Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trafikeftersök

Featured Replies

Publicerat

Om en bilist kör på ett djur och djuret ligger har man ju rätt att avliva, kanske till och med en skyldighet.

Om djuret går ut på en åker, får jag ta mitt jaktgevär och skjuta djuret på plats?

Om djuret går iväg en bit får jag ta hunden och spåra för att förkorta djurets lidande?

Jag har för mig att det BARA är de som har trafikeftersöken som får göra dessa. Om jag som jägare kommer till en viltolycksplats får jag snällt och vänligt vänta tills av polisen utsedd person anländer?

Var går gränsen mellan att avliva och att göra trafikeftersök?

Hur är vetskapen om detta bland jägarkåren?

Publicerat

Envar som "anträffar" ett djur som är så skadat att det av djurskyddsskäl bör avlivas, får göra det. Detta är alltså ingen skyldighet utan en möjlighet och detta kan ske med vilka medel som helst som förkortar djurets lidande, och på vilken mark som helst närsomhelst. Om du ser det skadade djuret från den plats du är kan du skjuta det från bilen, vägen tex.

Om du börjar söka efter, spåra eller förfölja ett skadat djur bedriver du jakt. Där går gränsen. Gäller det trafikskadat vilt så får endast polisen eller den som har polisens uppdrag utföra detta. I annat fall är det sannolikt jaktbrott eftersom bilisten sällan har jakträtt på marken, det råder jakttid på djuret, det kan vara mörkt och sannolikt saknas licens för älg osv...

Jag har skrivit artiklar om detta i Svensk jakt och dessa finns att läsa även i denna area.

Publicerat
  • Författare

Tack för klargörandet!

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.