Publicerat Juni 29, 201213 yr Eftersom det finns så många som tillhör trosfundet Sako på detta forum så har det blivit lite av en sport att klanka o skriva ner allt som Sakomaffian skriver. Därav har jag också nån gång sagt att nån Sakon skulle jag då aldrig äga. Jag bryter härmed detta löfte till min egen förtvivlan . Jag har idag varit hos Kjellemannen o bytt in min älskade Krico 22lr mot en Sako Quad 22lr med dämpare (Sonic) och en 17hmr pipa med dämpare (A-tec). Bytet blev nödvändigt eftersom det är krav på dämpare på det nya området jag har blivit skyddsjägare för och Kricon är ju en helstock dessutom behöver jag en 17hmr till gässen. Den nya bössan har ju en hel del att leva upp till så räkna med att jag kommer att klanka på Sako´s produkter om quaden inte preseterar i nivå med Kricon. Att det inte blev en 455 är att Kjell inte hade nån hemma, den behöver gängas och justeras tryck på o smeden går på semester idag, prisskillnaden blir liten när man lägger till gängning o justering (ca 2000:-) på de 5000:- som 455:an kostar mot quadens 8000:- (plaststock). Så när allt är invägt så tjänar jag 6-8 veckors väntetid på att välja quaden men förlorar ca 1700:- (inkl. extrapipa) och jag har bråttom. Vi ligger lite back på avskjutningen på nya området. Nästa problem blir att bestämma vilket sikte jag ska ha och om det blir ett sikte eller ett per pipa. Skulle ju nästan behöva belysning i siktet för vi jagar ju en del på nätterna och även om vi använder lampa så är ett belyst sikte att föredra. Funderar lite på ett 2-8x42 Duralyt men vi får se.
Publicerat Juni 29, 201213 yr Då är vi två, jag har iofs en 22WMR pipa men avser att komplettera med rätt .17 pipa och Atec rimfire dämp. Man kan säga mycket om det där riggarna men de är små skjutmaskiner och därtill så bara fungerar de. /Christian
Publicerat Juni 29, 201213 yr Alltså.. Varit runt en del i liknande miljöer som du kommer att verka RW och jag förstår inte behovet av belyst riktmedel? Man har allt som oftast gatubelysning och vintertid finns ev snö.. Lägg inte en massa pengar på detta innan du vet att det är ett verkligt behov. Grisvak mitt i natten med usel måne, då kan jag tycka att belysningen är bra men jag tvivlar på att du kommer att behöva det där du ska skjuta. Rissla på er fullt med pryttlar nu så kommer jag ned fram åt hösten så får vi jämföra grejerna, hittar du en bra dämp som hanterar 17HMR så är det guld!!! Mvh!
Publicerat Juni 29, 201213 yr Välkommen till oss som kör med finskt fin-stål! Med italiensk spaghettistock
Publicerat Juni 29, 201213 yr Författare Ja, vad ska man säga mer än att bytet blev nödvändigt och det är ett arbetsredskap. Har spanat runt lite på sikte och hittade ett kul sikte eller vad man ska säga, ett Burris laserscope. Kan ju vara bra med avståndsmätning i siktet med kulbanekompensation när man ska skjuta på lite längre håll med en klen kaliber.
Publicerat Juni 29, 201213 yr Författare Alltså.. Varit runt en del i liknande miljöer som du kommer att verka RW och jag förstår inte behovet av belyst riktmedel? Man har allt som oftast gatubelysning och vintertid finns ev snö.. Lägg inte en massa pengar på detta innan du vet att det är ett verkligt behov. Grisvak mitt i natten med usel måne, då kan jag tycka att belysningen är bra men jag tvivlar på att du kommer att behöva det där du ska skjuta. Rissla på er fullt med pryttlar nu så kommer jag ned fram åt hösten så får vi jämföra grejerna, hittar du en bra dämp som hanterar 17HMR så är det guld!!! Mvh! Blir nog att utvärdera behovet innan köp men visst är belysning ett pluss. Sen får jag utvärdera förstorings graden också, kaniner på runt 20-30 m funkar bra med låg förstoring på 1,5-3 men gäss på 100m behöver nog runt 9-10ggr. En elite 2,5-10x50 med lyse kanske vore nåt??? Sen är nästa fråga om man ska ha ett sikte per pipa men det fodrar repeterbarhet hos montaget och finns det till 11mm spår?
