Publicerat Juni 28, 201214 yr hej jag har en tikka t3 battue och jag förstår inte hur man ska ställa in dem öppna riktmedlena i sidled? någon som har provat och vet hur man gör?
Publicerat Juni 29, 201214 yr Saxat från manualen.. http://www.tikka.fi/pdf/manuals/TikkaT3_RH.pdf BATTUE-RIKTMEDEL Sidojustering (Bild 6) sker med siktet. Vid justering av siktet (2) lossas först låsskruven (1) med en 2mm sexkantnyckel och siktskivan (2) skiftas i sidled i önskad riktning. För att skifta träffläget till höger skall siktskivan justeras till höger. Höjdjustering (Bild 5) sker så att höjden på kornet justeras genom att skruven framför kornet justeras med en 2mm sexkantnyckel. Då skruven vrids medsols höjs kornet och träffläget sänks. Varje 0.5 mm förändring av kornhöjden eller i sidled ger ca. 12 cm träfflägesförändring på 100 m avstånd. Efter justering är det viktigt att kontrollera siktet genom att skjuta vapnet.
Publicerat Juli 2, 201214 yr Saxat från manualen.. http://www.tikka.fi/.../TikkaT3_RH.pdf BATTUE-RIKTMEDEL Sidojustering (Bild 6) sker med siktet. Vid justering av siktet (2) lossas först låsskruven (1) med en 2mm sexkantnyckel och siktskivan (2) skiftas i sidled i önskad riktning. För att skifta träffläget till höger skall siktskivan justeras till höger. Höjdjustering (Bild 5) sker så att höjden på kornet justeras genom att skruven framför kornet justeras med en 2mm sexkantnyckel. Då skruven vrids medsols höjs kornet och träffläget sänks. Varje 0.5 mm förändring av kornhöjden eller i sidled ger ca. 12 cm träfflägesförändring på 100 m avstånd. Efter justering är det viktigt att kontrollera siktet genom att skjuta vapnet. Tyvärr stämmer inte handboken med verkligheten.Har kontaktat sako sweden och dem säger att boken är till en Sako och inte till en Tikka.
Publicerat Juli 3, 201214 yr Författare jo det är det som är grejen det går inte att röra det bakre siktet i sidled så jag ska prova knacka på kornet för det går 3 dm till höger på 100 m...