Publicerat Juni 28, 201213 yr Hallåj. Kunde ej hitta något om detta på forumet. Jag har då som jag skrivit tidigare klarat jägarexamen ganska nyligt. Norlyx HL5 Classic var vapenskåpet jag valde. Min fråga är då om det är krav på att det ska vara fastbultat i väggen? Vad händer om det inte är det och polisen kommer och gör en kontroll? Micke
Publicerat Juni 28, 201213 yr Tjena! Grattis till examen! kollade var det var för skåp du hade köpt. Genom att det endast väger 100kg så måste du bulta fast det alternativt lägga i vikter för att nå över 150kg som är gränsen för att slippa att bulta fast det. Vad som skulle hända om farbror blå kom på inspektion vet jag ej. Skulle nog tro att det blir strul om det framkommer att skåpet är för lätt och inte sitter fast. Mitt skåp är iaf bultat med expander rakt ner i plattan och även draget i vägg med fransk träskruv. Hoppas att jag kunde vara till hjälp. mvh Mackan
Publicerat Juni 28, 201213 yr Författare Japp Mackan du var till hjälp! Men dessvärre har jag inte någon större lust att bulta fast det i golvet då jag bor i lägenhet, men i väggen borde väl räcka? Jag har en glipa mellan väggen och skåpet på ca 1 cm så om man först bultar fast en träbit i väggen och sedan bultar skåpet i denna? Blir det bra tro? Micke
Publicerat Juni 28, 201213 yr Jag har gjort så iaf. Fick oxå en glipa pga en golvlist. La en tunnlist bakom och bultade genom den in i väggen. Sen beror det nog på vad du har för matrial i din vägg. Betong skulle jag tro e godkänt. Har du gips så lär du nog då leta var du har en regel nånstans och dra fast i den. I mitt fall så är dom i väggen bara bonus då expanderbultarna e dom som håller i mest.
Publicerat Juni 28, 201213 yr Ett tips! Vill man vara extra jävlig mot en ev bandit med såg sätter man en liten rörbit med något större diameter än bulten i glipan mellan skåp och vägg. Skitsvårt att såga om "ringen" snurrar runt bulten!!
Publicerat Juni 28, 201213 yr Författare Ja jag hade ju bara tänkt använda plugg och skruv på brädan mellan skåpet och väggen. Men de blir väl för klent? En annan briljant idé som kom från min kompis var att jag ska sätta genomgående bult vilket då leder till att man har två fina bultskallar i köket också. Väggen i fråga är ju av gips så jag vill ju helst inte sabba hela väggen om jag inte ska bo här resten av livet. Så mera tips om att få ihop de vettig är bra Micke
Publicerat Juni 28, 201213 yr Ja då är det nog bara att satsa på vikter. Vad jag har förstått ska det finnas speciella vikter som är för vapenskåp. Men det kanske det finns nån annan vänlig själ här på forumet som vet mer om. Mvh Mackan
Publicerat Juni 28, 201213 yr Författare En liten edit på mitt förra inlägg. Det är bara brädbiten som ska sitta med plugg och skruv i väggen. Skåpet fäster jag sen med bult i brädan. Micke
Publicerat Juni 29, 201213 yr Ja du Micke tror inte att det blir tillräckligt om du bara pluggar fast brädan och sedan bultar fast i den. Men iofs så ser det ju ut från insidan av skåpet som det är ordentligt. Men det är ju inte så svårt att få loss om någon bandit skulle vilja stjäla ditt skåp. Sen hur polisen gör vid eventuell inspektion vet jag ej. Jag förordar nog en riktig montering så slipper man att ligga sömnlös. mvh Mackan
Publicerat Juni 29, 201213 yr Författare Hmm... Ja det är lite svårt när man bor i lägga. Googlade runt igår kväll lite och så. Tydligen så ska det duga om man får upp vikten på skåpet till minst 150kg. 50 kg extra är ju inte så svårt att åstadkomma tycker man? Då borde det väl säkert fungera om man tar en grov stål bit och bultar fast den på baksidan av skåpet? Men alltså vem ska man fråga för att veta vad som blir godkänt egentligen? Micke
Publicerat Juni 29, 201213 yr kvittar 150 kilo flyttar man lätt med en säckakärra så bulta, och bulta ska man göra i reglar , inte ytmaterialet man ska inte ha mellanrumm mellan skåp och vägg, det är rena inbjudan till att kunna bryta loss den
Publicerat Juni 29, 201213 yr Hmm... Ja det är lite svårt när man bor i lägga. Googlade runt igår kväll lite och så. Tydligen så ska det duga om man får upp vikten på skåpet till minst 150kg. 50 kg extra är ju inte så svårt att åstadkomma tycker man? Då borde det väl säkert fungera om man tar en grov stål bit och bultar fast den på baksidan av skåpet? Men alltså vem ska man fråga för att veta vad som blir godkänt egentligen? Micke Fråga polisen om du vill veta vad de tittar efter när de gör en inspektion så behöver du inte fundera mer på VEM som kan svara... Skåpet ska bultas fast i byggnadens grundkonstruktion. Inte i fastbultade bräder eller i skivmaterial som byggstommen klätts med. Vikter ska vara inne i skåpet. Det finns trådar i olika forum där man tänkt sig att svetsa grova plåtar under skåpet för att inte tvingas bygga bort utrymme inne i skåpet, men det funkar tydligen inte med regelverket.
