Publicerat Juni 29, 201213 yr Om jag skall ha ett kikarsikte till min 22 är det då någon vits i att køpa ett med paralaxjustering før att få skärpa på kortare håll. Tidigare har jag inte haft några problem att i lite snabbt ställa om fokus mellan fåglarna och korset och sedan tryckt av. Om jag nu gør mig till och køper med paralax kommer jag då att uppleva någon revolution och vilket rekomenderas i så fall ?? Tack.
Publicerat Juni 29, 201213 yr Vad tänker du skjuta och på vilka avstånd ? Nu vet jag inte vad du menar med at "ställa om fokus mellan fåglarna och korset", antingen har man en fix parallax eller så har man justerbar parallax. Jag föredrar justerbar parallax för jakt då jag har tid på mig, och fix parallax då det är bråttom. Raggarö
Publicerat September 6, 201213 yr Författare Ja, men vilka sikten har paralax ner under 50 meter och är det då någon kvalitet på dem ? Jag har fått rådet att köpa antingen Vortex Crossfire eller Diamondback eller ett Delta optical Titanium. Men, efter att ha läst en del på grannforumet om kvalitet och ursprungsland så tvekar jag. Vilket sikte väljer man då utan att bli helt skinnad ?
Publicerat September 6, 201213 yr Vortex är inte alls dumma, Mike här inne köpte en liten weaver modell rimfire till sin Kvadd, att ha parallax justering för korta håll är väldigt trevligt och jag tror att man utan den missar en del korta skott, ie onödigt, det blir suddigt och oklart i siktet och man kanske glömmer bort att kompensera för det underslag som uppstår på korta håll pga montagets höjd mm. Allt beror på hur man är som skytt, användningen för pangen och hur känslig/duktig man är på att kompensera för "suddighet och parallax" /Christian
Publicerat September 6, 201213 yr Tidigare har jag inte haft några problem att i lite snabbt ställa om fokus mellan fåglarna och korset och sedan tryckt av. Det beror sannolikt på att du har unga friska ögon. För dom flesta så försämras ögats förmåga att skifta focus snabbt i 40årsålder pga att linsen stelnar,jag är en av dom. Utan en kikare med parallaxjustering så har jag ingen chans att växla focus mellan riktmedel och mål snabbt. Jag har de senaste två åren använt en kikare med fast paralax på en kvadd,en 4-12x50,dock har jag haft problem med skärpa det senaste året på håll under 30m. Således har jag som Chris skriver köpt en Weawer 3-9x32 rimfire med parallaxjustering på objektivet och nu är all glasklart igen på korta håll,man eliminerar även en liten men ändock träfflägesändring om inte huvudet hålles exakt rätt vid varje avfyrning. Det senare har jag inte upplevt som något problem på avstånd upp till 50m. /Mike
Publicerat September 6, 201213 yr Författare Tack! Då skall även jag, eftersom jag också blivit så gammal (40) verkligen lägga en extra slant på ett ok sikte. På astrosweden föreslår de Delta optics eller Wortex. Jag är överlag mycket nöjd med mitt Minox som jag har på min 6 xc och är benägen att gå på deras rekomendationer. Flera bra tipps är dock välkomna. Tack.
Publicerat September 6, 201213 yr Det kan även vara värt att fundera på objektivdiameter kontra montagehöjd kontra visirlinje. Vad jag menar är att min förra kikare med 50objektiv krävde höga ringar för att kunna monteras,det orsakade då bössan var inskjuten mitt i på 50m att träffläget på 20m låg ganska många cm under visirlinjen och krävde att man höll högt i målet för att träffa. Nu har jag en kikare med 32objektiv med lägre montagehöjd och underslaget på korta håll är markant mindre vilket gör att jag knappt behöver kompensera för det. Allt beror förståss på hur och på vilka håll du använder grejorna. /Mike
Publicerat September 6, 201213 yr Författare Jag och mina barn skall skjuta järpe, ripor på fjället och en hel del övningsskytte. Har tur som har en gammal, avdankad skidskytt till fru som utan att veta det stoppat undan 5000 skott när hon lade av. Hittade dem vid flytten för något år sedan. Det är väll 40 och 42 mm objektiv som jag tittat på. Jag ser problemet nu när du påpekar det...
Publicerat September 7, 201213 yr För att fortsätta att späda på detta, jag valde att köpa en NF med rak tub för att verkligen få till ett lågt men bra montage, jag har 28 mm montage höjd idag på min Kvadd, det är helt klart som så att det underlättar avsevärt när skott tas på avstånd under inskjutningsavstådet att veta att underslaget aldrig kan vara större än 28 mm. /Christian
Publicerat September 7, 201213 yr Författare Ännu ett bra argument. Dock kommer ett NF att ligga lite över budgeten för den här bössa. Sedan skulle det vara kul med lite högre förstoring vid ripjakt. Det enda jag hittar då är ett March Hunting 1-10x24 som inte heller är speciellt billigt. Häftigt däremot. Grymt häftigt...