Publicerat Juni 7, 200620 yr I sommar hade jag och brorsan tänkt ägna lite mer tid åt stugan i övre tornedalen/norrland. På markerna finns framförallt älg, björn, (tamrenar såklart också), tjäder, ripa, räv och andra vanligt förekommande djur. Tyvärr finns inte rådjur så dom kan räknas bort. Vilka lämpliga viltvårdåtgärder och andra sysslor kan vara bra att ägna sig åt? Helst sådant som inte blir för kostnadskrävande, dock kan säkerligen älgjaktlaget gå med på mindre sponsring om så krävs. Markerna ägs av bybor och jaktlaget till största delen, så några problem så sett finns inte.. Det som finns på listan att först göra är att sponga diverse stigar, bättra på älgtorn och kanske röjja skjutfält. Fyrhjuling, motorsåg etc finns att tillgå, eventuellt kan traktor finnas tillgängligt.. Skogsvägar finns det rätt gott om också ut till jaktmarkerna, så transport är inga problem.. Vad har ni för förslag på viltvård? Gärna sådant som gynnar älg och tjäder i största mån, rovdjur som mink och räv kommer jagas.. Mård finns tyvärr inte där då det mestadels är tallskog där. Ja det blev endel frågor, hoppas nån har lite förslag i vart fall Mvh Jonas
Publicerat Juni 7, 200620 yr här är några exempel , sätta ut saltsten , lägga hargolv åt hararna , stödutfodra - vintertid . om man har en glänta i skogen så kan man plöja upp och så en liten viltåker där , sätta upp fågelholkar , röja så det kommer skott från stubben = mer foder , om det har averkats i skogen och skogs-vägen är helt sönder-körd av skogsmaskinerna så kan man plöja upp hela vägen och så där , då kan man få sig en lång viltåker . hälla ut havre mm till skogsfåglar , ta in löv-ruskor i sommar och låta det torka i nån lade eller nåt och hänga ut åt djuren ( jag vet inte om älgar äter sånt ???) , jag brukar skotta fram blåbärsris så att rådjuren kan ära lite ris ,
Publicerat Juni 7, 200620 yr En annan bra åtgärd är att bygga ett lågt tak(typ halvmeter högt) stående på fyra stöttor och under det lägga fint grus och eventuellt barr(självklart från en utdöd myrstack då det är förbjudet att ta från en levande ) Gör gärna detta i lämplig tjäder biotop, då kan gråfåglarna rugga och plocka i sig grus därifrån istället för att svälja i sig sprängsten från grusvägar där de dessutom är ett mål för lata biljägare. Såga av täta unggranar i lämplig höjd för att skapa skydd mot rovfåglar. Och till sist en mycket viktig åtgärd, såklart lite beroende på hur långt det var till stugan, sätt ut så många mårdfällor du kommer över och varför inte arrangera en rävåtel i anslutning till stugan.
Publicerat Juni 7, 200620 yr Författare Saltstenar och viltåker låter som vettiga projekt till att börja med. Mård finns det tyvärr väldigt ont om, dom håller hus några mil neråt älven. Däremot finns det massa bäckar lite här och där som sägs vara smockfulla med mink! ;D En rävåtel kommer anläggas lite utanför byn, det hade kunnat funka intill stugan om de inte vore för att moster kanske skulle misstycka. Avståndet till stugan är tyvärr 23mil men ska försöka besöka den lite mer intensivt, är enklare att åka dit än andra stugan på ungefär samma avstånd så. Mjölkbussen stannar turligt nog inom promenadavstånd
Publicerat Juni 8, 200620 yr I sommar hade jag och brorsan tänkt ägna lite mer tid åt stugan i övre tornedalen/norrland.På markerna finns framförallt älg, björn, (tamrenar såklart också), tjäder, ripa, räv och andra vanligt förekommande djur. Tyvärr finns inte rådjur så dom kan räknas bort. Mvh Jonas Men Du har ju glömt bort vårat vanligaste djur här uppe utöver myggan så är det väl renen. ;D
Publicerat Juni 8, 200620 yr Författare Renarna är inte mitt bekymmer Vad beträffar myggen, var med kussen och kollade till deras båt vid en sjö i helgen.. Hela sjön var svart av mygglarver!! Kommer nog bli en hel del viltvårdande medels myggspiral och bäckolja :
Publicerat Juni 10, 200620 yr glöm inte sälgbuskarna,slå av dom mellan knä och midje höjd,billig och bra viltåker,och minken plockar du när snön kommer spåra upp dom,dom brukar inte fara så långt.
Publicerat Juni 11, 200620 yr Författare Tack för tipsen återigen! Var idag och rekade runt lite på sågverket som pryder vår vackra bakgård i stugan (öde j*vla sågverk som liknar spökstad) och hittade denna skapelse.. Sliten som fasen, tomma däck och misshandlad dragkrok.. Ska ta reda på om nån mot förmodan skulle sakna åbäket och sen höra med nån som har traktor om dom kan hjälpa att forsla ut den i skogen.. Lite massnonitskivor och spik så är den nog brukbar igen, kaminrör finns som synes redan. En till bild på den vackra byggnaden hehe.. Ska åka ut till byn igen under veckan om foten blivit bra igen. När kan jag börja åtla måntro? När första snön kommer eller?
Publicerat Juni 12, 200620 yr Jag skulle nog ha börjat åtla på en gång, har du tur så hittar eventuella rävvalpar dit och vänjer sig vid att det finns käk. Sedan läste jag ett smart tips i en gammal Jaktjournalen, man fyller en sopsäck med fisk och knyter åt rejält, eventuellt med buntband och med dubbla påsar. Sedan så gräver du ner den i backen och täcker över den. Låt den ligga just under markytan. Sommarvärmen kommer att göra så det luktar mums. Sedan när frosten och första snön kommer och marken fryser åt, så går du dit med ett järnspett och stampar hål på påsen. Ljuva dofter kommer då att sprida sig kring nejden
Publicerat Juni 12, 200620 yr Författare Låter som ett bra förslag. Tänkte eventuellt tigga slaktavfall av renar senare när dom börjar slakta.. Lite frysta magar och nån skalle vore kanske inte så dumt käk?
Publicerat Juni 12, 200620 yr Det låter fint tycker jag, sedan när du ska till att vaka så sprid ut exempelvis hundfoder över en yta runt åteln. Så räven blir tvungen att leta och uppehålla sig längre på plats.
Publicerat Juni 13, 200620 yr Författare Lät vettigt, spelar det egentligen någon roll, vad jag kastar ut? Kommer i allra största mån använda mig av egenfångat viltavfall och fisk såsom gäddor osv.. Det där med hundfoder lät intressant, bara att hiva ut nån skopa när man kommer dit och sen vänta. Är det dumt att börja vaka redan i augusti innan snön kommit? (vi får snö rätt tidigt här å andra sidan) är förövrigt mer eller mindre ljust dygnet runt då och skjutbart nattljus fortsätter väl hm året runt, tack vare snön som lyser upp.
Publicerat Juli 26, 200619 yr Författare Beställde precis 2 minkfällor från allmo i piteå, så snart börjar minkfångsten på allvar
Publicerat Juli 26, 200619 yr Kolla kaminen och genomgången genom taket NOGA ifall du ska använda den. Kom ihåg att röret lätt blir rödglödgat av lite eldning. Vi är rädd om dig
Publicerat Juli 26, 200619 yr Hej om du skaffat trapper 90 på allmo så ett tips, gör ett par mårdlådor och beta in dom på nå lämpligt ställe. Flytta upp järnen nån gång på vinterm/senhösten, skulle bli förvånad om det inte fanns en mård i tallskogen i övre norrland. Går ju att testa i alla fall Lycka till.
Publicerat Juli 28, 200619 yr Författare Kolla kaminen och genomgången genom taket NOGA ifall du ska använda den.Kom ihåg att röret lätt blir rödglödgat av lite eldning. Vi är rädd om dig Kaminen är borttagen så röret sticker bara ner en 10cm in i kuren. Får se om ja använder den eller snickrar ihop nått.. Lite grova brädor, massonit och frigolit så har man ju en koja. Bregott, tack för tipset! Tänkte lägga ut genomgångsfällor här å där för minken också utan mekanism.
Publicerat Augusti 3, 200619 yr Författare Hämtade idag ut mina trapper 90 från macken. Fällorna känns välgjorda och snabb leverans till på köpet, enda naktdelen är väl priset som landade på 680kr totalt inkl frakt. Ska i mån av tid och lust snickra några fällor i helg så snart kan fångsten börja. Kameran låg framme så passade på att ta en bild också.