Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En kikare för allround bruk

Featured Replies

Publicerat

Så nu har äntligen min kikare gått i graven då min yngsta dotter lyckades bada den och det ser ut som det gör i den nu :thumbsup: Helt värdelös som den var är jag bara glad.

tanken är att den ska funka till lite allt möjligt alltså den ska vara smidig den ska funka både till mig och frugan den osv osv. Vet inte om det finns en sån men ni kanske kan tipsa om nånting.

Pris ja runt 5000 ungefär men det är inte heligt heller

Mvh Danne

Publicerat

Vet inte om denna finns kvar http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=138015&hilit=7x42

inte min men jag har en likadan som aldrig blir till salu :wink:

Sen beror det på om du vill ha en mindre som rymms i fickan istället. Optiken är det inget fel på!

mvh P

Publicerat

En begagnad Docter 2.5-10x50 eller 2.5-10x48 kanske skulle vara något.

Publicerat

Jag är nöjd med mina Nikon. En stötte till grisvaket och en mindre till annat. (Vattentäta) :wink:

Publicerat
  • Författare
En begagnad Docter 2.5-10x50 eller 2.5-10x48 kanske skulle vara något.

Tack för tipset men det är en handkikare jag är ute efter :)

Publicerat
  • Författare

Grymt. Har du testat den själv? Är det den som flex har eller?

Publicerat

Tror att Flex har Vulture modellen, men uppenbarligen har du läst hans tråd o Vortex får ju bra kritik både där och i de flesta optiktester. Har själv en Zenith som är en hygglig budgetkikare, men skulle jag köpt nu hade Vortex legat högt på listan över prisvärda modeller. Såvida man inte hittar något premium-märke på begagnat sidorna, självklart.

Köpte dock ett kikarsikte på AstroSweden och har bara gott att säga om deras kundbemötande och service.

Publicerat
  • Författare

Kikade lite på vipermodellen och den verkar riktigt fin. Men sen finns ju även vipern i hd är det någon som har provat den.

Hur mycket förlorar/vinner i att ta en 42 istället för en 50 tubars?

Publicerat

Bor du i Varberg så åk till Getterön, kläm å känn. Den ska va skön att hålla i.

Som allround skulle jag absolut ta en 8x42. De större blir i mitt tycke för otympliga för att ha med i skogen.

Har en Kamakura 8x42 MR3. Visst, det känns att det inte är en Swarovski men bara snäppet under och 1/3 av priset.

Publicerat

Swarovksi SLC 8x30 WB kostar kring 5 begagnad.

Publicerat
  • Författare
Bor du i Varberg så åk till Getterön, kläm å känn. Den ska va skön att hålla i.

Som allround skulle jag absolut ta en 8x42. De större blir i mitt tycke för otympliga för att ha med i skogen.

Har en Kamakura 8x42 MR3. Visst, det känns att det inte är en Swarovski men bara snäppet under och 1/3 av priset.

Ja det var ingen dum ide inte. Har dom många olika kikare där?

Publicerat
  • Författare

Jag bor två mil utanför

Publicerat

Jag följde Henriks råd och valde en 10x42 (Swarovski Swarovision) - något jag inte ångrar. Tvärtemot vad man kan tro så är den tillräckligt ljusstark för bruk sena kvällar och på grisvak. Skillnaden i förstoring mellan 8x och 10x är också större än jag hade trott och den främsta anledningen till att välja denna kikare. I ett torn på exempelvis ett hygge är förstoringen guld värd. Med 42-tuber blir den eoner mycket smidigare och lättare än min förra 8x56. Jag har också haft en Swarre 7x42 tidigare som jag trodde skulle vara en bra kompromiss, men jag måste säga att 10x förstoring är the shit.