Publicerat Juli 2, 201213 yr Hej alla hundägare. Är precis hemkommen med en Jämthundstik från norra Finland. Skulle behöva lite tips på lämplig försäkring,tänkte jaga främst älg och ev.gris med henne. Så ös på med tips, idee`r ,erfarenheter m.m. Tacksam för svar,Lars.
Publicerat Juli 2, 201213 yr Livförsäkring får man teckna upp till valppriset och sen bör du ha så hög veterinärvårdsdel som det bara går.
Publicerat Juli 2, 201213 yr Författare Livförsäkring får man teckna upp till valppriset och sen bör du ha så hög veterinärvårdsdel som det bara går. Japp,ok. Verkar vara 40.000 som jag sett som mest iaf. Var har du dina försäkrade? Tack för ditt svar,Lars.
Publicerat Juli 3, 201213 yr Folksam har jag bara bra erfarenheter av, har mina försäkrade där. Men i vissa lägen är det inte så tokigt med en fast självrisk! Vet att IF har det, troligtvis blir det att försäkra nästa hund där istället. Hade oturen att få terriern ordentligt skadad i vintras trots försäkringen kostade det mig 10 tusen (1500:- i självrisk + 15% rörligt) så jag slår ett slag för IF.
Publicerat Juli 3, 201213 yr Författare Har suttit på nätet och ringt runt till olika bolag idag. Bestämde mig för Optimal. Tack för tipset Jämta. /Lars.
Publicerat Juli 3, 201213 yr If har 50 kkr i ersättning och erbjuder också fast självrisk samt reseersättning för såväl veterinär som dig själv. De är inte billigast, men så jävla dyrt är det ju ändå inte - taxen kostar 1700:- per år med 2500:- fast självrisk och det tycker jag det är värt för de bästa villkoren i ett företag som faktiskt verkar göra det de påstår i reklamen: ge fan i att jävlas med dig vid ett skadeärende... -- Mats
Publicerat Juli 3, 201213 yr Optimal hade ju ganska dyra självrisker, 1700:- i fast och 20% rörligt! Bara hoppas att hunden inte blir skadad!
Publicerat Juli 4, 201213 yr Sambon är ombud för Sveland, och de - precis som merparten av aktörer - har en del olika alternativ för hur man vill försäkra sin hund. Ofta blir det faktiskt billigare att försäkra den som "jakthund", har inte forskat närmare på varför men jag antar att vissa ersättningar därmed är lägre. Första året finns också en speciell valpförsäkring med billig premie. Inget bolag är billigast/bäst på allt, så det är en god ide att kolla upp regelbundet och utvärdera utifrån sina egna förutsättningar. Sen är det självklart också som Mats nämner viktigt att man känner ett bra bemötande. Om man redan är på dåligt humör för att hunden råkat ut för något, blir det ju inte bättre av att man retar sig ytterligare på skaderegleraren. Jag har en kollega, som haft en del otur med sina Wachtlar vid grisjakterna, men alltid varit supernöjd med hanteringen från sitt bolag vid de incidenterna. Tror knappt han skulle byta om man så erbjöd honom gratis försäkring.
Publicerat Juli 4, 201213 yr Jag var inne på Agria först, mest för att de dominerar marknaden... Efter att ha läst igenom villkoren, kollat priserna och googlat runt på skadebemötande kunde jag bara skaka på huvet. If verkar ha lika bra bemötande som jag blivit van från bilvärlden och det är jag beredd att betala för: ett bolag som inte ställer upp när det gäller är lika mycket värt som ett reservhjul med punka. Kanske läge att dra igång en tråd som handlar om hur man blir bemött vid skada? -- Mats, som skrider till verket
Publicerat Juli 4, 201213 yr Författare Tänkte berätta lite hur jag tänkte i detta. Är ju en jävla djungel det här... Tillbringade större delen av dagen åt detta. Sållade en del bolag p.g.a. att folk har strul med ersättningen,främst med Agria. Folksam ska visst vara riktigt bra men dom stöttade några vargkramare har jag hört. Det var en jägare som hade Sveland,han fick ta bort sin hund för den hade en mystisk sjukdom och fick rådet av vetrinären att ta bort den ,men han fick inga pengar på försäkringen ,fast att vetrinären skrev ett brev till bolaget och betättade hur det låg till så fick han ingen ersättning. Till saken hör att jag försäkrade två hundar samtidigt,satt o klurade på hur jag jagar,kommer att jaga och kom fram till att skador av vildsvin är nog den största risken. Optimal hade utan självrisk vid rovdjursskador inkl vildsvin.Samt en självriskperiod på 365 dgr.En del bolag har inte mot vildsvin. Jag valde mellan IF,Folksam och Optimal. Enligt mig och mina behov: 1:Optimal 2:Folksam 3: IF. Jag fick även bäst bemötande hos Optimal. Men man vet ju aldrig hur man blir bemött vid skada... Ser som Mats också gärna en tråd om hur man blir bemött. //Lars.
Publicerat Juli 17, 201213 yr Agria är sämst. Var tvungen att akut operera valpen som höll på dö pga plastbit i tarmen, prissumman av allt vart inte trevlig kan ja lova. Agria kunde inte hjälpa till pga att valpens "symptom" började 2 timmar innan försäkringen skulle börja gälla, fast kontakt med vet samt operation skedde under giltig tid. Ska fan byta bolag.