Publicerat September 5, 201213 yr Johan, du skall inte förglömma att en del personer, äldre, fetare och större än dig, om nu det är relevant har ammo från sena hendehös och frammåt, för egen del har jag inget "roligt" kvar i 22LR ammo väg, CCI är min standard och den förefaller att fungera väl. /Christian Jo, även jag som inte är fet och gammal har jag lite Lapua Master M kvar. Skjutit ca 2500 skott av detta parti och dom slår bra. CCI standard verkar ofta uppvisa bra precision om man inte nu inte är skadad som jag och jagar den där lilla rackarns tian på 50m för då finns det bättre grejer. Till min jakt 22:a så skjuter jag med American Eagle och den duger till det användningsområde som den har.
Publicerat September 5, 201213 yr Ska kolla den R100 jag har kvar om den fortfarande går i underljudsfart, men det gjorde den då sist. Man behöver ju inte ens kronograf för att avgöra det som du vet - fast det har jag. F.ö. ska man vara försiktig med att tvärsäkert påstå att en viss patron går si och så fort då det är en jävla skillnad mellan olika bössor: de två .22 LR som finns i det här hushållet kan uppvisa 20 m/s skillnad med samma patron trots identisk piplängd... Därtill går långpipade .22 LR långsammare än kortpipade (jo, ni läste rätt - kolla själv) med subsonic-ammo, vilket gör att patroner som ligger på gränsen i en 50 cm pipa kan ligga stabilt under densamma i en 60 cm. -- Mats
Publicerat September 5, 201213 yr För övrigt så skjuter CCI Blazer i den specifika batchen som jag lyckligtvis köpte tvåtusen av oförskämt bra i min Finnfire, måste rigga flaggor och banka några skrytgrupper nån dag... Men <30 mm/100 m med vittnen, benstöd, regn och blåst men utan bean bag (bara handen) är inte så dumt det heller. -- Mats
Publicerat September 6, 201213 yr Ska kolla den R100 jag har kvar om den fortfarande går i underljudsfart, men det gjorde den då sist. Man behöver ju inte ens kronograf för att avgöra det som du vet - fast det har jag. F.ö. ska man vara försiktig med att tvärsäkert påstå att en viss patron går si och så fort då det är en jävla skillnad mellan olika bössor: de två .22 LR som finns i det här hushållet kan uppvisa 20 m/s skillnad med samma patron trots identisk piplängd... Därtill går långpipade .22 LR långsammare än kortpipade (jo, ni läste rätt - kolla själv) med subsonic-ammo, vilket gör att patroner som ligger på gränsen i en 50 cm pipa kan ligga stabilt under densamma i en 60 cm. -- Mats Alla som jag sett och hört skjuta R100 har haft märkbart högre knall än t ex Norma 2. Norma 2 har å andra sidan tämligen många överljudssmällar men det får man ta om man ska skjuta billig ammunition och inte testar partier samt väger. Jag ser ändå ingen vinst med att välja R100 över R50, om man nu inte har ett parti av varje att välja på och R100 slår betydligt tätare. R100 kommer med största sannolikhet alltid gå snabbare än R50 i samma vapen och därmed få högre vindavdrift. Nu kan ju R100 skjuta snorbra för det men jag skulle inte satsa pengar på att testa partier och mixtra med R100 utan det är om det råkar finnas hemma hos handlare och man mestadels skjuter inomhus. Norma säljer R100 som deras Biathlon ammunition.
Publicerat September 17, 201213 yr Jag var o lämnade in ett föreningsintyg idag på Sako´n till vapenhandläggaren. Så får man se om man får licensen i sept... Har skjutit en del med 6,5:or på föreningen... o nu är man ju sugen på nån sån med... Hade ju annars funderingar på att köpa en WMR pipa till Sako´n, men vad jag har fått höra så blir det inga bra träffbilder på 200m...
Publicerat September 17, 201213 yr Frank- 22WMR är ingen 200 meters patron, då är nog 22LR faktiskt bättre, oavsett vilket jag har i helgen skjutit en del med min kvadd, i fristående, knä och sittande, i de båda högre ställningarna är min plast kvadd helt klart för lätt och trycket för hårt, i sittande och även med stöd så är den välskjutande och trevlig men i övrigt saknar den lite massa. Nyttjade WMR-pipan+v-max+Leica till att roa mig under någon timma, tänker inte visa bilder på resultaten men jag kan vidgå att effekten var terminal. Nåväl nu sitter LR-pipan i pangen och det känns som att den kommer att sitta i resten av året. /Christian
Publicerat September 17, 201213 yr He,he... ok då fick man det bekräftat. Är det likadant med 177HMR? Jag menar då att på 200m är det inte möjligt att få till nån bra träffbild...?
