Publicerat Juli 6, 201214 yr tänkte skriva lite om en par händelser som drabbat min tyskhanne...mest för att man kanske ska få mojlighet att agera rätt själv om ni råkar ut för det. Fall 1... När min tyskhane var drygt ett år så körde min stövare under en räv i en gammal lagård. Släppte terriern som sprang in och varvade runt ett tag utan skall men men vanlig tyskiver innan han och vi förstod att räven smitit.... In med terrern i bilen och på med stövaren som drev räven utan att vi lyckades få den i pass. Hemma på kvällen hostade och kraxade hunden en del men man visste ju att den varit i dammig miljö... Lät det gå ytterligare en dag sen vetrinär och det konstaterades lunginflammation som krävde tre veckors penicillin... Även hört om andra hundar som råkat ut för detta tror det är viktigt med vatten att dricka och att vara observant på hostningar. Fall 2...Släppte samma tysk i stort jord/torvgryt på indriven räv runt -7 grader mycke pudersnö. efter ca en timmes passande började vi gräva då varken hund eller räv visat sig(förliggare). Efter kanske 1&1/2 timme var vi nere mycke rötter och mycke snö...fick upp hunden och petade oss vidare utan att kunna skjuta räven men hunden skickades på igen och efter halvtimme kunde vi dra ut hunden och skjuta räven....som fick ruskas av hunden. Plockade snabbt ihop grejorna och drog oss skulle dra oss hemmåt en massa grytgrejor rävar och massor snö....då hade helt plötsligt hunden ingen styrsel i benen han liksom raglade bara och gnudde kom inte ur fläcken så det blev ryggsäcken för hunden när vi kom till bilen skulle jag låta hunden hoppa ur men han rann bara ut som en blöt trasa. Lindade då in han i en tröja och drog hemmåt där han duschades och lindades in igen han var då till synes livlös och kall om läppar och tunga. Vi skulle kolla tempen men den gav inget utslag !!!! Ringde till vetrinär som sa att det var bråttom att få i han nå varmt(gick inte då) så jag stoppade han innan för trjan och satt mig framför tvn...efter ca en kvart började han huttra och sen började han röra på sig då fick han lite mat med ljummet vatten tempen kollade vi då och då var den 32,6 !!!! Det var nog nära ögat.... Hunden hade blivit ganska fuktig av i grytet och snön vilket ledde till denna nedkylning och en så liten hund har inte så mycket reserver.. Hade vi stannat och lagat grytet (vilket gjorts nu under sommarn) hade han nog inte klarat det....
Publicerat Juli 6, 201214 yr Bra tankeställare! Även om dessa hundar är grymt tuffa och man sällan ser på dem att de mår illa innan det verkligen är långt gånget så är de trots allt bara hundar. Bra gjort att gräva i det senare fallet!
Publicerat Juli 6, 201214 yr mkt tänkvärt detta. har alltid med vatten till hunn i bilen. men i fortsättningen blir de o köpa på sig någon filt eller två så man kan bädda ner hunden extra mkt mellan gryten o under hemfärden.
Publicerat Juli 6, 201214 yr Vid kyla kan man ha ett par sådan där uppladdningsbara (kokbara) handvärmare, de är väldigt fina att bara lägga utanför/under en filt så att hunden får lite lagom värme till sig. Jag har iofs för egen del räddat mina egna kroppsdelar med slika vid stark kyla, inga hundar inblandade. /Christian