Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dags för ny bössa, men är i desperat behov av råd och hjälp!

Featured Replies

Publicerat

Ja, som sagt! Det är dags att uppgradera vapengarderoben då jag troligtvis lyckats avyttra min "gamle vän" på ett smidigt sätt :smile:

Det lutar åt att det blir en ny bössa, då jag helst av allt vill ha helt nytt när man ändå lägger ut så pass mycket deg för utrustningen...

Jag funderar just nu på den nya Tikka T3 Hunter FL, modellen med flutad pipa. Fastnade verkligen för den nere på Swedish Game Fair i maj :smile:

Men när jag nu i dagarna var inne hos den lokala handlaren och ville klämma och känna lite mer på just den modellen så fanns det ingen hemma, och det väntades ingen med nästa vapenleverans heller... :sad: Men jag fick känna på den vanliga Hunter-modellen istället, och den känns också helt okej faktiskt!

Men när jag berättade att jag var inne på en Tikka började han i butiken genast prata om Browning X-Bolt istället, och dem hade de minst ett dussin av hemma, i alla olika varianter. Så jag kände givetvis även på dessa, och visst det är fina och rejäla bössor, men jag tycker de känns lite för "rappliga" i slutstycksrörelsen och i hela lådan överlag, i alla fall i jämförelse med Tikkan.

Men han fortsatte att prata om alla fördelar med X-Bolt jämfört med T3, han sa att det var mer bössa för ungefär samma pengar.

Trots det känner jag mer i hjärtat för en Tikka än för en X-Bolt, åtminstone för tillfället!

Kalibern har jag nog bestämt mig för, det blir troligtvis en .308Win, då jag har .30-06 idag och det känns tråkigt att köra på samma en gång till, även om den funkat otroligt bra de gånger jag använt just den kalibern. Men det känns som att .308Win gör samma jobb på ett minst lika bra sätt, fast i en smidigare förpackning :smile: .308Win är troligtvis även bättre lämpad för en framtida dämpare!

Kikaren blir nog en Trijicon Accupoint 2,5-10x56 med BAC-riktmedlet, alltså den gula triangeln. Jag har kikat i den tuben ett flertal gånger och gillar den skarpt :smile: Men jag är medveten om att även Leupold och Meopta har mycket bra alternativ i ungefär samma prisklass så jag är ändå inte helt säker på vad jag ska välja... :wallbash:

Som ni kanske förstår behöver jag lite råd och hjälp för att jag ska bli nöjd med mitt val av vapen och kikare!

Budgeten ligger runt 10 000-15 000:- för bössan och runt 10 000:- för kikaren.

Så, snälla, ge mig lite tips och råd på hur jag ska göra och välja för att bli nöjd! :smile:

Tack på förhand!

//Andreas

Publicerat

Det skulle ju vara intressant att veta vad handlaren tycker är "mer bössa" med Browningen.

Jag tycker tvärtom faktiskt...

Men han vill förstås sälja det som står hemma.

Vill du absolut ha fabriksnytt så är Tikka ett säkert kort, men det finns väldigt mycket fint på beg. marknaden för runt tiotusen.

Om man redan har en .30-06 så hade jag valt en kaliber som skiljer sig lite. Antingen klenare (flackskjutande) eller grövre för ren klass 1 jakt.

Men visst är .308 en praktisk patron.

Jag har aldrig använt någon Trijicon glugg så här får någon annan svara. Men den kan säkert fungera bra.

Publicerat

Hej

Jag var i din sitts i fjol,valde också mellan t3 och x bolt.

Jag valde T3an 308w med en belyst leupold och jag är riktigt nöjd med både precision o trycket.

Jag tror du blir nöjd vilken du än väljer ganska likvärdiga bössor.

Mvh Tobbe

Publicerat
  • Författare

Det skulle ju vara intressant att veta vad handlaren tycker är "mer bössa" med Browningen.

Jag tycker tvärtom faktiskt...

Men han vill förstås sälja det som står hemma.

Vill du absolut ha fabriksnytt så är Tikka ett säkert kort, men det finns väldigt mycket fint på beg. marknaden för runt tiotusen.

Om man redan har en .30-06 så hade jag valt en kaliber som skiljer sig lite. Antingen klenare (flackskjutande) eller grövre för ren klass 1 jakt.

Men visst är .308 en praktisk patron.

Jag har aldrig använt någon Trijicon glugg så här får någon annan svara. Men den kan säkert fungera bra.

Tänkte precis likadant! Han hade typ 10-15 olika X-Bolt och endast en Tikka hemma så det är klart han ville sälja iväg en Browning...

Anledningen till att jag valt .308Win är därför att jag vill ha en kaliber som duger till allt klass 1-vilt då ekonomin endast tillåter en kulbössa, för tillfället. Jag vill ha en allroundbössa helt enkelt :smile:

Publicerat

Absolut, välj .308:an i sådana fall.

Be en annan handlare ta hem en T3 med flutad pipa åt dig, om du vill ha en sådan.

Nöj dig inte med något annat bara för att det står i butiken (det är lätt hänt, jag vet...)

Alltså köp det du verkligen vill ha så blir det roligare :)

Modellen med rostfritt stål och valnötsstock är ju också rätt nice. Kan hittas för runt 13 tusen har jag sett.

Och sen på med Trijicon siktet, tex.

Publicerat

Tikkan vinner och den mod du tänkt dig är lite läcker, stå på dig om vad du vill ha, många handlare säljer och pratar för sina hyllvärmare.

Publicerat
  • Författare

Absolut, välj .308:an i sådana fall.

Be en annan handlare ta hem en T3 med flutad pipa åt dig, om du vill ha en sådan.

Nöj dig inte med något annat bara för att det står i butiken (det är lätt hänt, jag vet...)

Alltså köp det du verkligen vill ha så blir det roligare :)

Modellen med rostfritt stål och valnötsstock är ju också rätt nice. Kan hittas för runt 13 tusen har jag sett.

Och sen på med Trijicon siktet, tex.

Blir nog så! :smile: Tyvärr, finns det inte så många handlare i de här trakerna så jag får helt enkelt tvinga honom att ta hem en Tikka åt mig, för han säljer nog hellre en Tikka än ingen bössa alls :tongue: Nej precis, det är ju jag som betalar och då borde jag ju få välja vad jag vill ha också!

Mjo, men jag är inget stort fan av rostfritt, konstigt nog...inte än så länge i alla fall :smile: