Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Värderingshjälp!

Featured Replies

Publicerat

Jag behöver hjälp med lite värderingar på kikarsikten och annat.

Min pappa har lagt jakten åt sidan för gott på grund av sjukdom och jag har fått i uppgift av mamma

att sälja bort allt.

Jag var och tittade och hittade ett tiotal kikarsikten,laddningsutrustning plus mycket annat i hans jakt hobbyrum.

Det jag behöver hjälp i första hand med är värdering på en:

Leuopold VARI-X III 6.5X20 Target Dot, den har ytter diameter ca 50mm och ca 40mm, mellantub ca 25mm.

Den är i fint skick som det mesta han har.

Den har linsskydd i båda ändarna, och fästen för en Tikka kombi.

Den har suttit på en Tikka 12-70, .222 REM (som också är till salu).

Leupold VARI-X III 4.5X14 Fine Duplex, den har ytter diameter ca 50mm och ca 40mm, mellantub ca 25mm.

Den är i absolut butiksskick och sitter på en BRNO 452 kaliber .22 som också är i nyskick och också till salu.

Både kikarsiktet och geväret har alldrig varit ut till skogen, endast till skjutbanan ett fåtal gånger.

Aimpoint 3000

I fint skick, har alldrig varit till skogen, endast provats någon gång på skjutbanan.

Det finns även en Pietro Beretta AL390 URIKA som ligger i originalväska med alla tillbehören,

och i näst intill nyskick.

Hans favoritvapen var den översta jag nämner här tillsammans med Leupold kiraren.

En Tikka kombi och Leupold Vari-X III 6.5X20.

Därför har nog allt annat han har blivit så gott som oanvänt. Men det var väl sådant han ville köpa

och prova iallafall, eller "bra att ha" saker att ha.

Kan ni som är insatta i det här ge mig en normal värdering på allt.

Och jag kan ta imot bud ifall någon är intresserad av något av det jag skrivit upp här.

Inga skambud tack, det har pappa fått nog av som mamma har stoppat, tur nog.

Jag är inte ute efter att ha hutlösa priser, bara helt normala skäliga begagnat marknadspriser.

Jag kommer att städa och gå igenom jakt hobbyrummet senare och göra en lista på allt som finns där.

Det jag snabbt såg att det fanns åtminstånne 4-5 kikarsikten till där av mindre modeller, ett flertal Tasco.

Laddutrustning, med massa tillbehör med mera.

Vapenskåpet blir det sista som säljs efter att allt som måste finnas inne i den har sålts.

MVH JPAM

Publicerat

Var i landet finns grejerna? Sverige är långt. :smile:

Publicerat

Leupoldkikarna har ett visst värde, men det beror mycket på hur gamla de är... Om du kollar på justerhuset så står ett serienummer där, som antingen inleds eller avslutas med en bokstav - vilken talar om när den är tillverkad.

Är det prefix (= bokstaven före numret) så är de från 1992 eller tidigare och båda ligger i spannet 1000-3000:- om skicket är gott, beroende på faktisk ålder. Som nyast kan de vara 12-15 år gamla och ger 2000-3500:- stycket ifall du hittar en spekulant: inget av riktmedlen är särskilt eftersökta i min erfarenhet...

Meddelar du mig numren så kan jag översätta till årmodell om du vill.

Aimpointen med standardpunkt får du ungefär en tusenlapp för. Mer om det är en MagDot och nån absolut ska ha just en sån...

Urikan kan vara värd en lite större slant - mer info behövs.

CZ 452 i gott skick borde ge 2500-4000:- beroende på modell.

Tikkan är omöjlig att ge en ungefärlig prisuppgift på då det finns/fanns olika modeller under en rätt lång tid... Mer info?

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Var i landet finns grejerna? Sverige är långt. :smile:

Jag bor i Piteå!

Men frakt kan alltid fixas, och foton på grejerna skickas.

Publicerat
  • Författare

Leupoldkikarna har ett visst värde, men det beror mycket på hur gamla de är... Om du kollar på justerhuset så står ett serienummer där, som antingen inleds eller avslutas med en bokstav - vilken talar om när den är tillverkad.

Är det prefix (= bokstaven före numret) så är de från 1992 eller tidigare och båda ligger i spannet 1000-3000:- om skicket är gott, beroende på faktisk ålder. Som nyast kan de vara 12-15 år gamla och ger 2000-3500:- stycket ifall du hittar en spekulant: inget av riktmedlen är särskilt eftersökta i min erfarenhet...

Meddelar du mig numren så kan jag översätta till årmodell om du vill.

Aimpointen med standardpunkt får du ungefär en tusenlapp för. Mer om det är en MagDot och nån absolut ska ha just en sån...

Urikan kan vara värd en lite större slant - mer info behövs.

CZ 452 i gott skick borde ge 2500-4000:- beroende på modell.

Tikkan är omöjlig att ge en ungefärlig prisuppgift på då det finns/fanns olika modeller under en rätt lång tid... Mer info?

-- Mats

Har fått lite prisriktning av den lokala jaktbutiken.

Och du ligger helt rätt på BRNO och Aimpointen, medans dom värderar Leupoldarna något högre.

Dom har ett par likadana Aimpoints för 1300:- och 1400:-.

BRNO 452 ska dom ha 3700:- för.

Och dom har 2 stycken likadana Leupold VARI-X III 4.5X14 som pappa har för 6900:- styck.

Och då är pappas i butiksskick helt utan någon som hellst märken eftersom den är bara provskjuten på skjutbanan.

Du kan gå på deras web och se själv. www.fritidvildmarksliv.se

Så jag tror nog att 2500;- för BRNO 452 är ett helt ok pris.

Och Leupold VARI-X III 4.5X14 för 4000:- är nog åxå kanske ok.

Och ett paketpris för båda 6000:- är nog också ok tror jag. Det är mindre än dom ska ha enbart för Leupolden i butiken, dom ska ha mer än 10.000:-

för båda.

Och med tanke på skicket på pappas BRNO och Leupold.

Jag har bilder på dem.

Sedan såg jag en likadan Tikka för 2700:-, så ca 2000:- för den tror jag är ganska ok.

Och Pietro Berreta AL390 URIKA finns begagnat i en butik för 7500;- , så en 5000:- till 6000:- borde nog också vara ett ok pris.

Och då är pappas i näst intill nyskick, använd endast på skjutbanan någon gång.

Pappa köpte dom här grejerna mest bara för att han ville ha dem.

Det var Tikkan som var hans vapen, så det är den som är använd och fick följa med till skogen.

Och en tusenlapp för Aimpoint 3000 är nog helt ok också.

/Jussi

Publicerat

Med all respekt så tror jag min värdering av Leupoldarna är betydligt mer verklighetsnära än butikens. De begär mer för dem begagnade än vad - den två (2) seriegenerationer nyare och bättre - motsvarigheten kostar ny idag.

Seved är ute och cyklar, alltså.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Den nya generationen som heter VX-3 4.5X14 kostar 8695:- hos www.handladigitalt.se