Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Otursförföljda älgar på Sandskär

Featured Replies

Publicerat

Jag var i förra veckan och fågelskådade med skolan på Sandskär i Haparanda skärgård. Mycket trevlig liten ö, klart värt ett besök!

Älgarna på ön verkar dock ha det lite kämpigt. Först så fann vi liggandes på stranden ett par tjurar som i stridens hetta krokat i hornen så hårt i varandra att dom inte kom loss. Så de gick en plågsam död till mötes, öga mot öga. Undrar hur lång tid det tog för dom att dö....?

33.jpg

Nån dag senare på upptäcksfärd i skogen så sprang vi rakt på en alldeles nyfödd älgkalv....! Skyndade upp med kameran och sen gick vi illa kvickt därifrån, konstigt nog såg vi inte mamma älg i närheten och kalven såg lite väl svag ut. Men vi hoppades ändå på det bästa för den lille.

14.jpg

Två dagar senare så gick jag och en till dit för o kolla om den hade klarat sig. Tyvärr så låg den kvar några meter från stället vi såg den på först, antagligen tagen av räven som är det enda rovdjur som finns på ön.

15.jpg

Några älgar i livet skymtade vi också, men fick dom tyvärr inte på bild!

Lite övriga fågel-bilder för den som är intresserad finns att skåda här:

http://bagofnachos.com/sandskar.html

Publicerat

Snacka om otursförföljd älgsatm på Sandskär. :o

Publicerat

Hårt liv att vara älg, jag har aldrig hittat en älg som dött på de sättet, däremot rådjur under hårda vintrar.

Publicerat

otursamma älgar.... tråkigt... skjut räven/rävarna så kanske du sparar nästa års svaga kalv..

Publicerat

Kan bara konstatera att naturen kan stundvis vara rätt grym.

Var kalven nyfödd ? Kanske bilden förvränger lite men har själv nu under de senaste två veckorna stött på två älgkor med kalv och dom har rört sig med en grym fart, undan mig! Så kan nog säkert tänka mig att kalven på bilden var sjuk  ???

Publicerat
Kan bara konstatera att naturen kan stundvis vara rätt grym.

Var kalven nyfödd ? Kanske bilden förvränger lite men har själv nu under de senaste två veckorna stött på två älgkor med kalv och dom har rört sig med en grym fart, undan mig! Så kan nog säkert tänka mig att kalven på bilden var sjuk  ???

Jag har också genom åren stött på flera nyfödda älgkalvar som hur lätt som hellst springer efter sin mor...så jag tror nog att den kalven som ser inte speciellt liten ut var sjuk eller att hans mor dött på något vis...så han svalt ihjäl. Vissa påstår att Jägarna är "grymma"...  ::) men naturen är nog "grymmare"  :'(
Publicerat

Haparanda Sandskär är en nationalpark så att sätta igång och skjuta räv där är ingen bra idé  ;) ;)

En kollega såg dessa älgtjurar lite tidigare i vår så jag har sett bilder på dem tidigare. vad jag funderar över var ju hur dom lyckats trassla fast sig så utan att ta sig loss!

Synd på älgkalven dock, han såg i samband med tjurarna även en ko som han lyckades fotografera. Hon var rejält rund om magen så det kanske var hennes kalv.....