Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skumt men intressant klipp om Stålhagel.. 60 m skott på gäss!

Featured Replies

Publicerat

Detta var när jänkarna insåg att blyhaglen var farliga, staten forskade kring stålet som ersättning.

Detta är INTE!! någon stålhageldebatt utan det jag är nyfiken på är prylarna de skjuter med.. Golvar de kanadagäss på 60 meter så är det spännande utan tvekan!

En annan grej jag snappade är att de utan någon som helst tvekan kör med grövre hagel än vad vi gör här i landet. Nu ska man veta att detta klippet är ..shit.. typ 30 år gammalt.. men nog är det spännande iaf åtminstone för mej som är hagelintresserad :woot:

Publicerat

Psst... du missade klippet... :rolleyes:

Publicerat

Precis som med Hull Sovereign och liknande så finns dito premiumplugg med stål också, och precis som med Hull så finns de inte här pga det högre priset i snåljåparnas hagel-land...

Skall man ut på långa håll med stål så är det GROVA hagel som gäller och det är nu som 12/89 är berättigat!

Jag har inget vetenskapligt bakom detta men Bly US5 och stål US1 lär nog hålla samma vikt/energi på 50 meter gissar jag på (eller någonstans i närheten i alla fall) och kan man pyttsa i mer hagel i hylsan så kommer det givetvis att funka mer eller mindre lika bra.

Jag har jagat anka i England med stål av premiummodell och det var inga problem att få ner änderna, problemet kom på tallriken och den tanden kostade ett antal £ att laga...

I dag har vi bismuth/tungsten matrix/bla bla miljöhagel som tar från båda världarna och det tycker jag funkar riktigt bra men visst går det att jaga med stålhagel på lite avstånd - bara man har en metalldetektor innan man stoppar prylarna i stekpannan! ;)

Publicerat

Otroligt, men visst måste det vara sant. Grova hagel behåller hastigheten bättre.

Lite OT kan jag erkänna men jag hoppas det går bra ändå =)

Wizard; vad händer när man biter i ett miljöhagel? Är alla snälla mot tänder?

Publicerat

Wizard; vad händer när man biter i ett miljöhagel? Är alla snälla mot tänder?

Tanden håller klart bättre men de är inte lika mjuka som bly.

Bismuth funkar i alla fall att bita i utan att tandflisorna yr!

Publicerat

Ut till runt 50m har jag fått bra prestanda med Fast Steel a 525 m/s, men stål tappar fart fort. De går plus mot bly ut till runt 30m, sedan rasar de.... Och det får fan inte blåsa det minsta så blåser träffbilden till fanders, i synnerhet med stål.

/T

Publicerat

Men det som förvånar mig är att detta var så tidigt / länge sedan. De stålpatronerna kan inte vart mycket mer än stålpatroner laddade på klassikt sätt...Nog borde det som finns nu, i alla fall utomrikes vara nåt strå vassare?

Publicerat

Men det som förvånar mig är att detta var så tidigt / länge sedan. De stålpatronerna kan inte vart mycket mer än stålpatroner laddade på klassikt sätt...Nog borde det som finns nu, i alla fall utomrikes vara nåt strå vassare?

Nja, det labbades en hel del med hagelpatroner förr i tiden och i dag händer det inte mycket alls... (om vi inte pratar om miljöhagel och mixtrande med krut)

Skillnaden var nog att det billiga skräpet inte hade upptäckts än och att majoriteten sköt med premiumpatroner! ;)

• 8 months later...
Publicerat

Intressant var ordet... 70yds på gås med stålhagel...

• 4 weeks later...
Publicerat

Fjonk! Kommer du inte ihåg när jag sköt den där gudingen förra året med en 24 grams laddad 8 stål? på typ 20 m å den tog direkt? Fast de va ju eley om jag inte missminner mig också

• 7 months later...
Publicerat

Någon som provat?

Publicerat

Någon som provat?