Publicerat Juni 30, 201213 yr Är osäker om dom finns belyst, annars finns elit 6500 både 2,5-16 & 4,5-30 X 50. har en av varje som kan rekommendera. Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
Publicerat Juni 30, 201213 yr Blir nog att utvärdera behovet innan köp men visst är belysning ett pluss. Sen får jag utvärdera förstorings graden också, kaniner på runt 20-30 m funkar bra med låg förstoring på 1,5-3 men gäss på 100m behöver nog runt 9-10ggr. En elite 2,5-10x50 med lyse kanske vore nåt??? Sen är nästa fråga om man ska ha ett sikte per pipa men det fodrar repeterbarhet hos montaget och finns det till 11mm spår? Mmm en gås på 100 meter kan bli knepig, kulan har tappat en hel del fart på det avståndet och du måste ha en otroligt öppen miljö för att kunna vara säker på att det är ett "säkert" skottläge. Speciellt i dåligt ljus, kan vara svårt att se kvällsflanörer och annat knas då. Sen undrar jag.. Har fått för mej att om man monterar en sån här picatinny (?) skena så finns hyggliga möjligheter att byta sikte med bibehållen inskjutning men jag är på intet sätt säker. Övervägt det själv men inte orkat komma till skott så att säga. Sen måste du fundera på att fimpa lr-pipan på längden. Bössan blir otroligt mycket mer hanterbar! Mvh!
Publicerat Juni 30, 201213 yr Håller på att utvärdera picatinnyskenan nu. Är än så länge positiv, men har haft den alldeles för kort tid för någon säkerhet i utsago. Tills vidare kontrollskjuts det alltid vid demontering av siktet.
Publicerat Juni 30, 201213 yr Någon på rs monterade qr baser på sin quad. mer kommer jag inte ihåg av de då jag kör 455an o la de inte riktigt på minnet.
Publicerat September 4, 201213 yr Har om några veckor fått hem en Sako Quad Varmint 22lr. Är det nån som har rekomendationer på skott som har en fin träffbild på 50-100m? Skjuter endast Bench Rest på skjutbana, så det är ingen jakt för min del. Bra träffbild är viktigt.
Publicerat September 4, 201213 yr Har om några veckor fått hem en Sako Quad Varmint 22lr. Är det nån som har rekomendationer på skott som har en fin träffbild på 50-100m? Skjuter enast Bench Rest på skjutbana, så det är ingen jakt för min del. Bra träffbild är viktigt. När det gäller .22lr så är det så stor variation mellan tillverkningsomgångarna (batcher) att om t ex RWS R50 funkade ena gången så kan du inte vara säker på att den går bra när du köper nästa gång om du inte ser till att köpa från samma tillverkningsomgång. Jag skulle rekommendera dig att prova Norma 2 som du köper från ett Norma skytteombud. Om denna ammunition fungerar för dig så är den prisvärd. http://www.norma.cc/...eombud-Sverige/ Har dom flera olika batcher så fråga om du får köpa lite av varje och testa och sedan när du hittat det som går bäst så köper du en 5000 kartong minst. Annars är jag svag för Eley .22lr ammunition, jag har testat Eley sport, Eley club och Eley match och samtliga har presterat i mitt vapen. Köper du billigare ammunition så kan det vara en klar fördel att väga skotten och sortera upp dom i olika viktgrupper, då får du bort lite stänkskott. Det som presterar bäst för mig är den batchen av Eley match som jag köpte. Problemet med om man vill ha ammunition som är jämn och presterar bra är att den blir lite dyr. Eley match ligger på styva 2kr skottet. Skjuter man som jag ca 15000 skott med .22lr så blir det lite dyrt att alltid skjuta med det bästa även om det skulle vara optimalt för utvecklingen i skyttet.
