Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inspektion av jaktmark

Featured Replies

Publicerat

Var idag ut och gick på min lilla plätt på 25ha stora jaktmark i Jämtland. Kollade lämpliga ställen för saltsten, eventuella träd som man kan fälla mot vintern osv. Första som händer när man går efter en åker är att 3st orrhönor flyger iväg ifrån skogskanten, kul som f*n! :)

Följer sedan en bäck som går in i barrskogen och det är lite dammar som bildats där och hittar sedan en riktigt bra björk som kommer agera saltstenshållare en liten bit ifrån en av "dammarna". Går sedan upp mot en kant med ungskog och gammal skog och ser då att många mindre träd är ordentligt avbarkade ca 50 cm upp, varav denna såg riktigt färsk ut:

post-11716-0-15823400-1339615832_thumb.j

Detta må väll vara rå? Brukar vara 2-3 rå i rörelse kring husen ibland men dom är otroligt varska, och där jag är nu är en bit ifrån husen så det kanske är lite med rå än vad jag tidigare trott? Har nämligen bara sett hondjur runt fastigheterna. Måste reka mer, men har man tur kanske man kan ge sig på en till hösten :)

Detta är igentligen första gången jag är ute och tittar på marken som jägare, vilket gav en helt annan upplevelse. La märke till saker som jag innan aldrig har tänkt på alls! Detta skulle man kunna säga är min första egna jaktupplevelse (räknar nu inte när jag var med på älgjakten med morfar 5-8år gammal) även om det var utan jakt.

Publicerat

25 ha???

Publicerat
  • Författare

ja? :sad:

Vet att det inte är så stort men kan jag skjuta nån räv, orre, tjäder och möjligtvis nått rå så är jag fantastiskt nöjd.

Publicerat

Markens storlek är inte det viktigaste ;) har du bra viltvård med mera, så kommer din mark dra vilten runt omkring!

Och räv, orre, någon tjäder och rådjur är inga problem på den marken.

Själv när jag jagar skogsfågel så har jag 2300 hektar på ena marken... men av den så går jag på ca 30-50 hektar nästan hela tiden ^^ Orrarna brukar vara på samma plats.

Troligtvis så har dina getter som du har runt gården lockat någon skogsbock, men var försiktig med avskjutningen om du vill ha kvar rådjuren! På den lilla marken så kan du skrämma bort dem. Har ni åkrar på markerna runt omkring? Eller måste har ni enda åkern, för då borde det komma mer rådjur.

Rävjakt och svartfågel ( kråkor,skator,kajor,nötskriker ) borde du jaga mycket på, för att se till att de orrehönor du har på markens ägg inte blir taggna!

Publicerat

Min egen mark är 20 ha och den går att jaga småvilt och något rådjur på utan problem!

Publicerat

Jo men om den ligger i norrköping så är det lite skillnad från att ligga i jämtland med antal vilt :tongue::wink:

Tex i Skåne så kan du skjuta grymt mycket småvilt på 20 hektar och en del rådjur. ( Av erfarenhet ) :thumbsup:

Finns en hel del vilt i Jämtland också men de är mer utspritt, 25 hektar så kan det finnas nåt rådjur ( om åkrar, ) men kanske lite skogsfågel, nån hare, och sedan går ju vilt förbi där ibland :)

Publicerat

25 ha i Jämtland må vara i absolut minsta laget men ställ det i relation till de "jaktmarker" i skåne som är strax mindre än ett tunnland så blir det snabbt mer intressant ;)

Rådjuren får du som sagt vara väldigt rädd om och de gör sig nog bättre som ögongodis än på tallriken men efter några år när du har koll på djuren så kanske du kan göra ett uttag?

Räv är det ofantligt gott om där uppe så det är bara på dem och har du koll på mickel så kan du få en trevlig fågeljakt på Orre, Tjäder och Järpe!

Sen får du inte glömma både bär och svamp så egentligen har du ett litet mysigt ställe kanske ;)

Lycka till med ditt första jaktmekkah ^_^

Publicerat

Bra sagt Wizard! :thumbsup: Vet inte om ni har det där uppe, men om du nu har en del åkrar så funderat på locka in lite duvor? Där kan du nog få någon trevlig kväll eller förmiddag med avslappnande jakt.

