Publicerat Juni 26, 201214 yr Nu är det så att jag och sambon köpt hus och ska göra en slutbesiktning. Huset är byggt 1994 så det är relativt nytt och fräscht, så då är frågan är det nödvändigt att ta en dyr besiktningsman som i princip bara göra fuktmätningar eller går det lika bra med 1-2 bekanta som är duktiga på hus och bygg?
Publicerat Juni 26, 201214 yr ...bekanta är inte försäkrade mot felbesiktning Min besiktningsman garanterar sin besiktning och skulle han haft fel så fick hans försäkringsbolag pröjsa. För mig var det en viktig investering men det är upp till var och en. Kostnaden för en besiktning brukar vara extremt liten om man jämför med kostnaden för fastigheten - så tänkte jag i alla fall.
Publicerat Juni 26, 201214 yr Nu är det så att jag och sambon köpt hus och ska göra en slutbesiktning. Huset är byggt 1994 så det är relativt nytt och fräscht, så då är frågan är det nödvändigt att ta en dyr besiktningsman som i princip bara göra fuktmätningar eller går det lika bra med 1-2 bekanta som är duktiga på hus och bygg? Dessa som är duktiga på hus och bygg. är dom till yrket besiktningsmän?..så kör på vettja annars lär du bäst ta en riktig kunnig och på pappret utbildad person för jobbet annars kan det te sig illa..
Publicerat Juni 26, 201214 yr Nu är det så att jag och sambon köpt hus och ska göra en slutbesiktning. Huset är byggt 1994 så det är relativt nytt och fräscht, så då är frågan är det nödvändigt att ta en dyr besiktningsman som i princip bara göra fuktmätningar eller går det lika bra med 1-2 bekanta som är duktiga på hus och bygg? Är en djungel utan några egentliga garantier! Det stor lite i proportion mot köpeskillingen på huset, vad det är för sorts hus, antal plan, byggår, taxeringsvärde mm. Om en besiktningsman skulle ha missat mögel bakom diskmaskin exempelvis så skulle det inte spela någon roll när du 6mån senare upptäcker detta, vare sig du haft besiktningsman eller inte! Det går alldeles utmärk med bekanta, använd dock protokoll när ni gör detta. Skriv ner allt och kolla allt! Lycka till!
Publicerat Juni 26, 201214 yr Man ska nog vara noga med att kolla upp vilket ansvar besiktningsmannen har/tar om det blir nått tok. Har fått för mig att det finns många kvacksalvare i den branschen. Oavsett skulle jag ta in synpunkter från kunnigt folk som man känner bra. Förhoppningsvis är de samstämmiga... /Må
Publicerat Juni 26, 201214 yr Det är tydligen så att vem som helst kan kalla sig besiktningsman, men inte byggnadsingenjör, ta reda på garantier och försäkringar av den som besiktar, precis som Wizard nämnde, kan kosta lite mera men då får du ett papper på vad som bör åtgärdas oc missar han något så får han betala!
Publicerat Juni 26, 201214 yr Hade själv haft mer förtroende för ett par bra bekanta som är i byggbranschen mot en besiktningsman. Är dom byggare och varit i branschen en längre stund så vet man fällor och vad man ska titta på. Och framförallt kan dom se saker som sviker i konstruktion, tex vattenavrinning från tak och vart vatten kan stå still.
Publicerat Juni 26, 201214 yr Låt oss reda ut lite begrepp och vad som gäller för att underlätta! Vem som helst får kalla sig besiktningsman. Men den man ämnar att använda till förvärvs eller överlåtelsebesiktning bör (måste) vara certifierad. Byggingenjör är annan femma och har tyvärr inget med detta att göra. Även om du har en certifierad besiktningsman med sk konsultansvarsförsäkring och denne missar 1/3 betydande punkter är det svårt att få ersättning. Har du duktiga vänner så kör på dom, annars ta en besiktningsman med referenser på fall där han missat och kolla hur det ordna upp sig.
Publicerat Juni 26, 201214 yr Möjligen jag mins fel, men ligger det inte i säljarens intresse att säkerställa att det inte finna några dolda fel? Säljaren är väl den som ska ersätta ev fixa fel som kan uppträda och som de borde upplyst er om? Möjligen olika saker vi tänker på.. Mitt tips är att kolla med mäklaren hur ansvarsfrågan ser ut om fel uppträder i efterhand. Kolla även med din bank. De brukar vara ganska måna om köparen, om du har en bra bank. Vårt hus var besiktigat av säljarens ombud för att undvika dolda fel. Sen hade jag en snickare som gick igenom tveksamheter med. Då kände jag mig trygg iaf.. Jag kunde även anlitat en egen besiktningsman, men kände inte det behövdes.