Publicerat September 17, 201213 yr 17 kalibrarna går nog lättare att få att skjuta väl på lite längre håll, vill minnas att Nils här inne hade en del imponerande skott med en sako, står att läsa här inne. /C
Publicerat September 17, 201213 yr Med en WMR (står för Wärldens Mest Röväckelonödiga patron) kan du inte räkna med bra träffbilder ens på tennisbollskastavstånd. Men du kan räkna med att lägga en jävla massa pengar på olika ammosorter innan du i frustration säljer fanskapet. -- Mats
Publicerat September 17, 201213 yr Alla som jag sett och hört skjuta R100 har haft märkbart högre knall än t ex Norma 2. Min ask gick iaf i 332 m/s snitt ur Finnfiren - en av tio small och klev ur den pyttelilla gruppen, men totalt blev det 18 mm/10 skott @ 50 m. Den är urgammal, 10-15 år - kan det ha varit skillnad då eller är det slumpen med min batch? Finnfiren brukar skjuta det mesta ganska snabbt annars... -- Mats
Publicerat September 18, 201213 yr Min ask gick iaf i 332 m/s snitt ur Finnfiren - en av tio small och klev ur den pyttelilla gruppen, men totalt blev det 18 mm/10 skott @ 50 m. Den är urgammal, 10-15 år - kan det ha varit skillnad då eller är det slumpen med min batch? Finnfiren brukar skjuta det mesta ganska snabbt annars... -- Mats Det var ganska långsamt, enligt fabrikanten ska den ligga ca 13m/s högre. Speciellt konstigt eftersom du säger bössan brukar ge höga farter. Har du någon annan match ammunition att testa med som Norma 2 eller någon modernare Eley variant? Jag vet inte om det är samma produkt nu som då. Smäller en av tio högt skulle inte jag skjuta det och 18mm förmodar jag är c-c mått och det duger inte för mig för det håller inte tian. Kanske att RWS har något i sina produkter som ger dessa överljudsskott i många vapen eftersom Norma 2 är ju enormt ojämn på detta i ett flertal vapen och det är en RWS produkt.
Publicerat September 18, 201213 yr Det kan ju vara kuldiametern som ger den låga farten. Alltså att den kanske ligger på min toleransen. Jag har skjutit ett parti Norma 2 i min sauer med växelsats som hade jämna smällar men när jag sköt den i mitt Walther frigevär så small den ojämnt något fruktansvärt. Det måste bara bero på att dessa två pipors inre mått skilde sig och gav hastighetsskillnad.
Publicerat September 18, 201213 yr Med en WMR (står för Wärldens Mest Röväckelonödiga patron) kan du inte räkna med bra träffbilder ens på tennisbollskastavstånd. Men du kan räkna med att lägga en jävla massa pengar på olika ammosorter innan du i frustration säljer fanskapet. Tackar så mycket för råden! Då slipper jag ju: Är det för att skotten är "trubbiga" som att de så fort tappar hastigheten och har dålig precision? För vad jag har sett så finns det inga "spetskulor" i den kalibern...
Publicerat September 18, 201213 yr Jupp, som ovan, det är också en av få "riktiga" kulor som inte tillverkas enligt samma metoder som 22LR kulor, det är också en av få kulor som undantaget vindkänsligheten skjuter relativt bra till bra i 22WMR, å andra sidan är den varken billig eller särskilt snäll mot matvilt. /CHristian
Publicerat September 18, 201213 yr Kanske onödigt att fråga en massa ang den kalibern om de ändå inte duger till nått, men man e ju nyfiken... Jag läste även denna tråden: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/28142-de-nya-laetta-snabba-22-wmr/ Och kollade på ammolistan här: http://www.vapex.se/eshop/index.php?cPath=265_561_271 Och har jag förstått det rätt, så går kulans hastighet under ljudets vid ca 120m-130m avstånd och då kommer den i obalans. Min tanke var ju att i stället för att skjuta med 6,5*55 som går på ca 7kr/st skjuta med WMR som ligger på ca 3kr/st. Skjutavståndet är 200m på bana... så ingen jakt för min del med dessa... Nån som vet vad 177HMR har för hastighet kvar på 200m?