Publicerat Juni 29, 201213 yr Bor också i lägenhet och ville därför inte göra hål plastmattan så jag löste det såhär. Jag var till brädgården och lät dom såga till 2 st tjockplyfabitar i samma storlek som skåpets botten minus golvlistens tjocklek. Sen limma jag emellan plyfabitarna och lade dom under skåpet och sen var det bara att skjuta in skåpet ända intill väggen. Nu är det bultat i väggen och jag har även bultat i botten så att plyforna inte går att rubba ens med våld.
Publicerat Juni 29, 201213 yr Författare Men om man sätter en plåtbit bakom hela skåpet som bultas innifrån skåpet så borde det väl fungera. Jag har räknat och måttat hur mycket som går åt av 15mm grovt stål. Jag ska göra en bit som täcker hela baksidan av skåpet. Som jag nämnde ovan så bultas plåten från insidan av skåpet. Bultarna ska svetsas fast i stålet vilket gör att det kommer inte finnas nån bultskalle bakom plåten. Micke
Publicerat Juni 29, 201213 yr finns en bättre lösning på det hela sälj skåpet skaffa ett som väger tillräckligt mycket, njut av att ha plats inne i skåpet med
Publicerat Juni 30, 201213 yr Författare Känns som att det är helt onödigt med ett skåp för 10 vapen då du aldrig har 10 armar att jaga med dem olika på samma gång. Tråden kan tas bort eller låsas, löser nog detta på ett vettigt sätt. Micke
Publicerat Juni 30, 201213 yr lite tråkig sätt att tänka, att om du inte får svar som passar dig så ska tråden bort kom ihåg att på ett forum är det ungefär tio gånger fler som läser trådar än vad som det skrivs, så dom andra som bara läser har oftast nytta av befintliga trådar att ha utvändiga vikter har redan blivit bortdömt, att ett skåp på 150 kg så flyttar man den lätt ändå men att säga att man inte behöver ha mer än två vapen, där går min gräns för ren dumhet :down: och att ha plats i skåpet för mer än två bössor har man alltid, om inte annat så finns det andra saker som inte gör skada av att vara inlåst
Publicerat Juni 30, 201213 yr Författare Ja jo det kanske jag borde tänkt på. Men grym jag sa aldrig att jag inte behöver mer än 2 bössor faktiskt Storleken på vapenskåpet jag valde kommer räcka gott och väl åt mig och den jakt jag ska bedriva. 150 kg flyttar man lätt men jag vill ha skåpet gjort någorlunda regelmässigt ifall polisen skulle dyka upp. Det är bara tills jag ordnat så jag kan bulta fast det. Micke Frågan var ju inte hur ett vapenskåp ska förankras för att förhindra för tjuvar. Frågan var ju hur det ska vara om polisen kommer!
Publicerat Juli 1, 201213 yr Alltså alla skåp går ju att flytta med rätt verktyg och våld. Det handlar väl om att fördröja den processen så pass att tjuven ger opp. Jag har ett 150 kg skåp som jag slet dit på plats själv och bultade ändå med franskruv i reglarna i väggen. Dessutom står det i ett låst och larmat utrymme som också videobevakas. Känner mig tämligen trygg med den lösningen. Sedan har jag ett litet 80 kg skåp i sommarstugan som jag bultat med franskruv i reglarna i väggen. Detta är också godkänt men inte lika säkert som det andra. Men det handlar ju om mer temporär förvaring nu på sommaren.
Publicerat Juli 1, 201213 yr Jag mätte botten på skåpet & sen skar jag ut 3st vikter i 25mm stålplåt. Borrade ett hål i mitten på plåten & gängade för lyftögla. Hur som så satte jag i en fransk träskruv i väggregeln också.
Publicerat Juli 2, 201213 yr Författare Ja tack för svaren. Nu blir det så att jag kör med vikter i första hand sne skruvar jag även fast skåpet i väggen som extra grej bara då jag inte har några bra väggar. Tack Nobbe:) Micke