Publicerat Juli 6, 201213 yr Sitter och läser Sv. Jakts artikel om huggormsbett http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/07/Sa-gor-du-om-hunden-blir-biten-av-en-orm-1.30839/ De skriver Gör så här om hunden blir ormbiten• Ta det lugnt! • Kyl ner hunden. • Ge en kortisonbehandling om du har tabletter hemma. • Ring och diskutera med veterinär. • Ingen hård fysisk ativitet för hunden de första 5–7 dagarna efter att den blivit biten. Nu till min fundering - ska man verkligen ge kortison? Och var hittar man en vet som skriver ut det, de flesta vetrinärer är väldigt restrektiva till att skriva ut recept på kortison om man inte han synneliga skäl. Andreas
Publicerat Juli 6, 201213 yr Kortison dämpar svullnaden = hunden får 1) mindre ont och 2) risken för andningssvårigheter minskar om bettet tagit i hals/nosregionen. Fick kortison utskrivet av vet utan problem för nått år sen när en av fauvarna fått ett huggormsbett i ansiktet och svällde upp som en ballong. Kortison "botar" inte, och man ska ha kontakt med vet, men det minskar som sagt svullnaden och för mig är det en liten självklarhet att ge för att minska det akuta obehaget/smärtan för hunden.
Publicerat Juli 6, 201213 yr Jag är lite rådvill i frågan eftersom många veterinärer inte rekommenderar kortison alls vid ormbett längre. En ormbiten hund vätskar man väl oftast bara upp och ger smärtstillande hos vetten numera? Befinner man sig långt ifrån civilisationen är det en annan femma, då känns det som en självklarhet att bära med sig kortison, eftersom det är "bättre än ingenting".
Publicerat Juli 6, 201213 yr Ring nån veterinär som har jakthundar själv och hör dig för ödmjukt samt diskutera lite...så ska du se att det ordnar sig Som Jämta skriver viktigt att inse att kortison inte är något 'motgift' dvs det häver inte toxineffekterna per se, men kan lindra smärta och häva svullnad i akutstadiet. Seneffekter på inre organ är ganska vanligt vid ormbett...tex hjärtmuskel, njurar och lever. Dessa hävs inte med kortison. Kan kollas med blodprov. 5-7 dagars vila är för kort efter ett rejält ormbett. Jag rek minst 14 dagar sen uppföljande blodprov. En hel del av ormbett på hund är 'defensiva' bett där ormen inte injecerar så mkt gift (de kan styra det). I sånt fall svullnar inte bettstället så mkt. Om rejäl svullnad och smärta = då har det injecerats gift. Absolut bästa behandling är med antiserum (finns endast på större kliniker pga dyrt och kort hållbarhet)...i synnerhet på de hundar som får påverkat allmäntillstånd efter bettet. I många fall (när hunden är tämligen opåverkad förutom svullnad och smärta) väljer man annars understödjande behandling med iv vätska, kortison och smärtlindring + blodprover + att hålla hunden i stillhet och noga uppsikt under ca 2 v tid. Sedan ett uppföljande blodprov innan hunden sätts igång igen. Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Publicerat Juli 6, 201213 yr Jag är lite rådvill i frågan eftersom många veterinärer inte rekommenderar kortison alls vid ormbett längre. En ormbiten hund vätskar man väl oftast bara upp och ger smärtstillande hos vetten numera?Befinner man sig långt ifrån civilisationen är det en annan femma, då känns det som en självklarhet att bära med sig kortison, eftersom det är "bättre än ingenting". För några år sedan kom en ny 'norm', ja. Där menades att inga direkta fördelar för överlevnad kunnat ses i stora studier där kortison givits eller ej. Många veterinärer slutade då ge/rek kortison. Dock har detta nu börjat svänga tillbaka eftersom den empiriska erfarenheten är omfattande gällande kortisonets smärtlindrande och avsvällande egenskaper. Kom dock ihåg det jag skrev ovan, att kortison på intet sätt är något undergörande 'motgift' Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Publicerat Juli 6, 201213 yr Ring eller gå in till vet, fråga om dom tycker du ska ge korrosion. Min vet sa att skulle det hända under helgen kan det va skillnad på liv och död. Dom skrev ut direkt. Det hänger väl lite på när du är i farten med hundarna.