Publicerat September 4, 201213 yr Tackar för ett snabbt svar! Då har jag lite att gå på. Norma skotten kan jag köpa via skytteföreningen... så de kan testas direkt. Elay har visst några av de lokala handlarna. Sneglade lite åt märket Lapua också... Synd att man får ha koll på batcher... annars kunde man ju beställa ett ordentligt lass direkt. men sånt får man ju leva med... Räknar med att skjuta 5-7000skott år...
Publicerat September 4, 201213 yr Jag tycker Remington Thunderbolt 22lr skjuter väldigt tätt på 50m med farsans Quad, även CCI Standard eller vad dom heter. Detta med bipod som stöd. //Niklas
Publicerat September 4, 201213 yr Om man letar efter 22LR ammo med avsikten att skjuta tätt så är det matchammo som man bör/skall leta bland, Lapua/Eley/RWS ev Norma är sådan ammo som kan och skall kunna skjuta otroligt tätt i en pang, sen har jag likt andra från tid till annan skjutit med ammo som är helt otroligt grym, American Eagle, ie Fedral, Federal white gold match, samt en ask med Svartklipp har varit sådant som någon gång helt bländat mig i resultat för att sedan skjuta skit igen. RW- har du fått ihop och ordning på pangen? /CHristian
Publicerat September 4, 201213 yr Är det nån som har rekomendationer på skott som har en fin träffbild på 50-100m? Eley Tenex, Lapua Midas M och L samt Federal Gold Medal 952 är vad som regerar inom bänkskyttet. Jag har fått mycket fina grupper med dessa samt även med RWS R50, RWS R100, Lapua Biathlon och Lapua Scoremax. Du ska ABSOLUT använda en patron som går i underljudsfart hela vägen. -- Mats
Publicerat September 5, 201213 yr Eley Tenex, Lapua Midas M och L samt Federal Gold Medal 952 är vad som regerar inom bänkskyttet. Jag har fått mycket fina grupper med dessa samt även med RWS R50, RWS R100, Lapua Biathlon och Lapua Scoremax. Du ska ABSOLUT använda en patron som går i underljudsfart hela vägen. -- Mats RWS R100 skulle jag skippa, den ligger på 345m/s och har därigenom högre vindavdrift och dessutom farligt nära ljudets hastighet. Eley Match och Eley Team ska inte ratas, dessa kommer från samma linje som Tenex men har inte klarat de kvalitetskrav som finns. Detta betyder inte att de skjuter sämre än Tenex, kan vara tvärtom att du får Team som slår bättre än flera partier Tenex. Normannen Vebjörn Berg vann en världscupfinal med just Eley Team. Lapua Midas finns inte längre i L och M variant utan heter Midas+.
Publicerat September 5, 201213 yr Johan, du skall inte förglömma att en del personer, äldre, fetare och större än dig, om nu det är relevant har ammo från sena hendehös och frammåt, för egen del har jag inget "roligt" kvar i 22LR ammo väg, CCI är min standard och den förefaller att fungera väl. /Christian
Publicerat September 5, 201213 yr Det bara haglar in med tips på bra ammo. Tackar för alla tips, och jag skall ha som regel att hålla mig under 330m/s... Har en kronograf, så jag även kan testa om tillverkarens uppgifter stämmer. Så fort jag får lic, så skall det köpas skott. Det blir väl som med alla bössor... att man får testa det mesta innan man får fram ett skott som ligger bra till i förhållandet prestanda/pris... så hittar man kanske billigare bra tränings skott och ev riktigt grymma tävlings skott. Har ju en del likasinnade i olika skytteföreningar där man även kan testa lite andra skott. Finns det handlare i Svea som skickar skott med posten/bud?