Publicerat Juli 5, 201213 yr Har idag lämnat in licensansökan på en sako 85 black bear. Tänkte beställa leupolds QR ringar och baser från toz. Någon som vet vilken höjd på ringar jag behöver för ett 50mm sikte, närmare bestämt leupold VXR? Alternativet är sako optilock ringmounts men är osäker på om de är höga nog.
Publicerat Juli 5, 201213 yr Nice bössa.....skulle köra original fästen....det är klart att de måste passa. Det finns massor med folk som har 50 och optilock. Sälc körs jag 42 mm. Jag hade Warnefästen på min Sako först men fick det hela inte att lira. Svårt att få dit dem ordentligt och träffbilden var inte stabil.. Efter byte till Optilock har det funkat klockrent.
Publicerat Juli 5, 201213 yr Författare Det vore najs om de passar. Ring mountsen finns ju bara i en höjd märkligt nog. Det finns ju quickvarianten av optilock men de kostar ju så väldigt mycket mer. Är det värt? Vad jag har fattat så är de vanliga optilock ring mountsen så stabila att de går att skruva på och av utan inskjutning? Frågan är hur smidiga de är att få av med en insektsnyckel i skogen?
Publicerat Juli 5, 201213 yr Författare Såg den här tråden att Matti skriver att sakos ringmount enbart funkar upp till 42mm. Större än det så är det extra baser och vanliga optilocks som gäller? http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=58083
Publicerat Juli 5, 201213 yr Ok...jag är skeptisk till detta med snabblästen.....vågar man lita på precision? Nu köper du en rätt dyr bössa och sikte och då tycker jag du ska lägga pengar på bra fäste också :-)
Publicerat Juli 5, 201213 yr Författare Bra snabbfästen ja. Jag har full tilltro till både leupolds och sakos snabbfästen. Vrid/hakmontage känns förlegat nu? Frågan är snarare om sakos normala ringmounts (ej quick) kan ersätta funktionen i quickfästena?
Publicerat Juli 5, 201213 yr Leupold QR funkar bra på Sako. Jag har haft det på ett flertal olika modeller från Finnbear, Forester, 75 till 85. Har inte krånglat hittills. Med Leupold QR är det dock en fördel om du kan slipa in ringarna för att få ett spänningsfritt montage...ofta behövs det inte tas mycket alls. Mediumringar är det som gäller för de flesta 50 mm kikare förutsatt att du har normal pipprofil. Dock vad gäller ett VX-R, som ju har ganska kort mellanrör, böt jag till höga ringar på min Sako AII som det sitter en VX-R 4-12x50 på. Med medium blev det endast några tiondels mm luft mellan objektivklocka och pipa. Detta eftersom objektivklockan hamnar ganska långt bak där pipan börjar kona upp. Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Publicerat Juli 5, 201213 yr Författare Och ja, jag tror det blir en najs bössa tack Polisen sa att licenseförhoppningsvis skulle bli klar till älgjakten. "ja, betalar jag 250 spänn för att de ska skriva ut ett papper är det fan bäst det, snutjävel!" ..... Sa jag inte men jag kunde ju tänka det i alla fall :-)
Publicerat Juli 5, 201213 yr Vad är det för lådlängd/kaliber? Om det är en III eller uppåt behöver du nog extension på främre ringen. Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Publicerat Juli 5, 201213 yr Författare Förhoppningen med att kunna ha sako ringmount var att inte behöva några extra baser utan montera direkt på de integrerade. Ifall inte det funkar blir det nog leupold QR Det är en kort låda, 308W. Vad menar du med III och uppåt?
Publicerat Juli 5, 201213 yr Sako's egen kod för lådlängden. Kolla på sidan av din låda får du se OK, till en Blackbear i 308 win behöver du inte extension. Jag skulle rekommendera höga QR-ringar till en VX-R med 50 mm objektiv. Blackbear har ju en aningen fetare pipprofil än standard, om än flutad Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Publicerat Juli 5, 201213 yr Såg den här tråden att Matti skriver att sakos ringmount enbart funkar upp till 42mm. Större än det så är det extra baser och vanliga optilocks som gäller?http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=58083 PS! Det är jag som är Matti på grannkanalen:ph34r: DS! Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Publicerat Juli 5, 201213 yr Författare PS! Det är jag som är Matti på grannkanalen:ph34r: DS! Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Hehe, där ser man. Det får bli leupold QR. Räknat på att det blir ca 1200 kr från toz inkl frakt och tull. Oslagbart pris för snabbfästen. Jag går på ditt råd och köper höga ringar utan extensions. Kmmer även köpa ett par låga till min aimpoint.
Publicerat Augusti 17, 201213 yr Okej...då provar vi söka lite på nätet...t.e.x på www.midway.se Ett exempel...Redfieldringar av std-typ med extension på främre ringen:
Publicerat Augusti 20, 201213 yr Såg den här tråden att Matti skriver att sakos ringmount enbart funkar upp till 42mm. Större än det så är det extra baser och vanliga optilocks som gäller? http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=58083 Jag har en Sako 85 med en Zeiss Varipoint 2.5-10 x 50 monterat med Sako Ringmounts. Funkar kalas, så lågt och fint man bara kan önska sig med en större kikare.