Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips och ideér.

Featured Replies

Publicerat

Hallåj.

Först och främst så är jag inte alls insatt i optik det minsta. Men jag har lite frågor i allafall.

Nu är det så att jag har hittat en ny bössa, Sako Blackbear cal.308.

Vid köp av den i ett så kallat paket så ingår det följande; Sako blackbear 308 och ett Zeiss Duralyt 2-8X42 - ritkm 6 med fästen och det som behövs för att få ihop det.

Priset på paketet landar kring 26.000:-.

Priset på bara bössan 19.000:-

Jag undrar om jag ska sattsa pengar senare under sommarn på ett annat sikte? Eller ska jag bara höra med ÅF om jag kan välja ett annat sikte som är bättre eller för en mindre peng?

Finns det bättre sikten som är billigare än det ovannämnda?

Micke

Publicerat

Om det är frågan om Optilock ringar/baser så kostar de sammantaget runt 1 500 kr,

det ger dig ett pris på 5 500 kr för Zeissen,

som linje har Duralyten erhållit mycket skiftande omdömen men för 5 500 kr förefaller det inte vara ett övermaga pris, du får gå ut och prisjämföra vad du erhåller för samma 5 500 kr på nytt och beg

marknaden för att få en egen uppfattning.

/CHristian

Publicerat
  • Författare

Om det är frågan om Optilock ringar/baser så kostar de sammantaget runt 1 500 kr,

det ger dig ett pris på 5 500 kr för Zeissen,

som linje har Duralyten erhållit mycket skiftande omdömen men för 5 500 kr förefaller det inte vara ett övermaga pris, du får gå ut och prisjämföra vad du erhåller för samma 5 500 kr på nytt och beg

marknaden för att få en egen uppfattning.

/CHristian

Men enligt fritidochvildmarksliv.se så kostar det ovannämna siktet över 7000:-.

Vad för fästen det var frågade jag inte om.

Kan någon komma med tips eller länka på ett vettigt sikte jag skulle kunna försöka byta till?

Mvh Micke

Publicerat

Det beror på vad och hur du tänkt jaga. Är det drevjakter skall du ha låg lägstaförstoring, skall du vaka i mörka förhållanden vill man ha större förstoring och större lins.

Black Bear har ju väldigt bra öppna riktmedel för de korta hållen, det kan vara värt att ta hänsyn till vid köp av sikte. Du kan ju ha ett sikte mer lämpat för smyg och vak, exempelvis 2,5-10x50/56, för att sedan ha öppna riktmedel på drevjakterna.

Hade jag varit sikteslös idag och varit ute efter ett nytt allroundsikte hade jag köpt detta:

http://natur.astrosweden.se/meopta-meostar-r1-15-6x42-rd-belyst/19961-0

Begagnat så går det att hitta mer prisvärda alternativ.

Publicerat
  • Författare

Till en början blir det mest fågeljakt för mig eftersom jag varken har älgjaktsmarker eller är med i något lag.

Mvh Micke

Publicerat
  • Författare

Burris Fullfield E1 3-9x40.

Är detta ett någorlunda bra sikte för den jaktformen jag nämnde ovan?

Mvh Micke

Publicerat

Specifikt för fågel nej, som allroundsikte ja.

Det går skjuta fågel även med "för låg" förstoring, men mina fågelbössor - kombin undantagen - har 20-32x på topp. Det blir vansinnigt mycket enklare att träffa, dels för att man kan se hinder i kulbanan som missas med lägre förstoring och dels för att man kan rikta bättre - speciellt mht till avhållning.

Med kombin, som har 6x på topp, känner jag mig inte trygg om avståndet överstiger 100-120 m. Vilket det typ alltid gör.

-- Mats