Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Billigaste" alternativhaglet

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Är nybliven jägare och ska snart skaffa min första hagelbrakare. Har dock funderingar över vilka hagel man ska använda. Vill inte använda blyhagel då jag kommer att jaga på mark som tidvis är mycket fuktig och besöks av vadare och annan fågel. Stål känns inte heller som en hit, förutom till lerduvorna, pga. rikoschettrisken. Då återstår väl bara volfram och bismuth vilket svider i plånboken. Har någon nått tips på var man kan få tag på "billiga" volfram/bismuthhagel?

Henrik

Publicerat

Hadoque- du avser väl att jaga fågel som flyger? Vidare mera sankmarker är ofta sådana att rikotschettrisken är minimal i sig,

vid skott på fågel som flyger finns inte den risk du talar om. En allmän motvilja att använda stål vid jakt är helt ok, men då alternativpris kostnaden är över 10 kr skottet runt 14-16 kr förefaller vara vanligt med Gyttorp som form toppare med 25 kr st,

tja svaret är ju däri. Det finns inga billiga plugg.

/Christian

Publicerat

Präxis det finns inga billiga plugg men jag måste fråga, vad avser du jaga? Och vart? Självklart ska man ha koll på miljön och att bly här och var är direkt olämpligt men samtidigt så ska du inte överdriva riskerna.

Är det fågel som avses, flygande, så är stål faktiskt helt okay givet att du brukar omdöme.

Mvh!

Publicerat

.....Har någon nått tips på var man kan få tag på "billiga" volfram/bismuthhagel?

Henrik

Bly är inte speciellt besvärliga sett till studsarna - givet att man inte skjuter längs en stengärsgård, då kan det bli en smula.

De finns inte för de görs bara av premiumtilverkarna..... En lite märklig marknadsekonomisk effekt - lågprisproducenterna kan inte göra dem så billiga att de konkurerar ut blyet, och då kan de inte sälja för kunderna i så fall köper bly. Den som däremot vill ha premiumammunition vet att bra puppor kostar och betalar vad de kostar som premiumammuntion (prisskillnaden bly bismut som premiumammunition är ganska liten). Krasst sett är blyfritt som TungstenMatrix och Vismut i dag endast premiumammunition.

Du kan ju prova att beställa hela lådor, då brukar man kunna få ner priset en del.

/T

Publicerat

Kollar man torsbo så kostar bismut 32g 13 kr/st och stål 3 kr/st. Om det är så att man köper en bössa bara för stålet så måste man jaga en del innan den har betalt sig. ;) Och då går det ju också kanon att välja kal. 20.

Publicerat

De finns inte för de görs bara av premiumtilverkarna.....

/T

Betyder det att man får en premiumpatron om man köper de billiga torsbo säljer? I så fall ska jag nog prova en låda om jag passerar.

Publicerat

Betyder det att man får en premiumpatron om man köper de billiga torsbo säljer? I så fall ska jag nog prova en låda om jag passerar.

Listpriset för Eley är 14 kr har jag för mig, och mig veterligen ser Eleypatronerna exakt ut som RIO's dito så jag anar ett samband......

/T

Publicerat

hehe en reflektion bara.

det är ok att stoppa i en plugg för 30 spänn i älgstutsaren men man ojar sig för en tia pluggen när det är hagel man snackar om.

ok man kanske skjuter nååågot mer skott på en andjakt än vid en älgjakt men ändå.

Publicerat

Men det låter väll inte så konstigt ur en ekonomisk synvinkel: 30kr skott för 1-200 kg kött, eller 10 kr skott för 1 hg kött. Sen ur ett annat perspektiv så kanske man inte alltid måste tänka på vad allt kostar hela tiden utan bara njuta av sin hobby.. ;) Beror så klart mycket på hur mycket man skjuter.

Publicerat

Oavsett om det handlar om bly, stål eller alternativhagel så får man vad man betalar för.

Om ett bra skott kostar 10 kronor och ett "dåligt" 5 kronor så vete sjutton om det blir billigare med den billiga pluggen om man t ex kräver en del andra skott...

Jag väljer endast ammunition som uppfyller mina krav och kostnaden tittar jag inte ens på. Handlar det om korta håll så spelar det ingen roll vilken plugg man har men när man börjar tänja på gränserna så är det en ofantlig skillnad.

Eley Bimsuth Alphamax är en riktigt bra alternativhagel som skjuter riktigt täta träffbilder, även på långa håll!

Dyr som f-n men är värd varenda krona.

I kaliber 20 så är det den enda patronen jag använder även om det inte är våtmark för jag är så nöjd med den patronen.

Att jag även håller på att avsluta allt vad heter bly är en annan femma men det är för våra änder och rovfåglar.

Publicerat
  • Författare

Bly är inte speciellt besvärliga sett till studsarna - givet att man inte skjuter längs en stengärsgård, då kan det bli en smula.

De finns inte för de görs bara av premiumtilverkarna..... En lite märklig marknadsekonomisk effekt - lågprisproducenterna kan inte göra dem så billiga att de konkurerar ut blyet, och då kan de inte sälja för kunderna i så fall köper bly. Den som däremot vill ha premiumammunition vet att bra puppor kostar och betalar vad de kostar som premiumammuntion (prisskillnaden bly bismut som premiumammunition är ganska liten). Krasst sett är blyfritt som TungstenMatrix och Vismut i dag endast premiumammunition.