Publicerat Juni 26, 201214 yr Tja kompisen köpte hus för ett par årsen, med dolda fel föräkring genom fastighets mäklaren. Enligt protokollet skulle alla av loppsstammar i det nyrenoverade badrummet vara bytta till plast, men då han fått bekymmer med avlopp och infiltration och förra sommaren fick anlägga markbädd med ny ceptitank så har det kommit frm att hans röra är av gammalt gjutjärn som tyvärr gett upp och släpper massa vatten och avlopp rätt under huset. Hans husförsäkring tar inget då det inte skadat huset, dolda fel försäkringen säger : F**k Y**. Då nu åter står och prata med förra ägaren och en eventuell tvist i rätten om han vill slippa betala hela kalaset själv för det, när de köpte huset, nyrenoverade badrummet med kakel och klinker och vattenburen golvvärme. Så mitt råd är som så ofta, Själv är bäste dräng! Dvs ta med några kunniga kompisar och gå igenom allt super noga!!
Publicerat Juni 26, 201214 yr Tja kompisen köpte hus för ett par årsen, med dolda fel föräkring genom fastighets mäklaren. Enligt protokollet skulle alla av loppsstammar i det nyrenoverade badrummet vara bytta till plast, men då han fått bekymmer med avlopp och infiltration och förra sommaren fick anlägga markbädd med ny ceptitank så har det kommit frm att hans röra är av gammalt gjutjärn som tyvärr gett upp och släpper massa vatten och avlopp rätt under huset. Hans husförsäkring tar inget då det inte skadat huset, dolda fel försäkringen säger : F**k Y**. Då nu åter står och prata med förra ägaren och en eventuell tvist i rätten om han vill slippa betala hela kalaset själv för det, när de köpte huset, nyrenoverade badrummet med kakel och klinker och vattenburen golvvärme.Så mitt råd är som så ofta, Själv är bäste dräng! Dvs ta med några kunniga kompisar och gå igenom allt super noga!! Precis! Mångt och mycket är till för att suga ut de sista slantarna ur oss konsumenter. Självklart finns det mer och mindre seriösa som i alla branscher med just detta är knepigt!
Publicerat Juni 27, 201214 yr Vi tog ut en besiktningsman och jag tyclte att det var värt pengarna eftersom det är en liten kostnad i sammanhanget. Försäkringarna som han utlovade har vi inte behövt använda. Ditt hus är ganska nytt, hade det varit äldre hade jag rekommenderat dig att ta dit en elektriker och en rörmokare.
Publicerat Juni 27, 201214 yr vet inte hur mkt en besiktningsman kollar idag. köpte min kåk för 10årsen å den besiktningsmannen (kvinnan) hade inte många rätt, var inte mkt som ingick iden. varken mäklare/besman visste om utbyggnaden stod på platta lr torpargrund.. oventilerad torpargrund stod de i protokollet..tog upp ett litet hål gammel golvet för att kolla så man inte köpte grisen i säcken.. det var en platta..som dessutom grannen hade gjutit. kolla vad han besiktar och va som annars ingår, verkar de va nått att ha så anlita en + kunniga polare som går igenom ordentligt. nu är de ju ett rätt nytt hus..men fel kan ju finnas ändå. min bes-man kollade inte ex. taket skorstenstosar och dylikt. förövrigt tycker ja husaffärerna går åt h-vete för snabbt, budgivningen kan ju vara igång samma kväll som visningen, mäklaren vet inte vad han säljer, man litar ju mer på en bilförsäljare. det är ju trots allt för mig iallafall den största affär man gör/gjort. Hoppas du blir en lycklig husägare!
Publicerat Juni 29, 201214 yr Författare Tack för alla svar och tips Det vart så att vi fick tag i en besman tillslut (inte lätt här uppe i Gällivare) och måste säga att han var väldigt duktig och noggrann. Han hade jobbat med husbesiktningar sen början av 80 talet. Vi hittade inga fel och inget fukt så det kändes riktigt kul:) Nu är det bara att vänta till 3 september då vi får nycklarna i handen, typiskt dålig tid bara ;P Mvh Björn T