sagt endel småmarker och jagar ibland även med grannar till dessa små marker. Efter endel efterforskningar borde ju TJT vara lämplig i mina ögon, men det skulle frugan aldrig gå med på.. även kikat på borderterrier, men känns som riskerar att bli lite väl korta hos endel individer, men skall åka till en och annan ägare innnan tankarna grott färdigt.. Wachtel lutar det nog mest åt just nu, men har ju tid att fundera och efterforska, så det hinner såkert blåsa många nya vindar i frågan innan det blir ngt bestämt.

Sen är det nog så, att får man till en bra hund, så löser sig nog tillgången på jakt... men man skall ju ha ngn stans att träna upp den med...

Lycka till med beslutet, skall bli intressant att se hur du tänker...

Publicerat

Hej, om du ska ha en grishund så behöver du ha tillgång till mer mark än du har. Dina hektar kommer snabbt att tömmas på gris om du börjar träna där titt som tätt. Annars låterde som om du ska ha en wachtel. Den kan, rätt tränad, fungera som eftsökshund på den pyrsch o vakjakt som dina mindre markar lämpar sig för, den kan vara en en god hjälp om du kommer med i det större laget. Jag tycker att en bra wachtel ska tränas på allrounduppgifter, den ska apportera, den ska spåra och avlsuta eftesök, den ska driva. Så du har mycket arbete framför dig. Men du ska leta länge för de flesta wachtalr är inte bra. Det har avlts på skithundar i Sverige och de goda stammar vi en gång importerade från Tyskland är sönderavlade.

Man kan också vända på alltihopa o säga att den som har en god stövare numera har jakt överallt eftesom goda stövare är sällsynta, men en stövare behöver ju också mycet mark tt gå på.

Har du tittat på alpenländische dachsbracke. Jag ahr haft en själv och den jagar som en wachtel men spårar bättre. Dock finns det lite ojämnheter i mentaliteten. Men det är en god klövvilthund som är kortdrivare o oftast lätt att ha hemma.

Publicerat

Tackar för svaret...

Jag håller på att indoktrinera dottern att en stövare är det vi ska ha och sen är det bara att hämta en valp ;)

Jag bor i Kronoberg så problemet är att det finns för mycket gris där jag jagar så en allround-hund bör klara detta villebråd eller låta bli det helt och hållet annars blir det nog problem.

Jag jobbar i vården vilket innebär att jag är ledig mycket i veckorna + att nattskiften innebär att det blir många dagar lediga innan jobbet. Planen är att om några år när knottarna är lite mer självgående kunna jaga dagtid i veckorna för att "träna" hunden och sen jaga varannan eller var tredje helg på lagjakt för att "skjuta" vilt.

Det är detta som gör mig lite fundersam på vildsvinshund nämligen. Dessa behöver ju vara i skogen en hel del för att bli bra och frågan är då om mina ha räcker till för så mycket jakt eller om grisarna går iväg och jag måste dra runt på jakt på en massa olika ställen. Det är ju en balansgång mellan hemmalivet och min egna tid också så att säga.

Jag får fundera vidare, det är ju ingen brådska med beslutet, men fan vet om det inte blir en har/rävhund ändå...

/Magnus

Alla kan ge råd givetvis men i slutet skall du ändå dra sista strået :smile: Själv fick jag mycket respons gällande eventuellt ras köp. Den skulle jaga Hjort, rå, räv, hare..även gris kanske?..efter att ha fått närmare 10talet raser att välja på allt från Whachtel till Vorsteh drever och blandningar av dessa..så valde jag Basset Fauve =)..och har inte ångrat mig en sekund trots bara 2släpp :biggrin:

givetvis var det nästa redan ändå bestämt innan trots min egna trådbörjan om vilken hund jag skulle ha..och som du skriver; men fan vet om det inte blir en har/rävhund ändå...

det säger mycket :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Tackar för svaren allihop.

Det är en knivig fråga detta. Vad gäller stövare har vi löst den frågan vid frukostbordet idag. Jag skojade lite med frun och undrade om vi skulle ha en schiller eller en hamilton? Hon meddelande stilla att isf skulle jag få välja mellan henne och hunden. När jag undrade var hon skulle bo blev det lite kylig stämning närmast istid; så mao en stövare är nog ute ur leken ;)

Jag har haft lite funderingar kring wachtel och hur dessa är. Läste bla i senaste JJ om en som verkade rätt trevlig. Jag har också varit på, som nån nämnde, att jag egentligen har för lite mark för att få en klockren grishund. Hur bör man välja för att få en bra linje som inte har för mycket skärpa och blir enbart griskåt utan även tar annat? En hund med bra grisgener men försöka styra den på småvilt eller en som är mer åt småvilt och hoppas att den bara stöter gris?

