Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stövare i skogen, vad jagar ni?

Featured Replies

Publicerat

Vet mycket väl om traditionen vi skippar den! (hare)

Stövare på björn o lo är inte helt ovanligt, plotten jagar vildsvin likaså coonhound, någon som jagar vildsvin eller annat med sina stövare? verkar som de nya stövar raserna används till mera nytänk än våra gamla!

Publicerat

Jag jagar mink,grävling,mårdhund och räv med mina finnstövare... skulle nog jaga jaga lo och björn oxå iaf man hade några å träna på innan ( har ju inga sådana byten på mina marker). Har ju mina stövare mest tänkt till räv ,men vill ändå jaga så mycket som möjligt med dom och dom funkar riktigt hyfsat till all predator jakt.

Publicerat

Räv, lo, grävling i den prioriteringen :thumbsup:

Publicerat

jag jagar räv lo björn mink mård och grävling med mina finnstövare.

Publicerat
  • Författare

Ni breddar ju på, någon som jagar vildsvin?

Publicerat

Jag jagar mink,grävling,mårdhund och räv med mina finnstövare... skulle nog jaga jaga lo och björn oxå iaf man hade några å träna på innan ( har ju inga sådana byten på mina marker). Har ju mina stövare mest tänkt till räv ,men vill ändå jaga så mycket som möjligt med dom och dom funkar riktigt hyfsat till all predator jakt.

Inte mård? :)
Publicerat

Intressant fråga varför man så sällan hör talas om stövare som liksom spontant jagar gris! I Halland t ex är ju hamilton- och schillerstövaren ganska vanlig (var VÄLDIGT vanlig innan skogsharen nästan försvann). De tuffaste av dessa borde ju jaga gris så det dånade om det? Och kanske inte minst finnstövaren.

Publicerat

Sticker Finnstövaren ut på något sätt jmf med de andra? Har noll koll på dessa raser.. :wacko::)

/Må

Publicerat

Hejsan .

Har stött på en smålands stövare som driver gris.

Tittar vi lite längre bakåt säg till 70-tal så var det tämligen vanligt att smålandstövaren skällde fågel & mård.

Tror faktiskt att det är bland smålandsstövaren man skulle kunna hitta vår svenska kopov.

Det finns nog fortfarande kvar rävlinjer bland smålandsstövarna som kan vara lämpliga.

//Lasse D.

Publicerat

Inte mård? :)

Nej ! Eller jag pröva en gång, och mården satt inne i ett hål i en gammal asp,men hade inte verktyg med så den förblev där. ;) Vi har så lite mård att när/om man hittar spår så är det inte längre lovligt att släppa stövare. I mars/april är dom mest i farten här och då ser man spår men dessförinnan ser man inga spår och vi får ju jaga med stövare bara till sista februari.
Publicerat

Intressant fråga varför man så sällan hör talas om stövare som liksom spontant jagar gris! I Halland t ex är ju hamilton- och schillerstövaren ganska vanlig (var VÄLDIGT vanlig innan skogsharen nästan försvann). De tuffaste av dessa borde ju jaga gris så det dånade om det? Och kanske inte minst finnstövaren.

Skulle tro att man kunde få en finnstövare med rävlinjer att jaga gris,för dom flesta av dom har egenskapen av att ställa vilt och vill göra det. + ps...av alla älghundar jag sett å jagat med så finns det inget som slår en bra finnstövare....tex ;) <Och förut då det var tilllåtet här att göra det så då användes dom även till älg.
Publicerat

Bara sett en stövarras med vildsvinskontakt men detta i hägn, det var en Posavski Gonic och jag blev imponerad av den unghundens arbetsstätt. Dock ej fått vara med på någon jakt med dessa jyckar, men det hade varit intressant.

Publicerat
  • Författare

Tål ju att funderas på ordentligt, rätt prägling :woot:

Publicerat

Jagar allt rovvilt med stövare. :lol: Har jagat gris med plott och finn/hamilton korsning (Öland) och låter helst bli det... Det jag sett var bra björnhundar, och iaf dom var alldeles för nonchalanta, oförsiktiga och skarpa för grisar..

Publicerat
  • Författare

Öland var väl rätt het, men bra inlägg, tål ju tänkas på!

Publicerat

en kompis jagar vildsvn med sina am fox. funkar rätt bra, de sköts 6st för dom i höstas o de var första sesången för dom.