Intressant.... borde väl ändras ifall det blir ett blyförbud? Fast även om det blir förbud så borde det ta ett tag för handlarna att sälja slut på all sin blyammunition. Anledningen till att kunna skjuta stål är väl för att få billig, giftfri, övningsammunition. Då jag ska jaga en del kanin och hare på stenig mark så är inte stål något alternativ utan då får man väl kosta på sig lite dyrare ammo när man väl jagar, ifall den är av premiumkvalitet så är det ju bra av den anledningen också.

Publicerat

Om det finns något på denna jord som gör mig personligen tokförbannad så är det alla snäljåpar som gnäller, gnyr och förvånas över att man kör med "dyra skott" när det "bara gäller ankor". Hagelpluggen får inte kosta, hagelbössan får inte kosta.... Man får ju så lite kött....

Fan vad trött jag kan bli på dessa vädelösa varelser! Det är ju jakt vi sysslar med, de vilt vi skjuter ska vi skjuta och avliva så enkelt och smärtfritt som möjligt. Har man inte råd att skaffa ordentliga grejor och öva på skjutbanan ska man kanske ägna sig åt knyppling.....

/T

Ja du... Detta lär vi få gnälla på till den dagen vi dör...

Jag fattar fortfarande inte hur en del tänker.

Publicerat

Vi är alla närmast den jaktform vi huldar mest,

jag förstår precis hur ni argumenterar.

/Christian

Publicerat

Oavsett om det handlar om bly, stål eller alternativhagel så får man vad man betalar för.

Om ett bra skott kostar 10 kronor och ett "dåligt" 5 kronor så vete sjutton om det blir billigare med den billiga pluggen om man t ex kräver en del andra skott...

Jag väljer endast ammunition som uppfyller mina krav och kostnaden tittar jag inte ens på. Handlar det om korta håll så spelar det ingen roll vilken plugg man har men när man börjar tänja på gränserna så är det en ofantlig skillnad.

Eley Bimsuth Alphamax är en riktigt bra alternativhagel som skjuter riktigt täta träffbilder, även på långa håll!

Dyr som f-n men är värd varenda krona.

I kaliber 20 så är det den enda patronen jag använder även om det inte är våtmark för jag är så nöjd med den patronen.

Att jag även håller på att avsluta allt vad heter bly är en annan femma men det är för våra änder och rovfåglar.

Går att köpa i Svedala? Isåfall vart? Endast 70mm patron och helst grövre än US5. Endast rådjurpatron!!!

MVH Mollskinnaren!

Publicerat

Eleys Alphamax kan du köpa i Sverige - Kjells Vapen&Sport i Sjöbo har jag för mig hade ett par askar sist jag var där, men jag är inte säker på att du hittar den i US5 eller grövre...... Britterna ser UK5 som ett extremt grovhagel för gås och fasaner i yttre rymden.

/T

Publicerat

Lätt att sitta och gaffla om plugg och kostnader om man egentligen inte har ngr problem med det.

Tror jag dragit +500 skott på EN morgon men vafan, 10 spänn smällen är inget att gnälla över :wallbash:

Publicerat

OK, då kör vi isåfall med: grövre än UK4?

Yttre rymden?

MVH Mollskinnaren!

Publicerat

Vi är alla närmast den jaktform vi huldar mest,

jag förstår precis hur ni argumenterar.

/Christian

Fast med en mycket stor skillnad: om jag drar ett tveksamt skott på en älgtjur och säger: Ah va fan - det är ju bare en sketen älg, skit i det! så får jag på fan med all rätt. Men hur många gånger har jag inte hört det om en kanin eller en hare? Och på tok för ofta även om gris.

Och då då står SnålSture och gnäller - men det är ju så dyrt när man upplyser dem om att de för fan får skaffa en bössa som de kan träffa med.

Etik har ingen kroppsstorlek i min värld. Eller ett pris.

/T

Publicerat

Lätt att sitta och gaffla om plugg och kostnader om man egentligen inte har ngr problem med det.

Tror jag dragit +500 skott på EN morgon men vafan, 10 spänn smällen är inget att gnälla över :wallbash:

Det kostar, så enkelt är det. Antingen gör man och betalar eller så gör man inte.

/T

Publicerat
  • Författare

Rent krasst måste man väl ändå säga att billigare övningsammo bidrar till att folk är mer benägna till att övningsskjuta mer, vilket leder till bättre skyttar och mindre skadeskjutningar... som nybliven extremt grön jägare så tänker jag inte skjuta på något levande förren jag skjutit upp några hundra övningsskott...

Publicerat

Rent krasst måste man väl ändå säga att billigare övningsammo bidrar till att folk är mer benägna till att övningsskjuta mer, vilket leder till bättre skyttar och mindre skadeskjutningar... som nybliven extremt grön jägare så tänker jag inte skjuta på något levande förren jag skjutit upp några hundra övningsskott...

Jo det är helt korrekt men övning och jakt är två helt skilda saker.