Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trädskällarjakt?

Featured Replies

Publicerat

Eftersom jag är från mörkaste småland så har jag noll erfarenhet av den jakten.Så jag har några frågor till er som jagar med trädskällare.

Brukar hunden finna fågel i träden eller på marken? Hur bra sitter orre resp. tjäder för hunden? Har det stor betydelse hur tät skogen är?

Publicerat

I början på hösten hittar hunden i huvudsak all fågel på backen. Sitter dom i träden så är det dålig vittring, när det är varmt ute. Senare på hösten, när det är svalt ute, och det har kommit lite snö, så hittar hunden nästan all fågel i träden.  Orren sitter bra för hunden i början på jakten, före lövfällningen. Gammla orrtuppar är alltid besvärliga. Tjädern är den fågel som jag konsentrerar mig på, och den sitter bra i början fram till lövfällningen. Vid lövfällningen blir den lite mer försiktig och sitter offta bara någon minut innan dom flyger, men man brukar alltid hitta någon som vill sitta om man har bra med fågel. Senare på hösten är den bästa tiden för jakt med trädskällare, fågeln sitter bra och det är goda vittringsförhållanden.

Det är ett elände att jaga i tät skog. Om skogen ung och tät så sitter fågeln sämre och det är svårt att få syn på den.  Tät granskog är bättre, då sitter fågeln, men det är en konst att få se fågeln i en stor tät gran. Jag tycker att det är bäst med blandskog som är äldre med undervegetation, så att fågeln har bra med skydd. Uppe i Norrbotten jagar jag i mycket gles gammal tallskog, och då är det kula som gäller.

Hoppas du har fått svar på frågorna. MVH Thomas J

Publicerat
  • Författare

Då har jag fått lite förklaringar på varför det inte blev mer än några skall senast hon tog upp orre.