Publicerat September 18, 201213 yr Ovan ser du hastigheterna för kalibrarna, det avstånd där de blir transsoniska, eller kan förmodas bli det. Du får dra dina egna slutsatser av detta. En stooooor fördel med att skjuta med 22LR på 200 meter är förutom kostnaden som är obefintlig jmfr med att skjuta med klass 1 eller de dyrare kantantända kalibrarna är att vindavdriften blir betydande och du blir en bättre skytt helt enkelt. /CHristian
Publicerat September 18, 201213 yr Många tack för den tabellen! Och jag skall prova 200m med 22Lr pipan när jag får hem vapnet. Hade inte funderat på att skjuta på det avståndet med den kulan... Annars så kanske det blir en 17HMR.
Publicerat September 25, 201213 yr Jag kommer enligt vapenhandläggaren att få min licens denna veckan. Brevet ligger i deras utgående post...
Publicerat Oktober 9, 201213 yr Fick ett inköpstillstånd, och vapenbutiken säger att jag nog kan hämta en bössa nästa vecka... Finemang... börjar ju bli lite väl sugen på att provskjuta...
Publicerat Oktober 22, 201213 yr Ovan ser du hastigheterna för kalibrarna, det avstånd där de blir transsoniska, eller kan förmodas bli det. Du får dra dina egna slutsatser av detta. En stooooor fördel med att skjuta med 22LR på 200 meter är förutom kostnaden som är obefintlig jmfr med att skjuta med klass 1 eller de dyrare kantantända kalibrarna är att vindavdriften blir betydande och du blir en bättre skytt helt enkelt. /CHristian Ofan jag har alltid undrat varför min Krico 22lr med Winchester laser ammo går från skit bra träffbilder på 70m till skit på 80m. Det är för att den går från överljud till underljuds fart.
Publicerat Oktober 22, 201213 yr Det är en grundläggande förklaring i varje fall, inte alltid hela saningen. /CHristian
Publicerat November 2, 201213 yr Igår var jag o hämtade bössan... Kikarsiktet är monterat, i eftermiddag skall vapnet provskjutas... Har bara 1500 skott hemma, så jag hoppas det räcker för inskjutningen... har 4olika märken på skott, och man hoppas ju det går att hitta nån som går hyfsat. Annars får jag handla in flera sorter... har ju kollat upp vad handlarna har i en radie av ca 8mil... Och det verkar som att jag kan få hem det mesta.
Publicerat November 8, 201213 yr Författare Hämtade min Quad förra veckan men har inte haft tid förrän nu o skjuta med den. Försökte skjuta in 22lr pipan med den nya Duralyten men det gick inget vidare för justermånen räckte inte!! Bössa gick ca 25mm lågt på 25 m när justeringen var bottnad. Satte på Conquestsiktet och vipps så fungerade det, skumt. Enda förklaringen jag kan komma på är att amerikanska sikte har större justermån. En annan märklig sak var att bössan sköt bättre med Duralyten än med Conquesten, måste bero på vikten på siktet. Böt till 17hmr pipan och började skjuta med Duralyten och det gick bra direkt. Beror säkert på att 17hmr är så mycket snabbare att den går högre o hamnade då inom justermånen. Funderar dock på att byta fäste till Burris med plastringar där man kan justera träffbilden lite med plastringarna. Är inte helt tillfreds med att ligga nära ytterkanten med justeringen o sen var det ju tänkt att Duralyten skulle användas till 22lr pipan för att skjuta niner. Sen fick jag meka lite också, magasinen matade dåligt, speciellt 17hmr där sista patronen inte överhuvudtaget gick att mata. Fixade till det med en liten diamantfil då jag filade av kanterna på magasinet som var vassa. Lite irriterande men säkert typiskt för massfabriserade prylar från en gammal öststat.
Publicerat November 8, 201213 yr Ganska rapp den där 17Wroooomm kalibern eller hur? Den är skitbra till allt man inte avser att äta på, eller om man poffar det i korken./Christian