Publicerat Juli 7, 201214 yr Hej! Nu blir det ytterligare en tråd om pejlar... Jag ska ta och investera i en till pejl nu till hösten. Nu har jag en Garmin 220 och den är jag helnöjd med! Men den har jag bara haft på taxen och nu är det ju snart dags att släppa gråhunden Logiskt sätt så borde jag väll välja en Garmin 320 för då kan jag jo låna ut 220n till pappa eller annan person... Men samtidigt så vill jag ha bättre räckvidd då det lätt kan dra iväg med älghundarna. Och en skallindikator saknar jag på Garmin. Det är ju lätt ordnat med en Track & Bark. Men är den tillförlitlig? Eller ska man ta en GTU 10? Men då får man ju ändå ingen skallindikator.... Eller ska jag helt enkelt välja en telefon-pejl? Jag har en Iphone så det bästa vore ju en pejl som är kompatibel med Iphone. Men det skulle ju funka att skaffa ett tvillingkort eller vad det heter och ha en mer stötsäker o fukttålig Andriod som jakttelefon. Men då blir det ju genast dyrt med. Så nu vill jag ha så mycket bra tips och förslag som möjligt Bra kartmaterial värderar jag högt! Tack på förhand!
Publicerat Juli 7, 201214 yr Jag kör alltid med både Garmin och Telefon-pejl på min Jämte och kommer att göra så också med min Gråhund. Men med den skillnaden att på Jämten har jag dubbla halsband men på gråhunden kommer jag att köra väst plus haslband. Har den erfarenheten att Garmin på en bra älg/vildsvinshund räcker inte till! Men jag undrar om det finns någon telefon-pejl till Iphone, själv kör jag med DooGps och en htc one x.
Publicerat Juli 8, 201214 yr Författare Samma erfarenhet som jag har. Här är en som är kompatibel med Iphone http://www.jakto.se/hund/hundpejl/contact-gps-ii/contact-gps-ii-foer-iphone-och-android-telefoner-6778.html Är det någon som har testat den?
Publicerat Juli 8, 201214 yr Jag måtte ha usla jakthundar för jag tycker inte det är något problem med räckvidden på Garmin. Eller kanske det beror på att jag är flyttbar.
Publicerat Juli 8, 201214 yr Författare Haha dina hundar är det säkert inte något fel på Men det är väldigt kuperat på mina marker och i hela komunen överlag så det är det som ställer till det ibland
Publicerat Juli 8, 201214 yr Kör med 320 på fickan och 220 i bilen med magnetantenn så har jag räckvidd upp till 8km utan avbrott.
Publicerat Juli 8, 201214 yr Jag måtte ha usla jakthundar för jag tycker inte det är något problem med räckvidden på Garmin. Eller kanske det beror på att jag är flyttbar. Du har väl som jag, laikor. Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
Publicerat Juli 8, 201214 yr Jag använder dubbla på pejlar på mina. Garmin och så hänger jag på en swepoint ifall det drar iväg. Köpte swepointen beg, när man lärt sig ungefär hur långt bort hunden är och vilken riktning så tar man fram garmin och kollar ungefär vart vovven är. Billigt och funkar perfekt.
Publicerat Juli 8, 201214 yr Du har väl som jag, laikor. Skickat från min ST17i via Tapatalk 2 Jovisst! Men NS klarar ju sig med Garmin på tåget så att man skulle behöva dubbla pejlar är nog oftast lite överdrivet.
Publicerat Juli 8, 201214 yr Samma erfarenhet som jag har. Här är en som är kompatibel med Iphone http://www.jakto.se/...foner-6778.html Är det någon som har testat den? Fundera på den där till kommande hund men vet ingen som testat tyvärr, du vet inget om den som borde vetas? bra dåligt?
Publicerat Juli 13, 201214 yr Författare Det vart en Garmin Lite hastigt och lustigt men fick bra pris på den lokala butiken Kikade även på Contact GPS 2 men gillade den inte helt. Därimot går det jävligt bra att montera den sändaren på DC40 halsbandet och då har man ju en jävligt bra pejl Men jag börjar med bara Garmin och o Dingo visar sig behöva en telefon-pejl så får jag ta tag i det då
Publicerat Juli 13, 201214 yr Det vart en Garmin Lite hastigt och lustigt men fick bra pris på den lokala butiken Kikade även på Contact GPS 2 men gillade den inte helt. Därimot går det jävligt bra att montera den sändaren på DC40 halsbandet och då har man ju en jävligt bra pejl Men jag börjar med bara Garmin och o Dingo visar sig behöva en telefon-pejl så får jag ta tag i det då Hoppas du fick tag i en bra Garmin kan skjilja något ernorm mellan olika exemplar. Testa den och är den för dålig reklamera direkt.