Har inte jagat så mycket med wachtel? Går denna att få spårnoga och gå lugnt eller är det fullt ös i löpan?

Alpländischer har jag inte tittat så mycket på men det skulle kunna vara ett alternativ. Fler som har erfarenheter av dessa?

Att jag ligger så långt fram är att jag om möjligt sa kunna hitta bra kennlar nu och smöra in mig på en jakt med "min" hunds föräldrar för att sondera terrängen ytterligare. Ju mer förarbete och research jag har med mig innan det verkligen blir dags desto mindre risk för besvikelse känns det som.

/M

Publicerat

Risken att du skulle få enbart en grisgående hund oavsett ras är nog mkt liten, flertalet hundar jobbar mer som du önskar. Skulle du ha "oturen" att få en endast grisgående jycke så är det många som står i kö för att avhjälpa dig med besväret och du kan sälja den dyrt :thumbsup:

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Lyfter tråden igen. Jag har nu börjat få lite mer egen mark och förutsättningarna är som ovan men jag har ca 200 ha att jaga på själv.

Jag har strukit stövare och alla andra dugliga hundar så valet står mellan wachtel och beagle. Tanken är ju wachteln till allt eller beagle till hare och räv. Den marken jag har gränsar till en 70-väg som är relativt hårt trafikerad.

Vilken hund skulle ni rekommendera? Vad gäller gris eller inte som ovan är detta nu av mer underordnad karaktär. Tar den gris är det ett plus men inget tvång, tar den inte gris är det ett jätteplus eftersom jag helst jagar hagel :smile: :smile:

Kan man få en wachteln att gå ordentligt spårnoga och driva relativt långsamt eller ät det 100-knyck hela tiden? Hur är wachteln att jaga med ensam?

/M

Publicerat
De hundar som hittills fått godkänt hemma är beagle (går ju bort med avseende på gris)

Varför skulle inte Beagle fungera på gris? Det är ju en av dom mer använda drivande raserna på just vildsvin nere i Europa! Två andra allrounda drivande raser som är jättestora på gris där nere är ju tax och basset fauve! Sedan har vi ju då ADB som tidigare är nämd. Också är väldigt allround i sitt val av drevdjur. Passar med sina relativt korta drevtider väldigt bra till lite mindre marker.

Beagle

Basset Fauve de Bretagne

Publicerat

Under alla de jakter jag har deltagit i har jag stött på bra många wachtlar och jag har jagat med EN som funkat bra, och med bra menar jag att den tog upp gris och arbetade med den samtidigt som den skrämde iväg rå och annat småvilt. Jag har två raser som jag starkt skulle vilja rekommendera: Tysk jaktterrier och tax. Folk må säga vad de vill om tyskarna men det är inget fel på de hundarna. En bra uppfödare och en bra "dressyr-filosofi" (i brist på ett bättre ord) så får du ett riktigt spjut det kan jag lova. Iofs vet jag inte vilken erfarenhet du har av hundar sen tidigare och en tysk kanske kräver viss erfarenhet. Det som gör det roligare med både tysken och taxen är att de i regel driver längre än wachteln som kan bli väldigt kort i sitt förföljande, vilket minimerar chansen för egna skottchanser under ensam jakt/träning som i sin tur givetvis påverkar hundens jaktliga utveckling.

Det som gör valet svårast är att man måste vara otroligt tursam i val av individ (oavsett hundras) för att få en så kallad allround-hund. Det är få förunnat!

Publicerat
  • Författare

Tackar för tipsen, tyvärr är jag mycket medveten att jag begränsat urvalet ordentligt. Hade jag valt helt fritt (läs utan fruns medverkan) skulle jag satsat på en tax/drever/ALB för småvilt. MEN med citaten från frun "aldrig drever så länge jag andas och lever" kan det ligga ett visst allvar i vad hon menar :wink:

Det jag lyckats tjata mig till är wachtel och beagle, jag vill ju ha en hund som skallar. Med tanke på hur wachteln är att jaga ensam med lutar det mest åt en beagle. Eftersom jag jobbar oregelbundet kommer jag ha en del tid i veckorna för att vistas i skogen tillsammans med vovven också.

Vad gäller beagle på gris kan det säkerligen funka men jag har fått för mig att det är jämnare om man t.ex. tar en TJT.

Det är svårt det här men samtidigt jäkligt roligt

/M

Publicerat

Kort och gott, om du bara har de två raserna godkända av hustrun så får du överväga vilket som kommer passa den jakt du kommer utföra. Med en beagle kommer du kunna skapa dina egna skottchanser på ett helt annat sätt än vad du någonsin kommer kunna med en wachtel, men om du vill spruta fram småvilt till passkyttar så lämpar sig wachteln bättre. Som du kanske förstått är jag inte speciellt imponerad av wachtelrasen och jag skulle varmt rekommendera en långsamdrivande hund för mer spänning och lugnare situationer än en snabb kortdrivare. Det är ju något otroligt när man hör hur drevet bara buktar runt framför sig i långsamt gemak och man själv står på helspänn då viltet kan dyka upp precis när som helst. Samtidigt som prestationen hos hunden blir så mycket större om den har jobbat med drevdjuret i en timme istället för en minut.

