Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kapning av pipa

Featured Replies

Publicerat

Hur gör man rent juridiskt om man vill kapa en pipa?

Jag har köpt en hqv 640 i 8*57 och kommer med största sannolikhet vilja kapa pipan, hur gör jag med licensen? Ringer jag till licenshandläggare och berättar vad jag gjort eller får jag söka en ny licens på ett vapen jag redan har licens på?

Publicerat

Ring din licenshandläggare och fråga hur de vill ha det.

Publicerat
  • Författare

Finns där inga klara direktiv? Jag har iofs inte hittat några. Får ringa i morgon och höra

Publicerat

Finns där inga klara direktiv? Jag har iofs inte hittat några. Får ringa i morgon och höra

såvitt jag vet så behöver du inte säga någonting sålänge pipan håller sig inom de lagliga längderna (över 45 cm). Om du börjar närma dig 45 så kan ett samtal vara på sin plats.

Publicerat
  • Författare

Jag har hört det också, att så länge man håller sig inom det lagliga behöver man ej meddela något. Men varför ska man skriva piplängd på licensansökan? Man borde ju meddela att man kapat pipan i sådana fall, jaja, jag får ringa i morgon och höra

Publicerat

Piplängden står inte på licensen men är angivet i vapenregistret. Det viktiga är naturligtvis som ni säger att den blir olagligt kort. Det kan vara att det räcker med att ringa och ange den nya piplängden men jag misstänker att det kan vara en del lokala variationen på hur licenshandläggaren vill ha det.

Publicerat

Släng gärna upp vad licenshandläggaren säger :)

Publicerat
  • Författare

Nu har jag pratat med en trevlig kvinna i antagligen Malmö och hon sa att när jag väl kapat pipan ska ringa henne och meddela den nya piplängden.

Nu vill man ha hem bössan så man kan börja med den, den ska helst vara klar till 1:e okt

Publicerat

Smidigt, det är precis så jag har gjort. Jag ville inte skriva det innan du kollat själv då jag misstänker att det kan finnas en del lokala variationer i praxis.

Lycka till med kapandet, hur har du tänkt göra kröningen?

Publicerat
  • Författare

Det märktes när man pratade med licensdamen att hon hade inget riktigt svar, utan hon fick fundera på det och kom fram till att jag skulle ringa. Så det är nog som du säger det finns nog ingen praxis på hur det ska lösas.

Själva jobbet ska en kompis till mig göra, givetvis ska jag närvara och vara i vägen. Men eftersom detta är första gången vill jag ha hjälp av en som gjort det tidigare. Har du några tips på vad man kan göra så delge gärna, annars blir nog kapnig och kröning som han vill.

Publicerat

Jag har bara kapat och krönt i svarv med ett rakt snitt. Loppat var inte centrerat i pipan och jag har inte utrustning för att linjera upp pipan i svarven efter loppet. I mitt fal var det bara 9,3an jag ska ha till närstrid så det krävs ingen bänkskytteprecision. Det finns lite bilder i projekttråden:

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/16499-griseknoen/

Publicerat
  • Författare

Jo, jag har läst i projekttråden och det är därför jag vill prova bygga en egen. Jag har velat fram och tillbaka hur jag ska göra, det optimala hade varit att han en bössa till allt, men det har jag kommit fram till att det går inte ( för mig iaf).

Så jag har köpt husqvarnan nu och den ska få tjänstgöra som hundförar-/eftersöksbössa. Den kommer också bli min försöksbössa.

Målet är att jag ska bygga en bössa för vak och pürsch sedan. Den ska ha lite bättre precision.

Men nu är det hva som gäller, kapning får jag hjälp med, likaså montering av öppna riktmedel. Kolvbyte och byte av tryck ska jag försöka mig på själv. Jag ska behålla flaggsäkring och komplettera med en sidosäkring.

Har du/ni några tips får ni gärna delge

Publicerat

Jag beställde ett Bold-trycke till min andra m98, riktigt trevligt och mycket billigare än Timney som alla ska ha.

Publicerat
  • Författare

Jag har inte bestämt för vilket trycke än, ej heller vilken stock. Jag såg att du beställt en laminatstock från Boyds, hur är den? Var det enkelt att beställa? Dom har väl även boldtrycke?

Publicerat

Väldigt smidigt att beställa från Boyds, trycket kommer därifrån också. MEd den dollarkursen som var då landade stocken på 1200kr inkl allt, Midw*y tar 3000 + frakt för samma stock om du köper den här hemma i Sverige.

Publicerat
  • Författare

Undrar hur det är att beställa därifrån nu. Jag ska kolla på orginalstocken när bössan kommer. Det du gjorde på griseknoen såg bra ut.

Klart är iaf kapning av pipa och byte av trycke, du vet inte om man kan köpa bild i Sverige eller det blir till att beställa? Och därefter öppna riktmedel, typ recknagel.