Publicerat Juni 26, 201213 yr Hej alla jakterfarna. Jag har fått tag på en via SCA som har några områden 5-10 mil ifrån där jag bor där det finns lediga platser för småviltsjakt. Jag har fått kartor på 4 olika områden som det är ledigt på. Vad ska man tänka på när man letar och väljer arrenden? Detta är då mitt första jaktområde, har inte heller några jag känner i något av dessa områden vad jag vet. Jag vart lite till mig nu när jag fick olika att välja på, hade jag bara fått ett erbjudande så hade det varit lättare men nu vill man ju att det ska bli så bra som möjligt. Jag har ingen hund som jag kan jaga med, så det blir ju att försöka med så mycket jakt som möjligt som inte kräver hund. Om man går med ett område, kommer man i kontakt med något jaktlag där? Jag vet bara på ett ungefär hur det går till när det gäller älgjakten men har ingen aning om småviltsjakt. Områderna ligger i Västernorrland. Hjälp mig gärna att bena ut hur man ska göra. Tack på förhand!
Publicerat Juni 26, 201213 yr Hej. Varför inte ta alla 4 områden så du har lite att välja på nej men det du ska tänka på är ju att kolla vilket utav områdena som ligger bäst till och är lätta att ta sig fram på. På vintrarna så kan det va lite si och så med vägskottningen. Som jag förstår så är det vak/smygjakt du kommer att bedriva då du inte har hund. kolla vart det är bra vattendrag och myrmarker för bästa möjliga chanser till skogsfågel och bäver mvh
Publicerat Juni 26, 201213 yr Kanske finns det åkrar på någon av markerna? hade jag varit du hade jag villa haft myrmark, vattendrag, åkermark, och blandskog och inte bara en gles gallring eller endast hyggen av typ hela marken:) Och vägar kan var bra om de finns.
Publicerat Juni 27, 201213 yr Det är svårt, för att säga rent omöjligt att jaga utan tillgång till hund. Tänk på att du måste ha tillgång till en för ändamålet särskilt tränad hund för eventuella eftersök. Det bästa du kan göra är att leta reda på en hundägare som kan vara med dig och jaga, det blir mycket roligare då.
Publicerat Juni 27, 201213 yr Långt ifrån omöjligt. Du måste bara veta vad du gör, och det lär du dig i skogen. Välj utifrån hur marken ser ut, ta en sommarkväll å kör med bil och kika hur d ser ut.
Publicerat Juni 28, 201213 yr Du kanske till och med kan drista dig till att säga vilka marker det är. Jag har inte själv jagat så mycket på sca mark, men jag känner några som gör det, ok dom har varit på något av områdena kan jag ju försöka lura ur dom hur det är =)