Publicerat Juni 17, 201214 yr Tjena. Jag har en sådan pjäs i kaliber 30-06. Den är helt i original utförande. Men nu till min tanke. Hade tänkt att lägga en dämpare på. Det lutar mot Ase Utra north star. Är den dämparen något att ha? Hur mycket kommer jag måste kapa pipan? Jag vet inte hur lång den är. Modell är xtr classic sporter. Men att jag hade även tänkt lägga på en ny kikare med lite mera ljusinsläpp och förstoring. Har lurat på något beggat tyskt. Rätt/fel tanke? Jag har apels snabbmontage så. Gluggen jag har nu är en Zeiss diavari MC 1.5-6x42. Kanske den duger? Jag bedriver mycket vak/smyg jakt och drevjakt med geväret. Egentligen allt kulvilt. Men jag skjuter inte på längre håll än 150 meter. Tankar och funderingar. Kanske luddigt skrivet men jag hoppas att ni fattar vad jag menar. //Mhv MrBlomqvist
Publicerat Juni 17, 201214 yr Ase Utra brukar anses som riktigt bra. Du behöver inte kapa pipan alls om du inte vill. Zeiss Diavari MC har jag inte hört talas om, där får någon annan svara.
Publicerat Juni 17, 201214 yr Författare Okej tack för svar. Men vad tror du annars om ljusinsläpp och förstoring för allround jakt? Men jag antar att man måste kapa lite för att få till balansen, eller?
Publicerat Juni 17, 201214 yr Förstoring är en smaksak, tycker du själv att 6ggr räcker för dig? Jag vill gärna ha tillgång till åtminstone 10-12ggr på en bössa för smyg/vak. 1,5-6 känns för mig helt perfekt om man har bössan till drev och åtel. Min Zeiss Victory handkikare 8x42 är den bästa skymningskikare jag tittat i (har ej tittat i motsvarande med 56-lins) så jag tvivlar inte på att diametern räcker, det handlar mer om kvalite och ålder på linserna. Kolla upp vikten på dämparen du har tänkt dig och fyll vatten i en flaska så att den får samma vikt. Bind sen flaskan längst ut på pipan så kan du känna efter ungefär hur det kommer kännas med dämparen på. Blir det för tungt får du antingen kapa pipan eller köpa en lättare dämpare.