Gås på 60-70m med stål? Nä, knappast då jag inte sett en enda stålpatroner prestera ens på 50m. Men legera med wolfram så du får heavi shot så kommer det i en annan dager - då väger haglen som bly eller mer. Men det är inte nådiga hagel, det blir som att skjuta kullagerkulor..... Så kraven på pipan blir rätt höga, inget man ska skjuta om man är rädd om sina pipor.

T

Publicerat

Skulle aldrig få för mig att lossa skott på 60-70 m mot gäss om dom inte är påskjutna/skammade sen innan. Man ser alldeles för mycket sånt nu här i gåsjaktstider och det är tyvärr många gäss som flyger runt skammade. Jag plockade ner en grågås på 50-55 meters höjd i fredags, den var påskjuten och tydligt träffad och därför på väg tillbaka ut i öresund. Vet inte vem som pangat på den, men den kom högt över mitt liggömsle på väg mot havet. Tveksam till att jag fått ner den med stålhagel.

4 av gässen jag sköt i fredags var skammade sen innan, och det är troligtvis för att det har blivit skjutet på för långt håll. 

Publicerat

Det går, men det tarvar en bra skytt och att hen provat bössa och ammunition på de hållen innan. Och det är som du skriver långt fler som provar utan att ha klart för sig vad som behövs för att det ska gå bra.

Full choke och US2 eller US1 - hö hö hö, det plockar ner allt hö hö hö......

/T

Publicerat

Full choke och US2 eller US1 - hö hö hö, det plockar ner allt hö hö hö......

/T

om jag fick en krona för varje gång jag hört det..  :wallbash:

Vissa skjuter medvetet på så långa håll, utan att veta vad som krävs, spöstraff tycker jag är lämpligt för sådant förfarande. Dom flesta tror jag dock underskattar avståndet till gässen. En gås på 20-25 meter är jävligt stor. odet är lätt att tro att dom är betydligt närmare än dom är egentligen är. 

Publicerat

En hel krona? Då hade både du och jag varit miljonärer....

Jag har provat en hel del av dessa "magiska långshållsbössor" och det är tre fall jag minns nu på rak arm som faktiskt haft ammunition och bössa som presterat på håll över 35m, hur många som inte ens på tavla kan sätta centrum på två skott inom 1,5x1,5m försöker jag så gott det går faktiskt förtränga. Hur träffbilderna sedan ser ut ska vi inte ens prata om..... Men som det heter "det gör inget om de e lite gest, dom flyger in i haglena!".....

Vissa varelser borde strykas ur mänskligheten så vi kan får förvalta dem med......

/T

Publicerat

En hel krona? Då hade både du och jag varit miljonärer....

Jag har provat en hel del av dessa "magiska långshållsbössor" och det är tre fall jag minns nu på rak arm som faktiskt haft ammunition och bössa som presterat på håll över 35m, hur många som inte ens på tavla kan sätta centrum på två skott inom 1,5x1,5m försöker jag så gott det går faktiskt förtränga. Hur träffbilderna sedan ser ut ska vi inte ens prata om..... Men som det heter "det gör inget om de e lite gest, dom flyger in i haglena!".....

Vissa varelser borde strykas ur mänskligheten så vi kan får förvalta dem med......

/T

mångmiljonärer skulle jag säga.. en annan klassiker är "så länge det finns bly i luften finns det hopp" 

Det tredje skottet i halmfläkten är nog också en bov i dramat, har varit på ett par gåsjakter där bössan av princip alltid töms oavsett avstånd.

det är sällan jag drar tredje skottet på icke påskjuten gås, men det är bra som backup

Publicerat

"Skjut för fan! Det kan ju ta bättre än det brukar göra!"

Den har jag fö övrigt hört i radion på en grisjakt när en skytt inte tyckte han hade rena skott.

/T

Publicerat

Jag gäst jagade på ett ställe där det var viktigare att man sköt än att man träffade rätt och eftersök får man ändå göra. Sen skulle man helst ha buckshot till rådjur efter ett eftersök på ett rådjur som de inte hittade. 

Nämnde jag att jag inte varit där och jagat sen dess...

• 2 months later...
Publicerat

Mycket intressant!

S