Publicerat Juli 1, 201213 yr En gris påkörd intill förskolan i veckan. Tidningsbudet som kört på, grisen kom från förskolans tomt... Är väl 30 väg där men tidningsbud kör rätt ordentligt vid 03.30 på morgonen. Dock en skarp 90 graders böj 40 meter från olyckan så det ska till att vara rallyförare för att kunna ta den i högre hastigheter... Hittades en bit av svansen från grisen och ett par små flisor av betar och griskit. Enl föraren skulle grisen rullat under bilen.. men jag är tveksam.. av svansen o dömma och betflisan så måste det varit en vuxen galt. Byns alla skolor ligger där oxå. jag kunde inte på morgonen men ett par andra killar åkte dit med två hundar men lyckades inte och fick bryta på grund av jobb. Jag åkte dit lite senare med Blackie som tog löpa och vi knallade iväg. Men det verkade lite knepigt för tiken. Släppte henne och hon lullade iväg i en rejäl böj och dit där de andra killarna brutit, där va det spår av minst tre grisar i gräset sen ner mot samhället igen. Blev ett upptag som bar iväg ett par km men fan vet om det va gris... det blev iallafall stopp eller snarare en massa snäva bukter ett par km bort. Åkte dit och lyssnade men det va relativt tyst.... Gick in och mötte tiken som verkade rätt glad men haltade på höger bak. Va nog i tidigaste laget att släppa henne med tanke på valpningen. De små monstren är ju 8 veckor nu och ett par är levererade, resten åker i morgon. Det verkade som hon tappat bort va de nu va hon fick upp... inte fan tappar hon bort en vuxen gris... men fan trot.. Jag bröt iallafall och åkte tillbaka, gick igenom rätt mycket mark innan hon fick kontakt men det kändes inte bra att avbryta.. Senare på kvällen gick vi igenom allt inkl skolgårdar och närliggande skogsparti m.m., sökte av allt med löshund. En skadad gris liggandes kvar däromkring ville vi absolut inte ha. Vi fick helt enkelt ge upp. Ser nån en galt utan svans så vet ni nu varför... Sen bar det iväg till dotterns fotbollstunering där jag varit hela helgen.. Iofs kul de kom trea av 25 lag. Fick samtal från polis när jag stod i skara... grisolycka.. kan ju inte göra nått där 30 mil mil hemfrån.. Damp sen ner ett SMS från porlare lördag natt... -Bara så du vet... va det två grisolyckor inatt! Skit med och jag fick inte va med... Förbannade fotboll...
Publicerat Juli 1, 201213 yr Se där! Det händer lite... på fotbollsfronten. Verkar lite märkligt med både svans och bete på olycksplatsen. Tycker det låter som en bra smäll.
Publicerat Juli 2, 201213 yr Författare Se där! Det händer lite... på fotbollsfronten. Verkar lite märkligt med både svans och bete på olycksplatsen. Tycker det låter som en bra smäll. Jepp! Tycker jag oxå är märkligt.. Klippt o ritat lite.. Olycka vid rött kryss, upptag av vad det nu va vid blå ring. Den blå linjen är Blackies väg i mycket stora drag... Det lät dock inte som ett grisupptag och inte fan tappar hon bort en vuxen gris efter ett par km. Tycker det är märkligt att en vuxen gris ska kunna rulla under en bil. Föraren såg enl uppgift inte grisen, det bara brakade till.. men ändå visste hon varifrån den kom och vart den spungit? Har bild på svans och betflisa i kameran hemma. Svansen ser ut att ha slitits loss, inget skärsnitt direkt. Jag vet inte vad jag ska tro... mycket folk som vandrar i området med hundar, löptikar, katter o fan vet allt. De första killarna hade med en mycket rutinerad spårhund men han hade det knepigt han oxå. Varken de eller jag såg nått blod.
