Publicerat Juni 24, 201214 yr Nu har jag suttit här och spånat på det här med handladdning ett dryga år men nu äntligen har det nog blivit dags. Hade först tänkt att jag skulle skaffa ett sånt här kit http://www.sinclairi...e-Reloading-Kit men så kom jag på att jag ju egentligen har allt vad som behövs till rengöringen av hylsorna då jag förra året köpte mig en stm tumlare så är det ju en helt del i detta kit som jag inte har någon användning av men inte föräns i dag kom jag på att jag ju kan köpa en reddings laddpress för 196 dollar och sen köpa RCBS chargemaster för 355 och då slutar ju den notan på bara 55 dollar mer än vad det kitet hade kostat mig. Någon som tycker att jag gör rätt eller behöver jag något mer ?????
Publicerat Juni 25, 201214 yr Några grejer ur kittet behöver du trots tumlaren och chargemastern. Doseraren och vågen kan man ju hoppa över, svarven beror på om du tänker svarva eller skaffa nya hylsor när de sträcker sig. Läste en test här om hylsfett där Biltemas cykelkedjeolja utsågs till vinnare så fett är nog valfritt vad man tar, men fettdyna behöver du och likaså fasningsverktyget för halsarna. Tratten behöver du. Borst-satsen är återigen smaksak, säkert inte nödvändig om du kalibrerar före allt åker i tumlaren men den kan vara bra att ha för envis smuts och för att få bort hårdnackade metallspån efter att du har fasat av halsarna. Nån liten mejsel du har hemma funkar säkert fint för detta annars.
Publicerat Juni 25, 201214 yr http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=&_sacat=31823&_odkw=redding+reloading+kit&_sop=12&_osacat=31823 Kollat där? Kan spara en hel del slantar mot Sinclair.
Publicerat Juni 25, 201214 yr Tror nog det finns vissa fördelar med att börja med krutvåg och mått som "alla andra" faktiskt, även om en Chargemaster Combo givetvis är "the shit" på sikt Slå en signal när du har lust att snacka om detta
Publicerat Juni 25, 201214 yr Nu small det till hos Sinclair Order Desk och de anställda jublar då julbonusen är säkrad
Publicerat Juni 25, 201214 yr Författare Åååå det låter härligt. Synd bara att det är jag som är jultomten och får punga ut dollarna.
Publicerat Juni 26, 201214 yr Nu small det till hos Sinclair Order Desk och de anställda jublar då julbonusen är säkrad Vad kostar ett startkit för och börja hanladda .30-06, misstänker att du har lite koll på vad just Swinxs grejor kostade ivartfall!!
Publicerat Juni 26, 201214 yr Författare Ungefär 5500 tror jag att min beställning kommer att ligga på å då har jag räknat att dollarn ligger på 7,5 och jag har räknat med 85 dollar i frakt men jag har inte räknat med svensk tull osv.
Publicerat Juni 26, 201214 yr Ungefär 5500 tror jag att min beställning kommer att ligga på å då har jag räknat att dollarn ligger på 7,5 och jag har räknat med 85 dollar i frakt men jag har inte räknat med svensk tull osv. Ja, det blev väl $640:50 (drygt 4700 spänn?) plus frakt, tull och moms.
Publicerat Juni 26, 201214 yr Författare Wiii det är typ 75 pizzor eller 90 öl på krogen eller 12 askar jaktmatch eller typ 100 fabriksladdade skott. Alltså väl spenderade pengar
Publicerat Juni 30, 201214 yr Författare Nä tror inte det blir mer än typ 1000. Då har jag räknat på 85 dollar gånger 7.5 och sen tull på ca 300. nu gick vår leverans på det dubbla eftersom vi beställde fler prylar.
Publicerat Juni 30, 201214 yr Jag räknade ut detta på Tullens egna sida: http://www.tullverke...0188000173.html Det kan ju skifta på nån krona upp eller ner, beroende på vad dollarn ligger på. Det brukar bli rätt exakt om man väljer "Golfutrustning" som vara, det är samma % på dem som jaktprylar. Om man inte hittar exakt vara i listan..
Publicerat Juni 30, 201214 yr Författare Den sidan var riktigt bra har inte tänkt på det innan. Då skulle mit kosta ca 1700 i skatt och moms baserat på 830 dollar för laddprylar och 165 dollar i frakt.
Publicerat Juni 30, 201214 yr Japp, det är bättre att ha räknat lite innan så man inte får en sur överaskning i brevlådan. Nu vet du ungefär vad du har att vänta när räkningen kommer! Många tror att man kan slippa undan moms/tull.. Visst, ibland slinker paket igenom MEN gör Tullen sitt jobb, ska alla paket som är *postorderförsändelser, så ska det betalas Tull/Moms! Om det inte är en lågvärdesförsändelse, 22 Euro eller lägre.. *Postorderförsändelse = att du har beställt varan per post, telefon eller internet. Paket mellan privatpersoner är en annan historia: Då får det vara värt 150 Euro innan man måste betala Tull/Moms..!
Publicerat Juni 30, 201214 yr Författare Helt klart visste jag att det skulle tillkomma både det ena och det andra. Visste bara inte med hur mycket därför har jag räknat allt lite högre än vad det har kostat och oavsett kostnaden så är allt ändå mycket billigare än om man skulle köpa samma saker här i Sverige. Hade gärna köpt saker här i Sverige och hade mycket väl kunnat tänka mig att betala lite mer än från staterna men det är svårt att hitta en handlare här där man bor som säljer det man vill ha och då får man ändå skicka efter.
Publicerat Juni 30, 201214 yr Precis! Chansen att en lokal handlare har hemma exakt det man vill ha är rätt liten, även om det är en "stor" handlare. Vi får slå ihop de flesta Svenska butiker innan vi är i närheten av tex Cabelas, Bass Pro eller nån annan amerikan.. Och ÄNDÅ har de inte hemma det man vill ha! De flesta har ju ett grundsortiment med de vanligaste grejerna, men det är ju inte det man vill ha.. Man vill ju ha de roliga och lite udda grejerna! Fast man förstår ju inköparna också, de kan ju inte ligga på grejer som 1 av 30 köper.. Lager kostar..