Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa ammunition till mitt första vapen ?

Featured Replies

Publicerat

Hallå där..

Ny på forumet, har läst här ett tag från och till och skrivit i någon tråd men annars ny.

Har precis lämnat in ansökan om vapeninnehav för mitt första vapen som jag fått bli vid, en Husqvarna 1640 .30-06.. Vet inte om det skrivs exakt så men ni förstår nog..

När väntans tid är över och jag förhoppningsvis har vapnet i mitt vapenskåp, vad ska jag då inhandla för ammunition. Jag kan inget om sådant här och skulle gärna ha tips på bra fabrikat för både övnings och jaktammunition ...

Mvh // Johannes

Publicerat

Hej :-) grattis till din 1640! :-)

Sista hand gjorda husqvarnan :-)

Väntar själv på min licensansökan på min "dröm bössa" en Carl Gustaf 2000 MKII :-) också .30-06 älskar den kalibern :-)

Men Normas jaktmatch som övning

Sen är deras Nosler partitision grym på all skulle jag säga :-)

Folk säger att det blir kött förstöring men jag tycker det funkar bra på vildsvin o rå iaf :-)

Publicerat

Jag kör med Scandium eller Normas jaktmatch till övning i min 1640 och normas oryx till jakt. Normas jaktmatch och oryx samskjuter bra i min bössa, jaktmatchen ligger 2 cm högre än oryxen, scandiumen ligger 5 cm lägre än oryxen i min bössa. Det kan dock variera mellan olika vapen det bästa att prova lite, 30-06 är ju dock en kaliber som petar ikull allt vilt i Sverige utan större problem oavsett kula (givetvis avses endast expanderande) så välj den kula som skjuter jämt och gärna samskjuter bra med din övningsammo.

I mitt fall är det Oryx men får du möjligheten att köpa enstaka patroner av folk på skjutbanan så testa olika patroner.

Publicerat

Kör själv med Normas jaktmatch till övning, och Oryx 11g till jakten :smile: 30.06 grym kaliber :thumbsup:

Publicerat

Ja oryx är väl det tråkiga och vettiga svaret,,,köp mkt jaktmatch och skjut mkt. Skjuter Oryxen dåligt i din bössa så fundera lite över vad du mest kommer använda studsaren till och sök råd därefter,,, kanske känner du någon handladdare som kan ge dig råd, de brukar ha koll på ammo... Men köp mkt övningsammo och träna!

Publicerat
  • Författare

Tack för tips och trix. Av ni som hittils svarat har ju alla svarat Norma Oryx och Jaktmatch men SuNe har också lagt till att det är tråkigt. Varför ?

Mvh // Johannes

Publicerat

Det är tråkigt för att det är en standardkula som "alla" kör med och som funkar till allt men egentligen inte gör något riktigt bra tycker jag.

Publicerat

Jag kör med den goa klassikern Norma Vulcan i min 1640, även den en 30-06.

Grisen som jag sköt för några timmar sen föll alldeles utmärkt i backen.

Mvh Einar

Publicerat

Måste kolla men är Normas Nosler betraktad som ett missfoster? :-)

Publicerat

Missfoster? :huh:

Publicerat

Jag kör med den goa klassikern Norma Vulcan i min 1640, även den en 30-06.

Grisen som jag sköt för några timmar sen föll alldeles utmärkt i backen.

Mvh Einar

Jag kör också med Norma Vulcan och älgar och grisar har fallit för den, dock tycker väl folk att man ska helst ha en bondad kula för vildsvin så man får lite bättre utgångs hål om man ska göra eftersök. Personligen tycker jag Norma Oryx är väl häftig i pris med det finns ju liknanade kulor från andra tillverkare, Federal har en likvärdig kula till bättre pris. Jag personligen är lite dsugen på och testa Lapua Mega för endamålet!

Normas Jakt match skjuter för övrigt hål i hål med mina Norma vulcan på skjutvalen, trevlig egen skap med tanke på kikaren!

Publicerat

Även jag använder 30-06.

Vet inte vad definitionen av en tråkig kula är, men jag skjuter med normas jaktmatch vid övning, och vid jakt kör jag Normas Oryx 13g:) den gör jobbet och den gör det bra:)

Publicerat

13g Lapua mega i 30-06 går bra i min 1900. När jag gjort slut på den ammo jag har hemma kommer jag att gå över på rena kopparkulor, mycket på grund av det Outdoorsman (Fredrik Widemo) skrivit ang blykulor i olika sammanhang.

Publicerat

Sidelock, kanske uttryckte mig let klumpigt, men den verkar inte speciellt poppis :-)

Älgflugornas herre, vad hade outdoorsman skrivigt?

Va inne enstund på normas Kallahari men kom aldrig dit.

Publicerat
  • Författare

Kan inte annat än tacka för alla svar, ni verkar hyffsat enade det är en sak som är säker så jag känner mig inte direkt nervös :)

Mvh // Johannes

Publicerat

hade en 30 06 förut och jag körde med sakos hammerhead den tyckte jag funka bra :)