Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpare för fält- och långhållsskytte

Featured Replies

Publicerat

Fuskar lite i fältskytte - klass GFA - med min Tikka T3 Sporter 6.5x55 och en Vortex Viper PST 4-16 monterad. Bössan skjuter bättre än vad jag gör - inte helt ovanligt antar jag - men det finns dessbättre tekniska hjälpmedel för detta, t ex ljuddämpare.

Jag har läst en mängd intressant information etc avseende ljuddämpate på detta forum, men inte hittat någon tråd som specifikt avhandlar ljuddämpare för skytte på lite längre håll 300+.

Av vad jag har förstått så är det här en veteskap med en hög grad av subjektivitet - inget negativt med det - och är därför intresserad av att höra om era kunskaper, erfarenhetet etc i detta ämne.

Jag har just beställt en Stalon Whisper till bössan, men den kommer inte förrän om ca en vecka, varför jag ännu inte kan bidra med något själv. Anledningen till att det blev en Whisper var egentligen avsaknad av kunskap, goda teoretiska prestanda samt hyggligt pris, vilket gör att det blir något sånär möjligt att testa utan ruinera sig.

Min första fråga är alltså - vilka erfarenheter har ni här forumet av användning av ljuddämpare vid skytte på 300+ - fabrikat, model, förändringar i träffbild, antal skott, rekylminskning, värmeflimmer etc etc?

Sjäv tror jag att det som kommer att påverka mig mest i positiv riktning är minskad rekyl och pipuppslag, vilket borde påverka rätt mycket med ökade avstånd - rätt eller fel?

Både positiva och negativa erfarenheter är viktiga.

/Hans

Publicerat

Jag skjuter med en ASE Utra Jet-Z compact dämpare och fördelarna är absolut ljud och rekyldämpningen!

Huruvida den ger några större förbättringar i träffbilden vet jag ej eftersom jag inte skjuter utan för att skona min trasiga rygg.

Den stora nackdelen är mirage... <_<

5 skott tar det innan det är dags för att ta en kortare paus och efter 10 skott så börjar det bli svettigt om det inte ligger på sidovind som blåser bort flimmret.

Skjuter man inte så mycket under ett pass är det tveklöst underbart med dämpare men skall man skjuta taktiskt/praktiskt skytte och hiva iväg en smärre hög med plugg så är nog broms att föredra!

Dock kan man bli lite ensam på skjutvallen med broms men det är smällar man får ta! :lol:

Mirage går att dämpa något med dämparkådis och mirageband och jag skall fixa dessa till min rigg nu i sommar.

Skall även skaffa broms framöver men den lär jag bara använda när jag är själv och skjuter eller inte är så många.

Publicerat

För fältskytte kan mirage från dämpen vara besvärande,

en dämparkådis eller motsvarande är av nöden.

/Christian