Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är detta för bössa?

Featured Replies

Publicerat

Jadu, tar över några bössor ifrån min morfar och har hyffsad koll på dom andra 2 bössorna men vet faktiskt inget alls om denna side by side:

The Triangle Gun Står det:

post-11716-0-36531100-1339616546_thumb.j

Risig bakkappa(heter det så?) men i övrigt verkar den riktigt fräsch, inte ett märke i stålet:

post-11716-0-08992400-1339616576_thumb.j

Hittar inte igentligen nå mer info, Licensen är utfärdad 1960 eller 62 och den är i kaliber 12, men mer vet jag inte.

Någon som kan hjälpa mig? Tror inte att det är någon dyrgrip, dock kul att veta vad morfar lämnar ner till mig :)

Publicerat

Ingen aning vad det är för bössa, men en fin hederlig side by side ;) Går bra på orre de! Skjutit mina 2 orrar med en side by side :happy:

Föresten! Har du hunnit kolla på dina 25 hektar om ni har gott om skogshare? Fixa upp några haregömmor och se om du kan inviga side by siden med att spåra lite hare till vinter ;) ( tyvärr för liten mark för stövare :(

Publicerat
  • Författare

Ingen aning vad det är för bössa, men en fin hederlig side by side ;) Går bra på orre de! Skjutit mina 2 orrar med en side by side :happy:

Föresten! Har du hunnit kolla på dina 25 hektar om ni har gott om skogshare? Fixa upp några haregömmor och se om du kan inviga side by siden med att spåra lite hare till vinter ;) ( tyvärr för liten mark för stövare :(

Ja det finns helt klart skogsfågel, orrhönor såg jag idag 3 stycken, för någon vecka sedan hade vi en tjäderhöna och tupp som var ute på pärlandet och friade :)

Hargömmor? Utveckla gärna, det lät intressant :)

Edit: Nu märker jag att jag är trött, skogshare skrev du, jag läste skogshare :D....

Det har jag faktiskt dålig koll på, får vänta till vintern när möjligheten till att se spår funkar.

Publicerat

Vet fan inte men den ser ut lite som BRNO..

Har du inga fler uppgifter, text i låda eller något?

Publicerat

Vet fan inte men den ser ut lite som BRNO..

Har du inga fler uppgifter, text i låda eller något?

Njet. Det är FEG Hungaria. Gjord på 50-talet eller 60-talet. Ungersk pang som såldes billigt i Sverige på 60-talet, den har långt upp till BRNO.....

/T

Publicerat
  • Författare

Ja men då verkar det ju vara klart vad det är för märke på den :) även om det är en billigare bössa så är det ändå kul. Någon so vet vad det kan vara för patronlängd? Eller kan någon informera mig hur man mäter det?

Publicerat

Ja men då verkar det ju vara klart vad det är för märke på den :) även om det är en billigare bössa så är det ändå kul. Någon so vet vad det kan vara för patronlängd? Eller kan någon informera mig hur man mäter det?

Den är 70mm men en trång 70mm....

Man mäter patronlägesländen med en tolk som är 20,30mm i diameter. Den är inte bara längden som styr, även diametern ställer till det om den är för "trång".

/T

Publicerat
  • Författare

Innebär det att det går bra att köra med 12/70 eller bör jag använda mig av 12/65? :)

Dumma frågor kanske men jag är helt novis på det här :)

Publicerat

Ja det finns helt klart skogsfågel, orrhönor såg jag idag 3 stycken, för någon vecka sedan hade vi en tjäderhöna och tupp som var ute på pärlandet och friade :)

Hargömmor? Utveckla gärna, det lät intressant :)

Edit: Nu märker jag att jag är trött, skogshare skrev du, jag läste skogshare :D....

Det har jag faktiskt dålig koll på, får vänta till vintern när möjligheten till att se spår funkar.

Hargömma; ett gömsle för haren att undkomma predatorer från..lastpallar med granris på tex :smile:
Publicerat

Du kan skjuta vilken som, men ska du skjuta mycket stål ska du nog kosta på dig rakare patronlägen.

T