Publicerat Juli 2, 201213 yr Den trafikgrisen platsar väl i kategorin märkliga viltolyckor Bevisligen är den träffad både fram o bak. En sån gris vill man ha tag på med tanke på närheten till samhället.
Publicerat Juli 2, 201213 yr Författare Den trafikgrisen platsar väl i kategorin märkliga viltolyckor Bevisligen är den träffad både fram o bak. En sån gris vill man ha tag på med tanke på närheten till samhället. Visst är det så, funderat som fasen på det hela.. Känns inget bra alls med närheten till samhället. Antar att den kan ha slagit beten i asfalten när svansen fastnade/slets av... men det kanske är långsökt.. Få en låt säga 90 kilos gris till att "rulla under bilen" verkar omöjligt...
Publicerat Juli 2, 201213 yr Visst är det så, funderat som fasen på det hela.. Känns inget bra alls med närheten till samhället. Antar att den kan ha slagit beten i asfalten när svansen fastnade7slets av... men det kanske är långsökt.. Få en låt säga 90 kilos gris till att "rulla under bilen" verkar omöjligt... Kör dem Toyota Yaris hos er också? I såfall hade väl bilen vält om den gått över grisen.
Publicerat Juli 2, 201213 yr Författare Kör dem Toyota Yaris hos er också? I såfall hade väl bilen vält om den gått över grisen. Antar det.. nån liten vit skitbil i alla fall..
Publicerat Juli 2, 201213 yr Att grisar rullat under bilen tycker jag man hör ibland, men har nån gång krypit under o kollat nån liten nissan micra eller liknande bil där en gris skulle rullat under och där plasten under bilen varit hel och inget hår som fastnat under och då blir man ju lite tveksam.. Att svansen blev kvar på platsen är märkligt, betarna går ju av lätt så det är nog som du skriver att den gått av när grisen slagit i vägen.
Publicerat Juli 2, 201213 yr Såg någon ur NVR leta i vägkanten vid Broakulla i går kväll vid halv elva tiden, en Legacy Outback stod där och blinkade med varningsljusen.. Puttra förbi i 20... Inte du väl NS??
Publicerat Juli 2, 201213 yr Författare Såg någon ur NVR leta i vägkanten vid Broakulla i går kväll vid halv elva tiden, en Legacy Outback stod där och blinkade med varningsljusen.. Puttra förbi i 20... Inte du väl NS?? Nä, inget hört om det. Jag kör en ful grön suzuki grand vitara...tror jag.. med lappad stötfångare... och en massa bråte i bilen...
Publicerat Juli 2, 201213 yr EFTERLYSNING!! Alltså ett stycke gris utan svans o betar är på vift,, :yes: Skämt å sido,, en fråga hur är en skadad gris farlig på för sett för allmänheten? Mvh/jämtland
Publicerat Juli 2, 201213 yr Författare EFTERLYSNING!! Alltså ett stycke gris utan svans o betar är på vift,, :yes: Skämt å sido,, en fråga hur är en skadad gris farlig på för sett för allmänheten? Mvh/jämtland En skadad gris är alltid farlig... Men chansen att någon ska klampa in i sårlegan om det är i skogen är rätt liten. Men som nu om vi tex varit efter fel gris och den rätta ligger i buskarna inne på skolgården, förskolan, dagis eller i närheten av den där en massa ungar leker för jämnan är ju risken överhängande för en konfrontation. Har ju varit en del sprättningar på jägare sista åren. En liknande händelse på ett barn kommer gå åt h-vete fullständigt...
Publicerat Juli 2, 201213 yr Har ni inge skog där nere? Ser ut som det bara är hyggen och fält på kartbilden Pröva med skallgångs kedja på grisen. Hela samhället går ihop för att ta dö på en gris
Publicerat Juli 2, 201213 yr Okej ,, tänkte dom bara attackerade om dom vara jagad o trängd! hoppas ni hittar eller nån ser grisen så ni kan ta den!!