Det är i vilket fall något jag gillar. Wachteln känns mer som ett redskap i de stora "slaktjakterna"...

Jag skulle tro att chansen är precis lika stor att du kan jaga gris med beageln som med wachteln, inget av det är speciellt vanligt men om man lyckas få en individ som har modet till det skulle det nog lämpa sig minst lika bra, om inte bättre!

Om du väljer en ras så lyssna med den rasen avelsråd, de kommer att kunna vägleda dig bättre än någon annan till en planerad eller befintlig kull som matcher det du söker!

Mvh//

Publicerat
  • Författare

Kort och gott, om du bara har de två raserna godkända av hustrun så får du överväga vilket som kommer passa den jakt du kommer utföra. Med en beagle kommer du kunna skapa dina egna skottchanser på ett helt annat sätt än vad du någonsin kommer kunna med en wachtel, men om du vill spruta fram småvilt till passkyttar så lämpar sig wachteln bättre. Som du kanske förstått är jag inte speciellt imponerad av wachtelrasen och jag skulle varmt rekommendera en långsamdrivande hund för mer spänning och lugnare situationer än en snabb kortdrivare. Det är ju något otroligt när man hör hur drevet bara buktar runt framför sig i långsamt gemak och man själv står på helspänn då viltet kan dyka upp precis när som helst. Samtidigt som prestationen hos hunden blir så mycket större om den har jobbat med drevdjuret i en timme istället för en minut.

Det är i vilket fall något jag gillar. Wachteln känns mer som ett redskap i de stora "slaktjakterna"...

Jag skulle tro att chansen är precis lika stor att du kan jaga gris med beageln som med wachteln, inget av det är speciellt vanligt men om man lyckas få en individ som har modet till det skulle det nog lämpa sig minst lika bra, om inte bättre!

Om du väljer en ras så lyssna med den rasen avelsråd, de kommer att kunna vägleda dig bättre än någon annan till en planerad eller befintlig kull som matcher det du söker!

Mvh//

Tackar för tanken. Det är nog så jag resonerar också men det är alltid trevligt att ventilera åsikterna. Jag tycker om harjakt och vad det innebär med hundarbete och är ju ingen actionjägare på så vis. Vi får helt enkelt se men det lutar i nuläget åt beagle iaf.

Tack alla som svarat

/M

Publicerat

Gäller att vara extra noga med föräldradjuren och linjer när det kommer till beagel, tittar du och jämnför med de övriga smådrivarna så ligger tax, drever och basset på 70-75% pristagare medans beagel når 50% på jaktproven.

Lycka till!

Publicerat

p

Publicerat

Problemet med Beagle i Sverige, är väl att man nästa bara bedriver avel med inriktning på Hare? Det finns t.ex inga kontinentala storviltslinjer med vildsvinsmeriterade individer att välja på! (Då måste man söka sin valp utanför Norden) Och uppfödare som har bra Rådjurshundar växer väl heller inte på träd här i landet! Som sagt var, var jättenoga med föräldradjuren och vad deras linjer har gett för typ av avkommor tidigare! Beageln är som tidigare påpekats, väldigt ojämn! (Men det är en jäkligt trevlig jycke i det stora hela :) )

Publicerat
  • Författare

Gäller att vara extra noga med föräldradjuren och linjer när det kommer till beagel, tittar du och jämnför med de övriga smådrivarna så ligger tax, drever och basset på 70-75% pristagare medans beagel når 50% på jaktproven.

Lycka till!

Ja beaglen verkar ju vara lite för söt för att hållas enbart av jägare :wink: Tanken är ju att jag ska ha god tid på mig så det blir nog en signal till avelsråden och sen en sväng för att jaga/lyssna på föräldrarna

Problemet med Beagle i Sverige, är väl att man nästa bara bedriver avel med inriktning på Hare?

Inget problem för mig, jag jagar helst hare :biggrin: OM hunden tar gris gråter jag väl inte men om den blir duktig på hare blir jag överlycklig. Att tråden från början handlar om vildsvinshund var egentligen att det är den tyen av hund som behövs i laget. Småviltsjyckar finns redan. Sen har förutsättningarna ändrats en del för mig så det kan funka med en ren harhund också :woot:

Tackar för alla svar

Magnus

Publicerat
  • Författare

Ny tråd som fortsättning

/M