Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur ska man lägga upp träningen?

Featured Replies

Publicerat

jag och min far har införskaffat en sprätt bur och 20 rapphöns hur gör vi för att få ut det mesta ur det här?

Publicerat

Sprättbur = uppflogsbur ??

Publicerat
  • Författare

jo det är samma sak.

Publicerat

Sprättbur = uppflogsbur ??

Kärt barn har flera namn. :thumbsup::smile:

Publicerat

Hade varit enklare att ge råd om man fått lite bakgrundsinfo. Hur gamla hundarna är, vad kan de dressyr/lydnadsmässigt osv.

Finns en del vettigt i den här tråden:http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/33023-foersta-hoesten-med-unghund-i-skogen/#entry539815

eller här för den delen! :http://www.hundskolanvision.se/index.php/se/tips-a-trix

Om vi börjar med fåglarna så tar jag för givet att det är års kycklingar ni har. Mao så är de inte så vidare värst på flyga och trycker hårt. Nu ser jag att ni har spättbur som kan vara ett ypperligt hjälpmedel. Med 20 fåglar kan man gärna ha två voljärer så inte alla fåglarna stryker med om någon predator tar sig in. Sätt upp fårnät runt voljärerna så kan rapphönsen springa igenom senare när de är lösa plus att det blir svårare för räven att ta sig in obemärkt.

Låt fåglarna bo in sig en vecka eller två innan ni släpper ut några fåglar. När man stött iväg de så lockar de som är kvar i buren tillbaka dem som är ute. Går även göra så att de kan ta sig in i buren men inte ut. Tänk på att det är bra om det går stänga ordentligt så inte någon kommer in och gör rent hus. Träna inte allt för sent på kvällen så de hinner tillbaka. Sitt på pass morgon och kväll/natt för att hålla undan predatorer.

Stanna

innan jag börjar på fåglar så lär jag hunden ett snabbt sitt (går bra med ligg också). Trycker stenhårt på att det ska gå snabbt när jag har hunden nära. Fuskar jag här kommer den alltid att vara seg – för tro mig den kommer inte bli snabbare på att stanna när den är långt ifrån eller när det är fågel i luften ;-)

När hunden är snabb på sätta sig ökar jag störningen för att senare öka avståndet. Gör gärna en störningslista så ni kan stegra svårighetsgraden. Ju fler situationer du kan stanna hunden i desto lättare blir det. Om jag ser på min egen hund kan jag sätta henne även när hon leker med andra hundar.

Träna inte på samma ställe hela tiden utan växla miljö så hunden får så många minnesbilder som möjligt. I skogen, hygge, där det är brant, på en knöl, myrmark, vattenpöl osv. När du kan sätta hunden i full gallopp på ett par hundra meters avstånd och den sätter sig direkt i en vattenpöl har du kommit långt!

Uppflog

Börja med att kasta döda ting ex en ”Hundskolan vision ripa”. (Plaströr eller träpinne med plastremsor som fladdrar). Eller kepsen. När hunden SER föremålet i luften kommenderas Stanna eller vad ni nu har för stoppkommando. Ha samma höga krav på snabbheten även nu. Målet är att hunden ska stanna spontant då det som bekant inte är alltid man ser vad hunden gör under jakt så är det en klar fördel om hunden sätter sig själv om den stöter fågel och inte kör upp hela kullen och dessutom kanske går hejdlöst efter...

Då ni har sprättbur kan/ska ni givetvis använda den till att kasta plastripan också. Fördelen med döda ting är att man kan korrigera mer utan att riskera något.

När det funkar klockrent så går ni över på riktig fågel tänk på att hunden INTE ska känna vittring när vi tränar uppflog så gå i medvind! Kan ha långlina första gången/gångerna.

Stånd

inget jag tränat då hunden har det i sig. Berömmer aldrig en hund som står då jag inte kan veta vad hon står för! Tänk på att unga rapphöns trycker väldigt hårt så hunden kan stå väl nära. Ha gärna lina första gångerna.

Resning/avance

tränas gärna separat, är bra om hunden kan komandot stå. Läs mer på hundskolan vision:http://www.hundskolanvision.se/images/pdf/ovningar.pdf

Allmänt

Tänk på att sluta medan det går bra! Stegra inte för fort utan gå långsamt fram. Hellre ett bra Sitt om dagen än tio halvdana. Misslyckas man får man backa lite i träningen, viktigt att avluta positivt.

Tänk också på att hunden ska vara lugn i fågel! Hetsar den upp sig allt för mycket får man backa lite i träningen.

Ta för vana att hunden ska ta ögonkontakt innan den får resa på sig. Sätt gärna på koppel innan den får resa på sig första gångerna i fågel.

Måste man korrigera sin hund väldigt ofta har man gått för fort fram. Backa träningen och ta det lugnt.

Lycka till!

/ P

Publicerat
  • Författare

det är en hund en strävhårig vorsteh som är 14 månader nu och hon står och sätter sig för fågel när jag är inom 20-40m