Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

utkastare hqva 146 9,3x57 problem

Featured Replies

Publicerat

hej

fått hem det som ska bli drevjaktsbössan.

har lite problem med utkastningen av tomhylsor på den bara.. har kanske skjutit tio skott med den och ingen hylsa har kastats vid första draget bakåt så att säga.

utstötaren hamnar vid sidan om hylsan. fjädern i den är bra, eller iaf inte av.

sätter jag i en hylsa i slutstycket, och mantlar så flyger hylsan så fint, sätter jag en hylsa i slutstycket, för fram, trycker av, drar bak så slänger den fint med.

ska imorgon testa att skjuta ett skott och sen dra sakta tillbaka, bara provat normalrepetering annars.

någon som känner igen eller kan fundera ut varför jag har problem??

jo förresten! bössan har ombyggd flaggsäkring med timney tryck(har jag för mig det var) och slutstyckshandtaget är omsmitt.

tack på förhand!

Publicerat

Mauserutkastare ska inte krångla, det är antingen gravt eftersatt rengöring eller handhavandefel i något led. Försiktig långsam repetering är inte lösningen, en mausermekanism ska repeteras med ett fast handlag. Den berömda byrålådeeffekten beror helt och hållet på hur man repeterar, gör du fel kan det nypa innan du fått slutstycket helt bak med utkastarproblem som följd. Under hela repeteringen ska slutstycket aldrig pressas åt höger. Ett sätt att träna in det på är att repetera med öppen hand, det är lättare att man drar i slutstyckshandtaget och belastar åt fel håll om man håller runt slutstycksknoppen. Repeterar du med handflatan pressas slutstycket automatiskt mot vänster under hela repeteringen.

Har du riktig otur har någon tidigare ägare filat söndet något.

Skruva isär allt och rengör ordentligt, lägg på en tunn oljefilm, stå hemma och torrträna repetering tills det sitter i handleden. Du ska se att det går fint att bli kompis med din m98.

Lycka till

Publicerat

En sak till, om du söker i Jaktojägares artikelarkiv på nätsidan så finns det två mycket upplysande artiklar om m98systemet och Husqvarnas utvecklig av mekanismer efter det.

Publicerat
  • Författare

hej Markus!

har gjort en ordentlig rengöring av bössan nu, den var välbehövlig såg man. har inte provskjutit efter det men mitt problem är inte byrålådseffekten om du med det menar att slutstycket ställer sig snett i lådan och kärvar innan bottenläget.

jag kommer bak i bottenläget utan problem när jag repeterar, men hylsorna flyger inte iväg. dom sitter kvar i slutstycket och utkastaren ligger jämte den..detta har hänt med varje skott jag skjutit, men matar som sagt ut fint när jag tryckt fast en hylsa i slutstycket.

Publicerat

Detta låter mysko tycker jag, sitter hylsan som den ska under utdragaren och utstötaren glider in i spåret i slutstycket så måste hylsan flyga ut så länge du har lite kraft i repeteringen. Hur långt ut från stötbotten i slutstycket kommer utstötarbladet när slutstycker är helt bak? Kan du mäta det?

Publicerat

Har sett detta hundratals gånger.

Det är ett mausersystem/derivat, inte en porslinsfigur... Ta i mer! PANG upp, PANG bak, PANG fram och PANG ner!

Problem solved.

-- Mats

Publicerat

Ta i, hjälper nog föga är jag rädd!

Har haft ett lika problem med en av mina HVA! Tror jag vet var skon klämmer, och den klämmer vettdu!

Börja med att dra lådbultarna så att de sitter! Inte så att du blir röd i ansiktet, men ändå bestämt!

Dra sedan ur slutstycket ur lådan. Titta in i patronläget. På vänster sida i bakre låset sitter en bladfjäder, utkastaren.

Ska sticka ut minst halvvägs i loppet!

Denna kan du känna på. Ska fjädra tillbaka med bestämdhet. Gör den inte det efter min ordination,

får du skruva loss slutstycksspärren och zickla bort (slipa) lite trä under densamma.

Trä har en oförmåga att minska eller svälla i olika miljöer. I mitt fall, var det dåligt vetande!

Garanterar att detta är var DIN sko klämmar!

MVH Mollskinnaren!

Publicerat
  • Författare

TACK!

låter som om det kan vara lösningen! ska kolla på detta imorgon hoppas jag och rapporterar sedan :smile:

i detta fallet så är iaf inte repeteringen problemet det kan jag nästan lova.

Publicerat
  • Författare

problem solved! en ordentlig rengöring, slipa lite på stocken samt dra åt lådskruvarna ordentligt så flög dom så vackert så :smile:

anledningen till att dom inte flög just efter skott var antagligen att inte lådan va tillräckligt fastdragen så flyttade sig liite bakåt av rekylen och då kärvade utkastaren. tack för hjälpen!

Publicerat

Gott att det löste sig, en m98 ska inte krångla :thumbsup:

Publicerat

Vad bra att det gick att ordna, utan för mycket jobb!

MVH Mollskinnaren!

Publicerat
  • Författare

jajamen nu är kulor beställlda med så snart ska den få bekänna färg på riktigt!