Hoppa till innehåll

utvidgade tändhattslägen


MarkusR

Recommended Posts

Nu när jag laddat mina formskjutna 30-06hylsor i 338-06Ai några gånger så har en del tändhattslägen blivit lite vidare. Det märks när jag sätter i tändhattar att några enstaka går märkbart mycket lättare att trycka i. På några hylsor läcker det också lite krytgaser ut runt tändhatten. Hylsorna sträcker i sort sett ingenting då de headspejsar så bra på hylsbröstet, jag får då med andra ord ingen uttunning av godstjockleken i hylsväggarna som till slut leder till hylsbristning strax över hylsbotten. Det borde vara de hylsor som fått ställa upp när jag testat lite hårdare laddningar som har dessa utvidgade tändhattslägen, men jag har inte sådan järnkoll att jag vet vilka laddningar som varit i respektive hylsa.

Frågan är, ska jag omedelbart kassera hylsan om jag tycker att tändhatten går lite lättare att trycka i? Hur noga ska man vara, det är ingen brist på 30-06hylsor men man blir ändå lite rädd om hylsorna när man väl formskjutit den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är normalt att tändhattslägena blir slappa(re). Visst kan det dock bero på heta laddningar om de snabbt mattas ut. Det beror också lite på tändhattsfabrikat hur lätt tändhatten går i. Om jag var du kulle jag nog kassera eller iaf plocka undan de mest slappa och sen noggrannt följa med och se hur tändhattslägena är nästa gång - lämpligen genom att koda några hylsor med spritpenna.

Satte tändhattar häromdagen i engångsskjutna Jaktmatchhylsor - 223 och 8x57IS. I 223-hylsorna glider tändhattarna i jättelätt medan jag med 8x57-hylsorna får ta i för kung och fosterland. Fed 205 resp. CCI 200.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt på det att koda hylsorna. Det är ju en enkel sak att märka de jag tycker är slappa och se hur de beter sig i nästa runda. Jag har redan kasserat någon enstaka som var väldigt slapp. Jag kör väl på, det ger mig i ala fall en indikation på hylsornas livslängd. Det ser ut som att de inte håller med än 4-5 omladdningar om det ska fortsätta såhär. Jag kommer följaktligen inte att köpa en massa dyra hylsor, det får allt räcka med 30-06or från skjutbanan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30-06 Hylsor verkar vara rätt mjuka hade ständiga problem med min 6,5-06. Lapua och Sako funkade bäst men kalibern åt även hylsor med dessa

AI kalibrar maskerar tryck mycket bra så du får nog aldrig trög bult i bössan utan hattarna är troligen svaga länken. Min 6,5-06 började skjuta lös hattarna utan att några andra trycktecken visade sig klart skumt :-/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror precis som du Lars, att den lätt maskerar höga tryck. Om det är ohälsosamt höga tryck det vet man väl egentligen inte. Jag ser egentligen ingen anledning med att ligga på marginalen när det gäller tryck. Hastigheterna jag får ut räcker garanterat för jakt och skyttet jag bedriver, upp till 300 meter. Tillfällen till skytte på längra håll än så är så sällsynt att det inte känns meningsfyllt att lägga krut på att optimera rigg och laddning för det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis som du tror så är det lite för höga tryck som vidgat lägena. Fortsätter man med rimliga tryck så kommer inget mer hända, jag brukar kasta såna hylsor i älgbanehögen och knöla dit Federalhattar istf CCI - sen går de tills du blir less...

Raka hylsor får nästan aldrig tungöppnat/skav utan lösa knallägen blir andra tecknet på övertryck - det första är ju hastigheterna. :wink: Tyvärr verkar de flesta AI-fans tro ett par saker som är helt felaktiga:

1) Acklyfiering ger 10% mer volym, och

2) 10% mer volym ger 10% mer fart med samma tryck

I själva verket brukar det oftast handla om 5-8% volymökning vilket ger 1-1,5% mer fart med samma tryck.

Jo, jag vet: verkligheten suger. :wallbash:

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tro det eller ej Mats, men jag är ganska realistisk när det gäller hastigheter och Ai, fullt medveten om att man inte kan trolla fram fantasihastigheter. Jag utgår från 338-06 data och pytsar inte i en massa mer krut i tron att Ai kan prestera, det räcker som det är. Däremot så är det fantastiskt att inte behöva trimma hylsor pga det branta hylsbröstet.

När det gäller hastigheter förresten, så har jag jämfört vilka hastigheter Norma anger att man kan få ut av en 180Gr-kula från 308, 30-06 respektive 338-06. Om man till den ekvationen lägger den ökade diametern från 7,62 till 8,59 och att man kan räkna med en fördubbling av diametern på en expanderad kula, så har jag inga problem att motivera kalibern som sådan, även om det är en bra bit upp till 338winmag-prestanda, men så är den också en smekning att skjuta med :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...