Publicerat Juni 14, 201213 yr Tänkte höra med er hur ni gör när en viltolycka inträffat och en bekant ringer. Tänk er att en viltolycka har inträffat och föraren ringer er direkt, vad gör ni då? För att krångla till det lite till så har olyckan inträffat på grann området där ni gör eftersök. Detta har hänt mig men jag hänvisade till polisen för att inga problem skulle uppstå. Skulle jag ha kunnat åka ut på den olyckan?
Publicerat Juni 14, 201213 yr Tänkte höra med er hur ni gör när en viltolycka inträffat och en bekant ringer. Tänk er att en viltolycka har inträffat och föraren ringer er direkt, vad gör ni då? För att krångla till det lite till så har olyckan inträffat på grann området där ni gör eftersök. Detta har hänt mig men jag hänvisade till polisen för att inga problem skulle uppstå. Skulle jag ha kunnat åka ut på den olyckan? Jag åker ingenstans förrän jag fått uppdraget av polisen via kontaktmannen. Möjligen om jag vet att djuret ligger i diket men vid liv.
Publicerat Juni 14, 201213 yr Ringer nån till mig vilket hänt så hävisar jag till polisen-LKC ,, Sen ringer polisen ut till nån av kontaktmännen Har olyckan hänt på grannbyn så är det ju nån av deras utsedda i NVR som ska få ta uppdraget,,
Publicerat Juni 15, 201213 yr Jag har åkt ut direkt någon gång när någon ringt direkt och olyckan hänt på vägen som går utanför mitt! Har då varit djur som varit kvar på platsen och behövts avlivas. Har sedan tagit kontakt med LKC och dom har bara varit glada att det redan var fixat och klart. Förmodligen hade dom ändå ringt mig då jag är kontaktman!
Publicerat Juni 15, 201213 yr För att du som NVrare ska ha rättighet att passera gränser, befinna dig med vapen i hand på annas mark osv måste det till ett HR numer. Alltså be dem anmäla till polis direkt. Inget som hindrar dock att man samtidigt ger sig iväg eller anmäler själv.
Publicerat Juni 15, 201213 yr Jag hade sagt till personen att ringa polisen direkt. Och om jag hade möjlighet att ta eftersöket hade jag ringt eftersöksnumret till polisen direkt och sagt som det var och erbjudit mig att ta det direkt. Förmodligen hade jag då fått ett hr-nummer pronto.
Publicerat Juni 15, 201213 yr Författare Man har ju inte gjort något fel iaf om man hänvisar till polisen. Men man kan ringa polisen och få ett Hr-numer och åka ditt alltså. Då vet ja:) tack tack
Publicerat Juni 15, 201213 yr De gånger det har hänt mig ber jag kompisen anmäla hos polisen och tala om för polisen att han redan har snackat med mig och att jag är redo. Då brukar polisen ringa mig direkt efteråt så är allt klart på rätt väg.
Publicerat Juni 15, 201213 yr Jag skulle nog hänvisa till polisen med förklaringen att det kan bli en massa krångel annars. Ligger djuret i diket i närheten så kan man ju ringa själv och dra ut för att få ett snabbt avslut.
Publicerat Juni 15, 201213 yr Jo, för att fortfarande gäller ju att den som orsakat olyckan måste anmäla och stanna på platsen, annars är det smitning.