Publicerat Juli 3, 201213 yr Erfarenheter på träffbilder i allmänt och verkan i större mål tex älg? Jag ska testskjuta några 9,7g i min 7mm rem MAG med ca 900-950 m/s. Dom som skjuter med liknande egenskaper, ös på med erfarenheter!!
Publicerat Juli 5, 201213 yr Den har helt motsvarat mina förväntningar på de två vilt jag fällt utifrån informationen på Swifts hemsida. Den jag provat är 150 gr .308 @ 870 m/s. En råbock, skott bakom bogen i centerlinjen på 190 m blev knall och fall. Rejäl sårkanal men inget överdrivet, pålitlig effekt helt enkelt. En älgko med slaktvikt på 190 kg med ett skott i bogen. Blev lite långt fram pga att jag sköt mellan ett par träd, STORT hål eftersom jag klippte bogbladet ca 2 cm från leden. Bakom bogbladet blev det en sårkanal på minst 20 cm i diameter där allt var sopor men trots stressen på kulan med rätt hög hastighet och kort håll (35-40 m) så höll den ihop bra med rak sårkanal och genomskott. 2 djur är inget underlag men jag tycker kulan hittills skött sig exemplariskt. Dom slog dessutom nästan lika tätt som 167 gr scenar gjorde i min LTR, närmare 10 än 15 mm.
Publicerat Juli 5, 201213 yr Författare Den har helt motsvarat mina förväntningar på de två vilt jag fällt utifrån informationen på Swifts hemsida. Den jag provat är 150 gr .308 @ 870 m/s. En råbock, skott bakom bogen i centerlinjen på 190 m blev knall och fall. Rejäl sårkanal men inget överdrivet, pålitlig effekt helt enkelt. En älgko med slaktvikt på 190 kg med ett skott i bogen. Blev lite långt fram pga att jag sköt mellan ett par träd, STORT hål eftersom jag klippte bogbladet ca 2 cm från leden. Bakom bogbladet blev det en sårkanal på minst 20 cm i diameter där allt var sopor men trots stressen på kulan med rätt hög hastighet och kort håll (35-40 m) så höll den ihop bra med rak sårkanal och genomskott. 2 djur är inget underlag men jag tycker kulan hittills skött sig exemplariskt. Dom slog dessutom nästan lika tätt som 167 gr scenar gjorde i min LTR, närmare 10 än 15 mm. Har du någon koll på restvikten? Att den orkade igenom trots träff i ben är mindre bra.... Även om avståndet var kort. Utgångshålet, hade kulan lugnat sig så det var ett "litet" hål, eller gick det få näven igenom?
Publicerat Juli 5, 201213 yr Skjutit nått dov och rå med 165gr i 3006, bra effekt, jag har åter laddat upp den till den 3006 jag har nu. Får du den att skjuta är den en hit, bästa för de ynka kr de kostar styck. Skickat från min HTC Sensation Z710e
Publicerat Juli 5, 201213 yr Har du någon koll på restvikten? Att den orkade igenom trots träff i ben är mindre bra.... Även om avståndet var kort. Utgångshålet, hade kulan lugnat sig så det var ett "litet" hål, eller gick det få näven igenom? Varför är det mindre bra att den orkar igenom trots en mindre lyckad träff? Jag är snarare imponerad av kulan som inte vinklade eller havererade trots benträffen utan den fortsatte genom djuret i den riktning jag satte den i. Det hade inte blivit mycket snyggare oavsett kula skulle jag tro av en sådan träff. Restvikt har jag inte en aning om eftersom ingen kula blivit kvar i djuret. Utgången var som en 5 krona ungefär sårkanalen såg ut som en läskflaska ungefär med halsen mot utgångshålet, energiavgången avstannade och blev "normal" igen innan kulan lämnade djuret. Effekten skvallrar väl om att den fungerat ungefär så som den är designad för att göra, vid kraftigt motstånd eller hög fart så fragmenterar ca 20-25% av kulan och sedan kommer en mycket starkare manteldel som håller ihop och ger djupverkan. Toppen är lättexpanderad och ger god effekt även med litet motstånd tex. som i bocken jag sköt. Dom är designad för att expandera i ett brett fartregister vid träff för att klara allt från nära håll till lååånga håll med lite mer fokus på dom längre hållen. Jag är redigt impad av kulan som beter sig så bra utan att sakna något av hög BC, säker och kontrollerad expansion i brett fartregister eller precision. Enda nackdelen är väl att dom är vld-kulor med allt vad det innebär, långa kulor som har kort anliggningsyta mot pipan vilket gett precisionsproblem (Stabilitetproblem eller dåliga laddverktyg?) i en del bössor vad jag hört men i min gick dom kalas.
Publicerat Juli 6, 201213 yr Författare Varför är det mindre bra att den orkar igenom trots en mindre lyckad träff? Jag skulle helst vilja ha en kula som lämnade all sin energi i kroppen, dock utan att splittras i småsmulor sätter en ny lyster i köttet. Och som sagt, man vet ju aldrig när det dyker upp en skidåkare 100m bakom älgen.....