Sedan pratade du om att du hade dammar, möjligtvis bäver? Eller framtida projekt med viltväxter runt omrking och effektiv viltvård i några år att sätta ut änder?

Som sagt så predator jagar du mycket efter räv,grävling,kråka,skata,nötskrika och kaja så får du fin jakt på skogsfågel och lite fler killingar som överlever! Kanske göra dig en åtel? Nötskrikor har vi hemma en hel del och de är väldigt hårda på skogsfågel äggen :dry: bort med dom! :wink:

Om du vill ha lite tips på viltvårds idéer så ställer jag gärna upp ^^ Skriv bara lite mer om din mark! :wink:

Mvh/ Samuel P

Publicerat
  • Författare

Kul med så många kommentarer redan!

Ja att ge sig på rå är nog kanske lite önsketänkande :)

Denna mark ligger runt skog, så det är några hektar lägdor, ett framtida projekt vore att göra en liten viltåker, detta får dock vänta lite. Ska sätta upp en saltsten i anslutning till vatten. Sedan var det en storm för ett tag sedan som drabbade marken med många träd som blåste omkull, vissa delar mer än andra. Där det var värst har det varit folk och plockat rätt på en större mängd träd, men där jag tänkt ha saltstenen så har det ramlat några granar och nån björk, har hört att skogsfågel gillar fällda granar? Så det var kanske inte så dumt. Funderar även vart det är lämpligast att anlägga en åtel för räv, grävling och skräpfågel. Antingen i anslutning till ladugården så jag kan sitta på ladugårdsbotten och skjuta ut genom ett fönster, svalorna lämnar förhoppningsvis tills att rävjakten drar igång. Eller i en åkerkant, och sitta under ett tak med ved. Detta tåls att fundera på. Måste reka var dom har sina gryt, kan man sitta och vaka på gryten? Skaffa en uv och skjuta svartfågel blir också aktuellt. Sedan har vi en bonde som brukar komma och slå och göra "snöbollar" och han får då dessa för vi har ingen användning av dom. Funderar på att höra om han kan lämna 2 stycken som man kan köra ut under vintern till rådjuren.

Kommer nog på denna mark ägna mig åt predatorer, slår det sedan bra ut så kanske man kan skörda något annat om något år. Har många storslagna planer, nu gäller det bara att göra. :)

Publicerat
  • Författare

Försökte rita i paint en karta över marken men la ner den idén, har man problem att rita ett rakt sträck så ska man inte försöka sig på att rita en karta som man tror folk ska kunna dra några slutsatser på :D

Publicerat

Köp en karta från Lantmäteriet eller använd en Astro och garmins programvara.....

Publicerat

Grattis till egen mark! :thumbsup: Letar själv för fullt, men inte så lätt i lilla Blekinge... :sad:

Ska du fodra rådjuren med ensilage eller hösilage ska du nog börja redan på hösten, kan bli för starkt för dom annars, har jag för mig iaf..

Publicerat

Låter onekligen som ett trevligt projekt, små marker har oxå ha sin charm. Och har vi svenskar suttit och skjutit vuxna älgar på mindre marker än det i "alla" år så du kan utan dåligt samvete plocka dig ett rådjur om året, framförallt om du idkar viltvården som du planerar.

Går det inte att ansluta till nåt VVO vid intresse ?

Publicerat
  • Författare

Jag vet faktiskt inte om man kan gå in i nått vvo? Sca som äger marken runt min, kanske blir lite svårt? Har iofs ett jaktlag på gång en bit ifrån där jag tänkt vara med på älgjakt, så jag vet inte om jag vill dela med mig allt för mycket av denna lilla plätt :) vill nog ha det till mig själv :)

Nu längtar jag till första jaktdagen!

Publicerat

Det kan vara härligt att ha sin egen jaktmark också ;) Inte alltid fördel med vvo, dock kan det vara kul att kunna jaga på större mark som oftast det går inom ett vvo!

Såklart längtar du tills du får börja jaga ;)

Men viltvård går att förbereda just nu! :D