Publicerat Juni 25, 201214 yr Hej. Jag skulle behöva ha lite hjälp med vilken/vilka bössor man ska ha som ny jägare.. Behöver lite tips på bra beg bössor. Samt nya.?
Publicerat Juni 25, 201214 yr Hej. Jag skulle behöva ha lite hjälp med vilken/vilka bössor man ska ha som ny jägare.. Behöver lite tips på bra beg bössor. Samt nya.? Var i landet bor du och vad ska du jaga? En billig övningsbössa i 6,5 el. 308:a till att börja med.
Publicerat Juni 25, 201214 yr Börja med en 308 eller 6,5x55 som första klass1 vapen. Gärna av finskt ursprung som redan påtalats. Ett vapen i 22lr är också viktigt i mina ögon. Bra och billig träning. Skjut så mycket du kan och med en 22lr blir det inte dyrt. Sedan behöver du bara en hagelbock som passar dig så kan du jaga allt. I princip. Lycka till.
Publicerat Juni 25, 201214 yr Jag spär väl på med att du ska känna på en Husqvarna 1900 i någon av ovanstående kalibrar. .
Publicerat Juni 27, 201214 yr Jag står också inför första vapenköpen och behöver lite råd. Kommer jaga en del vildsvin, samt rådjur, räv och grävling. Vad ska man ha? Det där med kalibrar är en ren djungel innan man väl införskaffat sig det man ska ha! En 22lr har dom nu i vapenbutiken, ett paketpris med kikare och allt. Men tyckte jag tyckte det var svårt att fokusera i kikaren, så jag hoppar det.
Publicerat Juni 27, 201214 yr När det gäller hagel så tänkte jag en 12'a. En Husqvarna kan man ju hitta i bra skick för ett par tusenlappar.
Publicerat Juni 27, 201214 yr Jag står också inför första vapenköpen och behöver lite råd. Kommer jaga en del vildsvin, samt rådjur, räv och grävling. Vad ska man ha? Det där med kalibrar är en ren djungel innan man väl införskaffat sig det man ska ha! En 22lr har dom nu i vapenbutiken, ett paketpris med kikare och allt. Men tyckte jag tyckte det var svårt att fokusera i kikaren, så jag hoppar det. Ska du jaga gris så rekommenderar jag något kraftigare kaliber än 22lr Nä men skämt åsido, var i samma sits som du var för ngt år sedan, jag valde kaliber efter min svärfar och lite läsning på internet, i regel e det väl dom 3 stora som dominerar, 6.5 / 308 /30-06 mitt val blev en A-bolt i 30-06 , fick höra att alla 3 funkar lika bra, fast 6.5 låg lite på eftersläpning när det kommer till stora vilt. ( vid sämre träff var ofta kommentarerna) jag har inget emot kraftigare rekyl så 30-06 trivs jag jätte bra med:) När det kommer till hagel köpte jag en, 12/76 där var väl också svaret att det funkar till allt:P det blev en bock men har en kärlek till en SS som jag hoppas kunna köpa någon dag=)
Publicerat Juni 27, 201214 yr Det är lite svårt att hitta en bössa som klarar allt om man inte vill kompromissa med något. Ofta får man prova sig fram tills man hittar det man gillar. Ska man jaga gris så kan man hitta en begagnad husqvarna 9,3 för billig peng. 30-06 klarar det mesta men har ju en kraftigare rekyl än 308 och 6,5 och kan därmed vara lite svårare att skjuta. Optiken är ju nästa djungel. Där ska man akta sig för billiga kina kikare typ OXO, Jahkti, osv. Ett relativt nytt märke som fått mycket uppmärksamhet och positiv kritik är Vortex. Bra priser och garantier. Annars är det ofta bra att köpa begegnad kvalite om man vill komma billigt undan.
Publicerat Juni 28, 201214 yr Ska du jaga gris så rekommenderar jag något kraftigare kaliber än 22lr Nä men skämt åsido, var i samma sits som du var för ngt år sedan, jag valde kaliber efter min svärfar och lite läsning på internet, i regel e det väl dom 3 stora som dominerar, 6.5 / 308 /30-06 mitt val blev en A-bolt i 30-06 , fick höra att alla 3 funkar lika bra, fast 6.5 låg lite på eftersläpning när det kommer till stora vilt. ( vid sämre träff var ofta kommentarerna) jag har inget emot kraftigare rekyl så 30-06 trivs jag jätte bra med:) När det kommer till hagel köpte jag en, 12/76 där var väl också svaret att det funkar till allt:P det blev en bock men har en kärlek till en SS som jag hoppas kunna köpa någon dag=) Joooo.. så långt är ju även jag med! 22lr går till kråkorna och övningsskytte. Tack för tipsen, jag ska kika runt lite.