Publicerat Juni 29, 201214 yr Hej hej hallå... Jag har inte ens fått hem mitt första vapen, Husqvarna 1640 än då jag inte fått vapenlicensen än. Bor i Skaraborg och de ska tydligen vara långsammast i landet. Men skit samma, tålamod har jag sen innan... Redan har jag dock börjat kolla på en ny kolv i trä då jag vill ha en med högre kolvkam då originalet är så lågt, samt att jag tycker det är kul att pyssla med trä sen innan. Det jag har hittat är något som heter Boberg, de verkar vara de enda som tillverkar i trä. Någon plast eller annat hexmex vill jag inte ha. Något som jag inte lyckats komma fram till är dock följande saker.. Det står att de är grovfrästa, utsidan gör inget den kan jag putsa på men hur är det att passa in själva vapendelarna ? Klarar en skruvkunnig som aldrig mekat med just vapen av att byta kolv ? Är det mycket slipa och dona för att få dit grejjerna och går det med vanliga handverktyg ? Jag jobbar mest för hand i övriga fall. Vad innebär plastinbäddning/inbäddning ? Har sett det ordet dyka upp men förstår inte vad det är och hur man ordnar med det och om det behövs ? Många frågor som behöver svar i det ämnet alltså.. Finns det andra fabrikat som tillverkar i trä som är bra ? Mvh // Johannes
Publicerat Juli 3, 201214 yr Ingen här som gjort något liknande ? Mvh // Johannes Hej jag håller på med en bobergs klassisk varmint laminat till min 1640 30-06. Faktiskt så va det inte så svårt att få till utsidan, raspa ur lite i handgreppet sen sandpapper. Invändigt har jag inte gett mig in på än, men jag ska iallafall svärta systemet och sen prova. Då ser man ju direkt vad som måste bort. Angående plastbäddning så titta på länken, bra instruktion och inte så svårt http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=32&t=72337 Vänliga hälsningar Roger
Publicerat Juli 4, 201214 yr Det finns andar alternativ till vettiga priser. Är du beredd att göra lite jobb själv och även går i tankar att bädda systemet så finns det en del här http://www.boydsgunstocks.com/ Även om 1640 är en small ring så är det Mauser large ring man ska köpa för att få hålen på rätt avstånd
Publicerat Juli 4, 201214 yr Författare Tack för länkar och svar. Detta ska jag titta igenom Mvh // Johannes