Publicerat Juli 14, 201214 yr Författare Tog i lade ut båda halsbanden i trädgården och gick en promenad med hundarna. Hade den lilla antennen på både den gamla och den nya. på 1,5 km så hade jag 1 från full på den nya och halv på den gamla. Ska kolla med lång antenn lite senare om det slutar regna Men verkar som att jag har fått ett okej exemplar
Publicerat Juli 20, 201214 yr Författare Jag skickade ett mail till Tracker i början av veckan för att fråga om dom planerar att komma med en programvara till Iphone. Jag har fortfarande inte fått något svar! Tycker det var lite dåligt. Dom kan ju ha semester eller liknande men då borde dom ha det kopplat så att det omgående kommer ett returmail med den infon tycker jag. Jag köpte en Astro 320 förra veckan och den funkar riktigt fint! Har testat den ut till 4,8 km med god täckning (Den långa antennen) Men jag skulle vilja kompletera med en riktig telefonpejl på samma halsband... Contact GPS II Har ju en liten smidig sändare men den känns inte så värst hållbar jämfört med Tracker och swepoint. Någon som har erfarenhet av Contact GPS II?
Publicerat Juli 25, 201214 yr Författare Fortfarande inget svar från Tracker! Får väll skicka samma mail till Swepoint o se om dom svarar...
Publicerat Augusti 7, 201214 yr Fortfarande inget svar från Tracker! Får väll skicka samma mail till Swepoint o se om dom svarar... Jag har testat Tracker för Android dom senaste dagarna. Test-versionen känns minst lika stabil som gamla versionen (i kombination med en gammal SonyEricsson-lur). Jag var i kontakt med Supporten och passade då på att fråga om Iphone-support och fick då följande svar, "At this moment we’re looking options on future, also iOS. But in order to support new OS, userbase of 15000 should be needed. iOS is not that popular among traditional hunters, so may take a while." Så Iphone-spåret känns ganska svalt för tillfället. Dom tipsade även om att dom inom kort kommer att tillhandahålla gratis "bas-kartor" som ett komplement till kartrutorna som man måste betala för. Naturligtvis med sämre detaljnivå, men förhoppningsvis fullt dugliga för områden som man normalt inte behöver kartorna för.
Publicerat Augusti 9, 201214 yr Författare Var ute en sväng i morse för ett Test till av ContactGPS II. Vart minstsagt missnöjd. Trots bra täckning på telefon så fick jag dåligt med positioner. Och värst av allt var att jag fick en position som var ca 600m från där hunden överhuvudtaget varit! Det är för illa! Ringde lite samtal idag och det blir återköp av den Pejlen! Har idag pratat med 2 styckna som kör Tracker + Åke Handler som säljer Tracker. Så det blir en Tracker G500 och en samsung lur. Kan vara skönt att ha en separat jakttelefon med ett annat nummer så slipper man massa samtal o sms när man är i skogen. Hoppas att jag upplever trackern lika bra som dom jag pratat med säger!
Publicerat Augusti 15, 201214 yr Författare Det vart ju återköp av Contact GPS II pejlen pga att den helt enkelt inte höll måtten visade positioner som låg 600m från där hunden var mm. Istället vart det Tracker G500 Black Magnum och en Samsung Xcover Har bara testat den lite än så länge men fy fan så bra det verkar! Köpte den av Åke Handler och han fixade allt så att det bara var att starta. Så sa han att jag skulle ringa när jag startat den så skulle han visa alla funktioner Så vi hade en trevlig pratstund och jag fick en snabbkurs i hur allt funkar Kan varmt rekomendera att köpa av Åke om ni ska köpa en Tracker pejl!
Publicerat Augusti 15, 201214 yr Grattis till ett bra val. 2007 köpte jag en Tracker My way av åke via telefon och ruskigt bra service. Bara ringa i princip när som helst om man undrade om något. Själv sugen att uppdatera mig och inhandla en G500 men får bli till nästa år. Ska bli kul att höra hur pejlen fungerar men även hur mobilen fungerar. Man vill ju ha en tåligare mobil till pejlen. Så gärna in med recension av paketet när du provat mer
Publicerat Augusti 17, 201214 yr Va tog du för abonnemang på pejl telefonen, funderar själv på samma sak beroende på va det kostar.
Publicerat Augusti 17, 201214 yr Författare Det är Telia Refill i både Halsband och telefon. Kommer bara att använda den som jakt o pejltelefon Fick ge 10 000 komplett med G500, Telefonen, 2 simkort, Tracker hunter3 licensen, och då installerade Åke allt och provkörde det Mycket smidigt!
Publicerat Augusti 17, 201214 yr Författare GPRS och/eller SMS. Har bara testat lite när jag gått med hundarna. Men det funkar klockrent Med GPRS kan man ställa den på realtidsspårning med ner till 3s mellan uppdateringarna. 1 min kommer jag ha den på som standard. Så kan man lätt starta områdeslarm då larmar telefonen när hunden har rört sig en sträcka som du har valt. På ståndskall lämpligen 100m på en drivande hund så ställ in lite större område än såten Skallräknare och skall-larm har den med ställ in när den ska larma mellan 10 o 150 skall/minut
Publicerat Augusti 17, 201214 yr garmin och en track and bark fina grejer http://fahallenjakt.se/hundutrustning-hundkamera/track-and-bark-gps-sandare/